Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av stefan karlsson »

Mycket imponerande bygge.

Jag skulle gärna hjälpa till mer, men har inte tilräckligt med tid tyvärr. Jag har en sagolik förmåga att vara och peta i alla syltburkar samtidigt, har med åren insett att jag bör begränsa, men har svårt att låta bli...

Du skulle behöva en Ibok, i den finns väldigt mycket bra bilder/skisser. Nog finns det väl någon vänlig själ som har en ibok till Bkan 1 som kan scanna valda delar? Jag har iboken, men har tyvärr inte tiden.

Tyvärr har jag bara prototypen in museet (tornet i princip samma som serievagnens, medan chassiet är helt annorlunda), serievagnen står hos artilleristerna i Kristianstad, men det finns även en i Boden - så om någon närboende själ kunde ge sig ut och fota lite vore det också en hjälp till dig.

Upphängningen till kanonen verkar du ha fått till bra.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av 103driver »

Ingen fara Stefan. Jag gick ju in i bygget med vetskapen om att det nästan inte fanns något att bygga efter, så det är lugnt. Därför är det också lite spännande. Det blir en annorlunda utmaning att försöka hitta info och bearbeta bilder för att få ut så mycket information som möjligt. Det är kul. Jag reder nog nog ut det så småningom... :)

Lasse
Senast redigerad av 103driver den 15 apr 2012, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av Kjell.S »

Fantastiskt vilket tempo du håller.

Här finns en hel del bilder...

http://www.ointres.se/bkan_1.htm

Obs att bilderna 2-6 föreställer prototypen.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av 103driver »

Oj, den sidan har jag ju fullständigt missat.. Jag har nog lustläst allt på Lindströms hemsida, men av någon outgrundlig anledning totalt glömt bort att bandkanonen fanns representerad där. Jag känner igen bilderna, men totalt glömt dom Tusen tack Kjell! Jag tycker att det går långsamt... :) Det är inspirerande att ha tre vagnar o jobba med, finns alltid något att göra på en av dom medan dom andra torkar eller väntar på resurser..

Lasse
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av Kjell.S »

Jag har bläddrat lite i diverse böcker om bandkanonen och hittade lite till som kan vara bra att ha.

Bild

Bild

Bild

Bild
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av 103driver »

Perfekt Kjell! Det reder ut många frågetecken vad det gäller kanonen också. Nu kan jag sätta full fart! Förhoppningsvis hjälper det även andra som är sugna på att bygga Bkan. Tack än en gång för hjälpen!

Lasse
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av Björn Eriksson »

Imponerande/inspirerande scratchbygge Lasse!
följer detta bygge med stort intresse, har själv en önskan att kunna bygga en Bkan 1.
Du bygger verkligen de jag önskar skulle kunna komma ut som modeller!

Funderar själv på att scratchbygga en "Wath if" av Strv. 2000, mycket häftig pjäs om man tittar på bilder av mockupen

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av 103driver »

Tack Björn! Jo, jag valde Bkan just för att den är svensk, har använts så pass länge i modern tid och att hjul och band kommer från strv 103, vilket gör det lättare att gjuta. Inget pill med att scratcha masters.

Lite lustigt att du vill scratch en Strv 2000. Jag har faktiskt haft samma planer, eller rättare sagt har planer på att göra det framledes när mina nuvarande scratchbyggen är klara. Det vore kul om vi kunde utbyta ideér och info ang Strv 2000.

Lasse
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av 103driver »

Nu har luckorna hamnat på rätt ställe med rätt form. Lite detaljer och alla galler. Jag har fuskat lite. De flesta ventilationsöppningar har lameller, inte nät, men jag har satt nät istället. Dock har jag provat att sätta lameller i gasturbin-inloppet. Får fundera på på om jag ska sätta det även i de andra.

Lasse



Bild

(Tillägg/edit) Jag kom på ett bra sätt att göra lameller, som jag sannolikt kommer att använda mig av på bkan.
Bild
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Scratchbygge 3 - Bandkanon 1C

Inlägg av 103driver »

Kanonröret till bkan snart färdigt. Lite smådetaljer, rekyldelar, puts o finslip. Bakstycket är utkarvat ur ett för mig helt nytt material som jag ville testa, balsa foam (densitet 2). För en scartchbyggare är det som en skänk från ovan. Extremt lättarbetat. Dock spricker det ganska lätt. Tyvärr lite porigt. Chemiwood är snäppet bättre, dock lite dyrare. Tyvärr har jag helt slut på det.... måste beställa mer. Balsa foam är ypperligt för att bygga dioramor, hus, m.m.

Lasse

Bild
Skriv svar