Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren igång igen

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jag hade nästan glömt bort den själv. Gjorde ett överslag häromdagen på vad som borde hinna bli klart till Open och missade då den här helt. Men så fick jag syn på den i helgen, primad och till och med målad på undersidan. Så vad var det egentligen att tveka på? Och varför blev den egentligen liggandes? Outgrundliga äro modellbyggandets vägar.

Magnus: Det blir den på boxarten, antar att det är den från 616 sqn?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren igång igen

Inlägg av magnusf »

Var givetvis tvungen att kolla: YQ är 616 så det stämmer!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren igång igen

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Var givetvis tvungen att kolla: YQ är 616 så det stämmer!

Hälsningar

Magnus
YQ var det ja. Och där satt dekalerna på plats. Skar bort lite film på några ställen, det var lite onödigt stora sjok i t ex vingmarkeringen och runt bokstäverna. I övrigt gick allt smärtfritt. Även här. Inga större problem med den här modellen, inte. Även om det inte känns som om tillverkaren varit hyperengagerad i just denna, är det ju ändå en Tamiya.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Inlägg av Björn Fransson »

Sådär, då var den klar.

Bild

Jag var lite orolig att den skulle tippa över åt fel håll. Visserligen skickar Tamiya med en rejäl vikt (guldstjärna åt dem för det!) men jag tryckte dit lite extra för säkerhets skull. Ändå var det inga enorma marginaler.

Bild

Bild

Som sagt, en trevlig modell som glider ihop utan alltför stora besvär. Vissa delar passar så bra att de inte ens behövde limmas. Huvudställen snäppte jag till exempel bara dit. Däremot känns den inte som den mest engagerade av Tamiyas flygetyg. Lite spartansk här och var, vilket förklarar den stängda huven.

Bild

Bild

Har haft problem att hitta en riktigt bra wash. Testade med konstnärsakvarell som funkade finfint. Vädringen i övrigt som vanligt med torrpastell, applicerad med bomullspinnar och pensel, plus lite simulerad avskavd metall med Dervent-pennor.

Bild

Är lite nöjd att jag nästan fick rätt sky-nyans på bandet på bakkroppen. Det lyckades jag inte med senast jag försökte.

Bild

Att berömma Tamiya känns nästan överflödigt. Men ändå. Tänk om alla tillverkare kunde studera dessa panellinjer och ta efter. Vad bra allt skulle bli då. Och dekalerna... Mmm...

Bild

Sammanfattningsvis en helt okej modell som rekommenderas varmt, antingen som tacksamt detaljeringsobjekt eller som skön avkoppling för den som inte vill lägga ner alltför mycket jobb men ändå få ett hyfsat resultat. Mycket pang för jobbet, liksom.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Inlägg av magnusf »

Som förväntat väldigt stilig Björn! De gula vingframkanterna kurvar väldigt snyggt runt vingspetsen, elegant maskerat!

Tamiyas Meteor börjar bli rätt gammal vid det här laget, jag tror det är en av de första de gjorde när de kom igång med 48-flyg igen på 90-talet så om den inte känns helt 100 modern är det inte så konstigt! Jag har länge velat att de skulle krympa den till 1/72 som de gjorde med Mustangen, Corsairen och eventuellt några till men har hittills kammat helt noll på den fronten... I brist på en sådan så njuter jag av din så länge :-) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! :)

Jag tror i och för sig att den är från 2002, men samtidigt har jag för mig att den är en ofrivillig spin-off på deras F.1, och den kanske är äldre. De lyckades ju göra F.1:an med fel vingar först, eftersom de gjorde research på ett felaktigt restaurerat exemplar som fått F.3-vingar. Så jag gissar att när de väl korrigerat ettan, kunde de lika gärna göra trean också.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Inlägg av MartinN »

Riktigt fin!

/M
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt som vanligt!
Verkliga kontraster Meteoren och Wessexen.

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Dubbla brittiska sommarbyggen i 1/48: Meteor och Wessex - Meteoren klar

Inlägg av Lennart 12 »

Kanonfina Björn //Lennart
Skriv svar