Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish (Färdig! s. 3+4!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish (Färdig! s. 3+4!)

Inlägg av Joakim Hultman »

Alternativt: En studie i självplågeri

...eller...

Att spöa Henrik Larsson i flygklassen under nästa års 08 Open med en gammal skitmodell

Jag började med den här i höstas, och strax efteråt hörde jag talas om att Airfix planerade att släppa en ny.
Men jag tänkte att, äsch, det är ju Airfix. Hur bra kan den vara egentligen? Det är lika bra att jag fortsätter korrigera och detaljera min Matchbox.
Oj så fel jag hade.

Men nu har jag kommit så långt att det inte är någon vits med att vända om.
Scratchbyggd cockpit:

Bild

Bild

Bild

Bild

Det återstår att se var vansinnet slutar.
Senast redigerad av Joakim Hultman den 06 jul 2023, 18:05, redigerad totalt 2 gång.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Fin nätkasse!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Det där ser ju jättefint ut!
Det är extrakul att se eftersom jag började bygga på mitt ex av Airfix nya Swordfish för en liten stund sedan...

Jag tror att det kommer kännas bra i slutändan då du har gjort det svåra detaljeringsarbetet själv.
Själv satte jag mig i knipa redan några minuter in i bygget av Airfixsatsen då jag slarvade med att läsa byggbeskrivningen! :-)

Vilken individ har du tänkt bygga?

Jag hoppas att du håller ut och fortsätter med det här bygget. Jag vill se det färdiga resultatet!

Andreas Samuelsson
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Fin nätkasse!

Inlägg av Joakim Hultman »

AndreasSamuelsson skrev:Det där ser ju jättefint ut!
Tack så mycket! :)
Själv satte jag mig i knipa redan några minuter in i bygget av Airfixsatsen då jag slarvade med att läsa byggbeskrivningen! :-)
Vad var det som gick snett?
Vilken individ har du tänkt bygga?
Jag tänkte använda dekalerna som följer med i byggsatsen, så det blir en av kärrorna som anföll Bismarck. Det är ju det de är mest kända för, även om anfallet mot Taranto var mer framgångsrikt.
Jag hoppas att du håller ut och fortsätter med det här bygget. Jag vill se det färdiga resultatet!
Tack ännu en gång för stödet! Visst kommer jag att slutföra den, förutsatt att inget katastrofalt inträffar. Kan du inte lägga upp bilder på din svärdfisk också? :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av SvenYoung »

Kanontjusigt scratch-byggande Joakim!

Den kommer att bli hur bra som helst! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av MiniStuff »

Mycket tjusigt!

Har du kört på frihand eller har du haft någon ritning till hjälp? Har den gamla Matchboxlådan från 1974 liggandes och detta du gör är inspirerande :D

Kanske kommer låna lite om jag vågar mig på lite scratchande.

Markus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Sven! Jag hoppas kunna leva upp till förväntningarna. ;)
MiniStuff skrev:Mycket tjusigt!

Har du kört på frihand eller har du haft någon ritning till hjälp? Har den gamla Matchboxlådan från 1974 liggandes och detta du gör är inspirerande :D
Tack ska du ha! :)
Jag har haft bra referensbilder och Kai-Mikael som bollplank, men ingen ritning direkt. Så lite freestyling är det väl. ;)
Kanske kommer låna lite om jag vågar mig på lite scratchande.
Ja! Fler svärdfiskar!
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av Henrik Larsson »

HAHA! Ja, det ser väldigt bra ut!!! Och mål ska ju helst sättas så högt och oåtkomligt som möjligt.
Det är väl några saker som jag skulle ev skulle ha gjort annorlunda, men som du sa själv, det är ju försent nu att vända om och göra rätt...
Själv funderar jag som bäst på om jag ska klå dig med antingen något byggt med vänsterhanden, i bilen eller ev duschen. Kanske eldar jag upp ett kit med dekalark och allt, dammsuger röken och bygger som jag brukar: out-of-the-dammsugarpåse. Hur det nu än blir så behöver jag nog inte bestämma mig och sätta igång före jul... Men kämpa på du hela sommaren lång, du vet den som siktar mot stjärnorna når grantopparna. :D HAHA

(PS hoppas inte skojet här flög under någon läsares radar. I så fall - det är på skoj, jag byter påse mellan plasten och dekalerna DS)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av Joakim Hultman »

När du under prisutdelningen gråtandes faller ned på knä och obönhörd tjuter "VARFÖR?!" mot de kalla, grå skyarna så kommer jag att finnas där för dig, Henrik.
Det vill säga, jag kommer att vara där och filma det hela. Instant Youtube-classic. :D
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av Henrik Larsson »

lägg upp den på failblog istället, där vet alla redan vem du är.
:D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Revell ( ex-Matchbox ) Fairey Swordfish Mk. I, skala 1/7

Inlägg av Janne.S »

Uj, vad tjusigt! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar