Diorama - The Last Moment

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Diorama - The Last Moment

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan..

Efter att visat upp mitt diorama igår på Månadsmötet hos IPMS Stockholm lägger jag nu upp en liten byggrapport gällande mitt diorama "The Last Moment - Somewhere at the Russian front 1942".

Bakgrund:
Under Open dök en idé upp när jag köpte ett par ryska figurer (Stalingrad) av Ministuff Markus.. Tänkte mig ett dramatiskt litet diorama som ämnade avbilda en av kriget realiteter, dock en tragisk och obehaglig sådan. Jag vill nämligen avbilda den sista hundradelen innan slutet för några ryska soldater i fält. Jag ville skapa ett diorama med en dugout med utgång/värn som samtidigt hade en översida & underjords-sida som skapade visuellt intresse. Soldaterna jag köpte av Markus såg helt apatiska ut så tanken var att dessa skulle sitta ur stridbart skick nere i en Dugout medans mer action hände på ovansidan. Jag är medveten om att illustreringar rörande död (tex. att inkludera döda soldater i dioraman) hos vissa inom hobbyn ses som lite tabu, men de facto är det ju så att de flygplan, afv mm. som vi bygger har just att slå ut sin fiende som syfte.. Jag ställer därför frågan om vad Ni tycker om dioramat nedan?? Är det osmakligt eller bara dramatiskt? Ingetdera?? Själv anser jag att jag ligger på rätt sida av smaklighet, och jag hoppas att det väcker tankar rörande realiteten av krig som företeelse. Därav idén att inget har hänt ännu, men att det kommer ske ögonblicket senare. Förhoppningsvis har min intention förmedlats på ett balanserat sätt.

Jag är mycket nyfiken på hur Ni ser på mitt lilla diorama så kommentarer är mycket välkomna!

Saker som använts är figurer från Stalingrad och Tamiya. Huvud från Hornet. En Maxim från ICM samt litet träd från Anita Decor. Granaten är från AFV Club, gräs mm från Greenline samt kragspeglar från Eduard. Sen lite smått från högt och lågt ;) Dark Earth kladd från Vallejo har också använts flitigt..

Många tack till Kai för Akrylstaven som håller upp granaten!! :D

Bilderna är av tvivelaktig karaktär då jag varken har adekvat utrustning samt är tämligen bristfällig gällande konsten att ta kort, men jag hoppas det duger ;)

Mvh Micke


Här är den allra första bilden där en av figurerna sattes på en gammal teakskål (upp och ned). Utgör en supersnygg bas (Tips: Teakprylar kan hittas mycket billigt på nätet tex. Tradera). Saknar sen tyvärr lite bilder men jag byggde upp en dugout från Oasis (grönt poröst material, tack Lisa för informationen om vad det hette :) ) köpt i närmsta Blombutik. Lätt i vikt och lätt att forma. Lite Vallejokladd och slipning och sidorna såg fina ut. Använde sen olika träpinnar mm för att bygga taket samt stödpelare. När jag började detta diorama hade jag lite Sven Young smitta i kroppen så en liten LED installerades på insidan av stödpelaren (mer om detta nedan). Lite granrisliknande mossa också och jag gick vidare..
Bild

Lite plasticard och kanterna på basen och batteriholken samt taket på dugouten skapas. En granathylsa får fungera som on/off knapp (lite omotiverat att ha den där men det får klassas som konstnärlig frihet :) ) För att få till stämningsljuset nere i dugouten så plockade jag isär ett sånt där billigt elektroniskt "värmeljus" som man kan hitta i handeln. Kvar blev då en liten LED med gulvitt ljus samt kablage och ett litet kretskort med plats för batteri på baksidan. Efter att målat och dolt kablaget så fanns det nu en LED i stödpelaren. På bilden syns även tydligt funktionen av granathylsan (som är kopplad till den lilla on/off brytaren).
Bild

Mer Oasis skapar den sluttande marken. Den gröna busken var en första test på lite vegetation.
Bild

Lite mer tester.. jag fixade jag till en rostig korrigerad plåt som täcker för batteriholken (även det lite omotiverat, efter detta kom det till lite mer skräp som kommer synas på andra bilder). Tog även lite ljung och fixade en liten flätad vägg inne i dugouten. Tog själkar och rensade dessa. Lade sen dessa neddränkt i vatten några timmar. Efter detta kunde man böja ljungen utan att det bröts av, samt det blev hårt när det torkat.. Ser helt ok ut tycker jag. Lät den andra väggen vara otäckt men lade till lite vatteneffekt för att simulera blött och kallt..
Bild

En av Stalingrad figurerna hittade sin plats. Den var tänkt att ligga ned så jag fick bygga upp axel, arm och höft med Milliputt. Han skall ha använt en Maxim och blivit skadeskjuten därav den utsträckta armen. Sidor och markarbete lite ytterligare fixat som synes.
Bild

Maxim-kulsprutan fått sig lite färg och PE. Ser fint ut på plats. Även ett träd kommit till. (och mer skräp, se kommentar ovan).
Bild

Dags för figurmålning. Lite grundat och första skuggor.
Bild

Testpassning i dugout. Lite pryttlar skall finnas där :)
Bild

Och så ett rejält hopp till det färdiga dioramat (Känner att denna post är stor nog som den är).

Bild

Bild

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av Lerxzt »

Forts... Mvh Micke

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Svårt att visa med mina bristfälliga fotokunskaper men LED lyser upp nere i dugouten. Finns en timer som gör att lyset inte är konstant utan flimrar precis som det vore levande ljus eller dylikt. Stämningsfullt :)

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av MiniStuff »

Heja vad snyggt det blev! Dret-coolt om än lite läskigt. :)

Väldigt ballt med LEDen också.

/Markus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av Stellan »

Tycker arrangemanget och utförandet är helt genialiskt och nyskapande. Min enda fundering är om det inte går att använda en tunnare acrylpinne för granaten. Tog några ögonblick innan jag fattade vad det var och lyckades bortse från den lite grova pinnen.
Stellan Schroeder Englund
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av easy_company »

Det var skoj att se diot "live", och diot visar även på en otrolig uppfinningsrikedom. Snyggt Mikael!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av Lerxzt »

:D Tack så mycket Markus, Stellan och Henrik! Är tämligen nöjd att min idé också lyckades bli ganska bra realiserad :) Acrylpinnen var det största problemet och jag kan hålla med om att en tunnare hade varit att föredra. Men då Kai hade denna att undvara så fick det bli den..

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av tiking »

Du har faktiskt lyckas bra med detta. Congrats! Jag gillar den, mycket.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan Charles... Tackar så mycket :D Får se hur domarna gillar den när jag tar med den till Riga i Augusti ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av SvenYoung »

Mycket bra komposition, Micke, du visar återigen att du har diorama-bygge i blodet (till skillnad från mig). Idé och komposition är perfekt, så mycket att se på så liten yta. Härlig effekt med lysdioden, ser fram emot att se flimrandet!

Kan hålla med Stellan gällande plexi-staven som håller i granaten, dvs att den är lite för grov, men annat än det så är det tummarna upp! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Diorama - The Last Moment

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan Sven! Tack så hemskt mycket! Betyder mycket när en så duktig modellbyggare som du ger mig beröm! :D :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar