Republic F-84G 1/32 är nu klar på sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Republic F-84G 1/32 är nu klar på sid 2

Inlägg av Henrik R »

Tjo, knappt så har Tornadon kallnat så steker man på med nästa bygge! En Republic F-84 från sena 40-talet och tidiga 50-talet.
Jag gillar jetkärror från den här tiden. Dom är på något sett mycket enkla, likt en propellerkärra men med en hårtork i skrovet!
Denna ska bli en NMF kärra är det tänkt. Jag trodde aldrig den var så stor som den är. Det är det värsta med 1/32, man blir fövånad varje gång man bygger nåt

Bild


Stolen monterad, ett fotoets-kit hela vägen. Den ska givetvis vädras innan montering i cockpit.
Bild


Bild


Bild

Skillnad på del och del!
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 26 jun 2015, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av magnusf »

Jo, det är ju synd att slösa bort tiden på att vila mellan byggena :) !

Är det BARA ets i hela stolen eller är det några bitar plast också? Skitsnygg blev den i alla fall, saker som görs i plåt även i verkligheten blir grymma i ets!

Korea? Eller kanske en dansk? Eller en norsk (Blå Två Hoppa av Leif Hamre är lämplig inspirationslitteratur...).

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av Daniel_A »

Håller med Magnus om stolen, men instrumenten är ju ännu bättre. Sjuuuukt snygga! :o

Ska bli kul att se din tolkning av det metallrena senare.

/Daniel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av Henrik R »

Ja helt i fotoets är väl fel att säga ;-) Nackstödet och armstöden är i plast. Jag har inte riktigt bestämt mig än på vilken nationalitet den kommer få, men det lutar åt att jag fegar ur och gör en Amerikansk variant.

Idag har jag ägnat mig åt att rista nya skarvar och nita om där jag slipade bort detaljeringen. Den här modellen är ett helt nitverk i sig så det måste man fixa till.

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av Lars Befring »

<3 Fransk <3
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av magnusf »

Bild
Fransk, lite inspiration! Fast i pygméskala :) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av Henrik R »

Jag kan lugna herrarna att det nog blir en Fransk nougat av det hela :D

Det där med Alclad är riktigt kul.Varje gång kommer man på nya sätt att göra bare metal på. Denna gång slipade jag med 12000 papper på nitraderna, så underlaget precis visade sig genom aluminiumfärgen.

Först ut slipade jag ned den svarta grunden från alla ojämnheter.
Bild

Bild

Sen slipade man ytan. Speciellt helst på nitraderna och skarvarna. Uppefrån till ned. INTE i cirklar!!
Bild

Då fick panelerna liv minsann!
Bild

Bild

Ja just!..Huven fick en duvning i gloss white!
Bild
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av felle-j »

Vilken snygg metallfinish!
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Herrejösses, hinner knappt börja titta så är du nästan klar! Ser hur läcker ut som helst!
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Republic F-84G 1/32

Inlägg av Lurifax »

Slipningen över nitar och panellinjer är ju lysande. Kreativt med mycket bra resultat.
holst

CU@C4
Skriv svar