Lite old school scratchbygge...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Lite old school scratchbygge...

Inlägg av Ingvar »

Nu har jag varit borta från forumet för länge igen.

Lite byggt får jag dock, just nu lite gammalt hederligt scratchbyggande för att komplettera en modell som står på byggbordet. -Någon som kan gissa vad?
Bild

Bild

//Ingvar
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av SvenYoung »

Topp-scratch som vanligt, Ingvar.

Vågar inte gissa vilken modell du bygger på, men väntar med spänning att få se mer :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av Ingvar »

Tack Sven,
En modifierad Live Resin Mag 58 skall monteras i attiraljen på enkronan.
Någon som vågar sig på en gissning?
Bild
Ingvar
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av SvenYoung »

Strv.103?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av zapper »

90C?

/E
Erik von Rosen
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av Mal_Belford »

Scratch har jag sett mkt mm..samt byggen som ser grymma ut.....
MEN...dem jälvla plastdunkarna...det säger mkt om dina skills....Hatten Av.......

Mkt mkt snyggt.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av jfall »

Tycker det ser ut som lavetten som sitter på taket på tornet på 9040c. Ser hur snyggt ut som helst!
Jakob Fall
AP
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av Ingvar »

Helt rätt Erik och Jakob, det är lavetten för axialkulsprutan för en 9040C. Sven var i närheten, denna lavett har en del gemensamma delar med vagnchefens ksp på en 103'a.

För snart tio år sedan scratchbyggde jag en 9040C. Underlaget jag använde var förutom ritningar från SPHF bilder från Skövde på fordon nr. 140317.
Bild

Under bygget hittade jag bilder på samma fordon nu i vitt och i Liberia. Detta är alltså en revisit där jag använt HobbyBoss 9040C som underlag. Modellen är bra med några få brister. Pendelarmarna behöver flyttas några mm på ena sidan. Detta har jag gjort. Extra pansarplåt (minskydd) i botten är adderat. Hållare för spett och yxa liksom verktygen som skall sitta där. Detta får väl anses som mindre brister, men axialkulsprutan får väl anses vara en större miss.

Så här långt har jag kommit nu. Den är ännu inte färdig men det går framåt.
Bild

Bild

-och så provar vi det hela på plats. I och med att jag inte hittat några ritningar på lavetten så blir Mr. ögonmått ett viktigt verktyg. Jag har fått justera höjd och längsledes placering av vaggan ett antal gånger innan jag tyckte att det såg "rätt" ut.

Bild

Vagnchefen verkar vara nöjd.
Bild

Vagnchefen är en ordentligt modifierad Italeri figur. Luckans insida har fått lite scratchad detaljering då satsens lucka är tom.
Bild

På bakpansaret saknades spett, yxa samt hållare för dessa. Dessa verktyg jämte hållare har scratchats. Även en avgasförlängare, en fältmodifiering som jag förstår svetsades ihop på plats har snickrats till. Jag tyckte att satsens GPS antennen såg lite tunn och odefinierad ut så jag svarvade till en ny.
Bild

Några expanderlås i fotoets från bra-och-ha lådan kunde skärpa till detaljeringsnivån på tornet. Alla halkskyddsytor är nerslipade och ersatta med 400-sandpapper. Från detta sandpapper skrapade jag först bort all pappersbacking så att bara bindemedlet och slipmediet återstod. Några rektangulära hål för bandtungorna behövde och sågas ut, då dessa alltid vänds inåt på 9040C.
Bild

Extraljus behöver man också.....
Bild

liksom reservhjul om man får punktering.
Bild

I Afrika är det varmt så extra vatten för att släcka törsten är viktigt. Kronans 25 litersdunkar spändes ofta fast på platsen för bandankare vad jag kunnat utröna.
Bild

Bild

Jag får slutligen be om ursäkt för avsaknad av vitbalans. Jag lovar att bättra mig.

Med vänlig hälsning,

Ingvar
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av felle-j »

Vilket otroligt snyggt och detaljerat bygge! Jag är oerhört imponerad!
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Lite old school scratchbygge...

Inlägg av Janne Nilsson »

Bra detalj med handskarna, bland många andra bra detaljer.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar