Belcher Bits 1/48 Sk 14

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
Johan Elvin
Inlägg: 877
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Belcher Bits 1/48 Sk 14

Inlägg av Johan Elvin » 06 maj 2015, 19:52

Nu när den värst hypen/baksmällan efter 08-Open har lagt sig så är det hög tid att dra igång nått nytt.
Och av nån oförklarlig anledning fick jag ett väldigt sug efter att få såga i resin :?

Så jag drog då självklart fram Belcher Bits North American BT-9 sats för att försöka få till en Sk 14. Inte ofta man ser en sådan bli byggd.

En "lådtitt" finns här för den som intresserad.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ?p=1745395

Detta är vad man har att utgå ifrån, Belcher Bits resin delar. Förutom det så får man med en komplett occidental Harvard modell, som inte kommer att användas så mycket av.
Bild

Bild

Dessutom har jag pungat ut för en utbytesmotor från Engines & Things samt att jag har fått hjälp med att tillverka nya hjul för Sk 14, då dom typiska ballonghjulen inte kommer med.


Faktum är att jag börjar detta bygge med just motorinstallationen, då den kommer att kräva en hel del jobb misstänker jag.

Detta är dom ingående delarna.
Engine & Things Wright R-975 Whirlwind Motor
Bild

Bild

Och Belcher Bits delar
Bild

Hmm...Kommer visst behövas en del kärlek och masserande för att få motorn på plats tror jag.
Bild

Japp, nu är vi igång i alla fall, hoppas få upp ångan igen.

/Johan
Senast redigerad av 1 Johan Elvin, redigerad totalt 19 gånger.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken

Johan Elvin
Inlägg: 877
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av Johan Elvin » 12 maj 2015, 19:33

Nu är det igång på allvar :)

Började med att slipa ur motorkåpan så mycket som jag vågade.

Bild

Förstorade upp hålet framtill lite samt tog upp hålet för avgasröret.

Bild


Sen var det dags att ta tag i den bakre delen av kåpan.
Som synes har den 4st små luftutsläpp, men av allt jag sett ska det bara finnas 2st på vänstersidan.
Bild

Så dom på högersidan slipades obönhörligen bort. Dom kvarvarande hålen slipades fyrkantiga
Bild

Som fylldes igen med evergreen plastremsor.
Bild

Efter det blev det den ingjutna motorns tur att stryka på foten. Några snabba drag med sågen så var den historia.
Bild

Den bakre ringen borrades sen upp och slipades ur likt den främre delen.
Bild

Bild

Efter det var det bara att gifta ihop dom två delarna
Bild

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken

MartinN
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Hönö

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av MartinN » 13 maj 2015, 06:56

Det ser bedrägligt enkelt ut men det är ju det som är så svårt att få till. Det här blir intressant att följa!

/M

Johan Elvin
Inlägg: 877
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av Johan Elvin » 13 maj 2015, 21:20

Tackar Martin.

För att få motorn att passa behövdes en del ingrepp på motorn i sej utföras.
Bara att slipa ner topparna skulle kanske räcka, men med tanke på hur mycket som jag tror faktiskt kommer synas skulle det inte bli så snyggt.

Så jag kapade helt enkelt av cylindrarna och slipade ner dom i underkant i stället.
Bild

Med alla cylindrarna nedfilade och återmonterade ser motorn kanske lite väl kompakt ut, men det får duga.
Bild

Hepp, nu passar den :D
Bild

Bild

En viss skillnad mot Belcher Bits försök.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken

Johan Elvin
Inlägg: 877
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av Johan Elvin » 16 maj 2015, 22:30

Okej
Nu när jag effektivt har slipat bort allt vad motorinfästning heter så behövs nytt fäste för den nya motorn, och för all del motorkåpan, göras.

Började med att forma och värma rundstav runt en passande storlek runt handtag.
Bild

På den limmades sen fyra stag. Försökte att få dom så parallella som möjligt, gick väl sådär.
Bild

En rätt ansenlig del resin slipades ut ur denna klump. Sen mättes och borrades hålen ut för motorinfästningen.
Bild

Verkar kunna passa rätt bra
Bild

Djupet mättes in.
Bild

All denna injustering gjordes såklart tillsammans med motor och motorkåpa för att få alla spel mellan dom ingående komponenterna. Inte helt enkelt alla gånger.

När jag till slut tyckte jag fått till det så satte jag dit stopp på dom fyra huvudstöttorna samt stagade upp med tvärstöttor.
Bild

Bild

Och hur det ser ut med motorn löst monterad på plats.
Bild

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken

Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av Daniel_A » 18 maj 2015, 22:12

Vilken utmaning Johan!

Att du orkar igenom såna projekt. Kul och lärorikt att du visar i detalj hur du gör. Följer med stort intresse.
Vad hade du tänkt dig för märkning på den?

/Daniel

Johan Elvin
Inlägg: 877
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av Johan Elvin » 19 maj 2015, 07:32

Tackar Daniel.

Tjaa, jag har ju blivit kallad för självplågare på annat ställe här på forumet, så detta passar väll mig som handen I handsken :mrgreen: .

Jag har inte riktigt bestämt mig för märkning än, men det lutar nog åt m/40 F5-89 (s/n kommer jag inte på just nu).

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken

AndersN

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av AndersN » 19 maj 2015, 10:35

En av favoriterna.
Ska bli intressant att följa på lite distans :)

/A

magnusf
Site Admin
Inlägg: 2931
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av magnusf » 19 maj 2015, 10:56

Johan! Imponerande att du får ihop motorfundamentet av plast och dessutom lyckas få det någorlunda stabilt!

Hälsningar

Magnus

Johan Elvin
Inlägg: 877
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Belcher Bits N.A. BT-9 / Sk 14

Inlägg av Johan Elvin » 24 maj 2015, 23:03

Läge för en liten uppdatering.

Med motorns placering avklarad behövdes motorkåpan få nåt att fästas i också.

4st fästpunkter sattes dit på motorringen.
Bild

Dessa trimmades till så att kåpan blev centrerad.

Kåpan lades sen på plats med ett par distanser emellan för att få rätt avstånd till kroppen.
Bild

Bild

Sen limmades 4st mötande fästöron på insidan av kåpan
Bild

Bild

Och en provpassning med motorn för att kontrollera att allt fortfarande passar som det ska. Vilket det se ut att göra.
Bild

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken

Skriv svar