M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Mattias Linde »

Hejsan,

Jag tog en titt i garderoben och hittade en gammal avsomnad modell som det kunde vara roligt att ta fram igen och fortsätta på. Nämligen M9 ACE - Armored Combat Earthmover från Hobby Fan. En komplett resinmodell av ett ganska udda fordon, en bepansrad bulldozer som användes i stort första gången under första gulfkriget 91 för att gräva skyttepositioner för stridsvagnar och forcera stridshinder.

Modellen är inte komplicerad till sin uppbyggnad, utan är ganska lätt att montera ihop. Det kanske besvärligaste är banden i resin som kommer i längder och som är unika för vagnen. De liknar Bradleyband men är smalare och har chevrons för att öka greppen vid grävning. Ett annat stort problem på mitt exemplar är att chassit är böjt, men det är för sent nu att åtgärda det.

Jag hade problem med passformen på den vänstra väggen framtill, det var nog därför modellen åkte in i garderoben förra gången. En del slipande rättade till det mesta och väggen kunde monteras. En hel del spackel i underkanten fyllde ut hålutrymmet som bildats där.

Bild
Här är en bild på hur det såg ut efteråt.

Innan jag fortsatte med att montera pansarplåtarna baktill och på sidorna bestämde jag mig för att prima och måla insidan av modellen där det skulle bli svårt att komma åt med färgsprutan senare.

Bild
Bild
Modellen primad med Citadel Chaos Black.

Bild
Därefter grundmålad med Tamiya Nato Green.

Nu kunde bygget fortsätta. Först så monderades den rörliga väggen i bakre delen av lastutrymmet. Sedan limmades pansarplåtarna dit på sidorna och baktill. Ett av handtagen där bak hade gått sönder så det ersattet av lite koppartråd.
Bild
Bild
Bild

Fortsättning följer. En del smådetaljer återstår att montera baktill plus chaktbladet med hydralstänger innan det blir dags för hjul och band.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 19:58, redigerad totalt 2 gång.
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av zapper »

Fantastiskt! Vem kunde anat att man skulle få se en M9 här på forumet? Jag har visserligen en i förrådet men det betyder ju bara att man kan vara helt säker på att den aldrig blir byggd!

Kan bara luta mig tillbaka och invänta fortsättningen. Om du skulle ha användning för några foton för inspiration om finish så kan jag kanske bistå.

/E
Erik von Rosen
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Mattias Linde »

Hej Erik,

Kul att du gillar den.

Visst, om du har några foton tar jag gärna emot dem. Särskilt på vagnar i Natokamoflage. Det finns inte så mycket bilder på nätet, men jag har hittat en del redan. De på Prime Portal har jag redan.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av SvenYoung »

Uj, detta skall bli riktigt spännande att följa! Som Erik säger, inte varje dag man ser en sådan här maskin på forumet. Kul!

Kör hårt, Mattias! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Mattias Linde »

Tack Sven för de uppmuntrande orden.

Jag håller med om att M9:an är sällsynt på modellbyggarforum. Jag har mest hittat "in box-reviews", men de säger inte så mycket om hur den är att bygga ihop, vad man behöver tänka på när man limar ihop de olika delarna med mera. Vad som behöver justeras till exempel.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Micke A »

Ah!!

Helt i min smak, ovanlig förebild. Ska bli kul att se fortsättningen...

Micke A
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Plasticbattle »

Hej Mattias. Looks very cool. Have never even heard of it, never mind seen it on modelling sites. Look forward to the weathering stages .... where one can really go to town on vehicles like this! :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av zapper »

Här är ett par in-action från OIF:
Bild
Bild
Bild
Bild

Har en del i sand också...

/E
Erik von Rosen
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Mattias Linde »

Hej igen,

Micke, tack. Kul att den uppskattas.

Frank, det ska bli riktigt kul att skita ned den här med jord, lera eller sand, har inte bestämt mig för vilket bara ännu. Men skitig ska den bli. :lol:

Erik, tack för bilderna. De flesta var nya för mig. Lite mer referenser för att skita ned vagnen. :D

Fortsättning följer så fort jag hinner fixa lite mer bilder.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: M9 ACE - Armored Combat Earthmover

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kul att se lite mer progress på denna, Mattias!
Fortsätt så... :)
Skriv svar