En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av Lurifax »

Så var det dags att fira min födelsedag med dubbelmangarna, en tradition som numera går 20 år tillbaka i tiden, med en rejäl byggdag.
En bra byggdag förbereds redan dagen innan. Denna gång med att tillaga Edward Bloms julrevben, lika goda året om. Eftersom jag inte hade tillgång till julmust fick jag ta en av mina årgångs-coca.
Bild

Därefter placerades revben med tillbehör i grytan …
Bild

… efter två timmar hade de antagit den, för Edward Blom så attraktiva, jämnbruna nyansen. Klart!
(Bloms julrevben blir godast om de får stå en dag innan de ska ätas.)
Bild

Så var det dags att börja själva bygg- och födelsedagen. Vi startade lite lätt med en italiensk inspirerad frukost med ost, kött och focaccia som vi dippade i olivolja.
Bild

Mitt projekt för dagen var Plastic Soldiers Churchillvagnar i skala 1/72 och 1/100.
Bild

Mange A öppnade starkt med hårdför referenslitteratur.
Bild

Magnus B satsade på resin och en Jagdpanzer IV från Dragon.
Bild

Efter en stunds funderande så insåg vi att vi behövde något stärkande. Och något sött efter de salta ostarna. Då passar en lite pistagepinne med tillbehör perfekt.
Bild

Tillbaka till byggbordet. Drivna, resultatinriktade byggare som vi är så spillde vi ingen tid. Fingrarna gick som lärkvingar. Knivar och avbitare skar och tuggade sig igen de tjockaste gjutstammar. Limångorna låg tunga som Lützendimma över byggbordet.
Viggen utvecklades i samma höga tempo som verklighetens F-35.
Bild

Själv kastade jag mig över churchillvagnarna med samma frenesi som en pluton jagdpantrar i Normandie. Efter ett tag hade jag kommit så här långt. Det var rena rama Goodwood-tempot över det.
Bild

Efter en sådan urladdning måste man fylla på batterierna igen. Dags för rest-and-refit.
Bild

Bild

Någonstans under R&R började en slags bygg-entropi infinna sig. Inte så att vi lämnade byggandet i sig, modellbyggandet fanns kvar i samma omfattning som tidigare dock i annan form. I samma takt som det rent fysiska bygget avtog så ökade det teoretiska byggandet. Limångorna avtog, lärkvingarnas fladder ersattes av metafysiska diskussioner om kommande modellsläpp, storslagna dioramaidéer och spekulationer över hur mycket man superdetaljering man bör ägna sig åt. Vi närmade oss västfrontens lertunga offensivdöd.
Men man får inte ge tappt!

”A day may come when the glue fails, when we forsake chipping, and break of all tiny details, but it is not this day. An hour of judges and shattered plastic when the Age of Modelling comes crashing down, but it is not this day! This day we build!
Med ett ursinnigt vrål tömde vi våra bägare och kastade oss över modellerna igen.

Mange A vansinnes byggde Viggen. Han kom så här långt. En i sanning makalös bedrift.
Bild

Själv störtdök jag ber över Churchillvagnarna. Två vagnar stod snart färdiga på bordet, en i 1/72 och en i 1/100.
Bild

Bild

Men Magnus B överträffade alla resultat:
Bild

Utmattade, hungriga och törstiga insåg vi att vi överträffat oss själva. Stolta och nöjda dukade vi undan modellerna och belönade oss med en välförtjänt middag som inleddes med en getostmacka:
Bild

Följdes upp med Edward Bloms revbenspjäll och potatis- och palsternacksmos.
Bild

Och avslutades med alldeles förträffliga toscapäron tillagade av min fru.
Bild

Tolv timmars byggdag var till ända.
holst

CU@C4
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av easy_company »

Små snygga Churchillvagnar :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av Öken-Erik »

Tja, vad skall man säga... Skånsk Modellhobby när den är som bäst! :-) Ha den ären Holst!

Öken-Erik (som ser fram emot att se dessa alster klara till C4a 2015...)

CU@C4
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag blir imponerad över att ni faktiskt bygger lite med tanke på intaget av kolhydrater. För egen del så hade jag nog behövt en rejäl tupplur någonstans i mitten.

Själv har jag kämpat mig igenom 50 km på skidor i Falun. Det är en rejäl runda som kräver både kaffe och bullar samt att det är tur att man utan att skämmas kan luta sig lite tillbaka och blunda i soffhörnet ihop med en filt och katt i knät när föret är lite tungt i mördarbackarna. Det är väl tur att publiken inte hör snarkningarna.............. ;).

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av magnusf »

Alltså, det behöver ju inte byggas klart något för att underhållningsvärdet i ett sådant här inlägg ska vara högt ändå!

Vackert! Och grattis!

Hälsningar

Magnus
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av zapper »

En redig skånsk modellbyggare fruser när han bugger, å svittas när han eder!

/E
Erik von Rosen
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av Micke A »

Lysande exempel på gammalt hederligt modellbygge ! :D
Grattis Peter..... även till födelsedagen...... :shock:

Micke A
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av Joakim Hultman »

Det ser ut att ha varit en ypperlig dag. :)
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: En ohyggligt effektiv dag vid byggbordet!

Inlägg av Mahatma G »

Mmmm... Zacapa... flytande njutning... tyvärr har jag slut på den för tillfället... :cry:
En trend börjar skönjas: det som krävs för att få Holst att bli en flitig byggare igen är god mat och goda drycker! :lol:
/G
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Störtgrym dag

Inlägg av F Porsche »

När ordnar någon ett Svenskt KitMeet ??
Låst