Några figurer

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Några figurer

Inlägg av Emil_Juhl »

Efter att jag gjorde bröllopsvignetten förra våren så har jag varit sugen på att fortsätta med figurmålandet. Dessvärre har min hobbytid fått ge vika för ett annat intresse som har sysselsatt mig den senaste tiden. Nämligen historisk fäktning. Numera går det mesta av min lediga tid åt att träna med enhandssvärd och sköld, långsvärd, tvåhandssvärd och sabel vid Malmö historiska fäktskola. Men lite tid finns ju kvar och då föll det sig naturligt att göra några figurer som går i fäktandets tema. Så på C4-Open köpte jag två stycken figurer som jag tyckte skulle passa bra in på temat. Båda två är riddare och båda två har sköld. Skölden var viktig eftersom jag ville få in fäktskolans vapen på den. Den första figuren blev lite ut av ett experiment inför den andra och kulörerna är de samma i båda fallen. Lite tråkigt kanske men jag tar små steg.
Dag för lite bilder...ok...ganska många bilder. Båda figurerna är 54 mm men den andra är betydligt större än den första.

Här har vi den första riddaren:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Och nu till nästa. Här gick jag lös lite mer med en mer omfattande bas:

Bild

Bild

Bild

Bild

(Ja jag vet att svärdet är krokigt =) )

Bild

Men sen tog det slut. Jag hade inga fler figurer att måla. Abstinensen kommer krypande.
Nya har beställts men inte levererats än. Så idag rotade jag runt lite bland lådorna efter ett litet miniprojekt som jag kunde ta tag i medans jag väntar. (Grejerna borde komma imorgon)
Låt mig presentera: Emils tretimmarsprojekt.
En liten karolinsk soldat i skala 1:72 från Zvezda fick bli offret. Syftet med den här figuren var inte att få fram något att tävla med utan bara att träna målning på samt att testa hur det är att jobba med en våt palett. Det finns därför ganska mycket gjutskarvar och annat trams kvar. Med det var oviktigt i det här fallet. Tre timmar från början till slut och det inkluderar den något enkla basen. Någon som redan listat ut vad basen är tillverkad av?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var allt för den här gången. Hoppas att ni gillar dem.
Mvh
Emil Juhl
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Några figurer

Inlägg av Daniel_A »

Det ser väldigt bra ut. Även karolinen. Hudfärgerna och tonerna i ansiktena ser helt rätt ut tycker jag. Mest impad är jag av kappan och sköldarna med vapnet på. Hur har du gjort dom? Är de frihandsmålade är jag mäkta imponerad. Ja det är jag nog ändå...

/Daniel
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Några figurer

Inlägg av easy_company »

Det var otroligt fina figurer som du har målat Emil, tjusigt!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Några figurer

Inlägg av magnusf »

Du är duktig Emil! Kameran är en rätt elak betraktare och de här ska du verkligen vara stolt över! Texturen i brynjorna är väldigt fin och tyget är mycket snyggt skuggat!

Byggde du basen till den blodtörstige brynjemannen själv?

Och Karolinen har varit förbi Starbucks va? Eller något annat ställe där de har frigolitkoppar? Nej förresten, det är fel gissning. Det måste vara något som är betydligt mindre! (Kunde deletat hela stycket i stället men ville visa att jag åtminstone FÖRSÖKT anstränga lilla hjärnan...).

Historisk fäktning: låter som en väldigt jobbig form av workout. Känns även lite riskabelt med tanke på det bloddrypande svärdet...

Hälsningar

Magnus
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Några figurer

Inlägg av Öken-Erik »

Snyggt Emil!
Verkar som ännu en gång hittat något som du är riktigt bra på. :-)

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Några figurer

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt målat Emil!
Speciellt den andra figuren. Jag gillar smutsen längs mantelns underkant.
Har du handmålat fäktskolans vapen?
En kritisk synpunkt bara:
Yxbladet ser väldigt tjockt ut.
Svärdsbladet ser också lite tjockt ut, och dessutom något böjt.

Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Några figurer

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt snygga dina figurer /Lennart
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Några figurer

Inlägg av Emil_Juhl »

Daniel_A skrev:Det ser väldigt bra ut. Även karolinen. Hudfärgerna och tonerna i ansiktena ser helt rätt ut tycker jag. Mest impad är jag av kappan och sköldarna med vapnet på. Hur har du gjort dom? Är de frihandsmålade är jag mäkta imponerad. Ja det är jag nog ändå...

/Daniel
Tack så mycket Daniel!
De är inte riktigt frihandsmålde. Men nästan. Jag printade ut vapnet i den storlek jag ville ha det på vanligt papper. Sen tejpade jag maskeringstejp över och skar ut vad jag kunde. Då fick jag en mask så gav mig exempelvis huvudet utan näbb och krona, armar utan händer och svärd, vingar utan de tunna fjädrarna etc. En väldigt grov mask med andra ord men det räckte. För sen var det inte så svårt att fylla i detaljerna när väl själva massan var på plats. Kommer bli mer sådant i framtiden tror jag.
easy_company skrev:Det var otroligt fina figurer som du har målat Emil, tjusigt!
/Henrik Persson
Tack så mycket Henrik!

magnusf skrev:Du är duktig Emil! Kameran är en rätt elak betraktare och de här ska du verkligen vara stolt över! Texturen i brynjorna är väldigt fin och tyget är mycket snyggt skuggat!

Byggde du basen till den blodtörstige brynjemannen själv?

Och Karolinen har varit förbi Starbucks va? Eller något annat ställe där de har frigolitkoppar? Nej förresten, det är fel gissning. Det måste vara något som är betydligt mindre! (Kunde deletat hela stycket i stället men ville visa att jag åtminstone FÖRSÖKT anstränga lilla hjärnan...).

Historisk fäktning: låter som en väldigt jobbig form av workout. Känns även lite riskabelt med tanke på det bloddrypande svärdet...

Hälsningar

Magnus


Stort tack Magnus!
Ja basen är hemmakokad =) Den består av två snusdosor, lite frigolit, en knivsudd plasticard och framför allt: En massa rektanglar utskurna ur locket från en äggkartong =)
Jag är himla glad att du inte raderade ditt svar gällande basen till figuren. För du är inte alls fel på det. Nej, Starbucks är förvisso fel men och man tänker sig något som man snarare dricker till sill är till frukost så börjar vi närma oss sanningen =)
Historisk fäktning är hysteriskt roligt! Alla borde prova!
Öken-Erik skrev:Snyggt Emil!
Verkar som ännu en gång hittat något som du är riktigt bra på. :-)

Öken-Erik

CU@C4

http://www.c4-open.se
Stort tack ska du ha Erik!!
Ulf Lundberg skrev:Snyggt målat Emil!
Speciellt den andra figuren. Jag gillar smutsen längs mantelns underkant.
Har du handmålat fäktskolans vapen?
En kritisk synpunkt bara:
Yxbladet ser väldigt tjockt ut.
Svärdsbladet ser också lite tjockt ut, och dessutom något böjt.

Uffe
Stort tack för berömmet och synpunkterna Uffe!
Se mitt svar till Daniel om fäktskolans vapen. Jag ska vidarebeordra dina synpunkter på svärdet och yxan till Pegaso och Andrea ;)
Men visst har du alldeles rätt i att svärdet är böjt på bilden. Jag la till det för att ni inte skulle fokusera så mycket på de riktiga missarna.
Lennart 12 skrev:Riktigt snygga dina figurer /Lennart
Tack så mycket Lennart!
Mvh
Emil Juhl
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Några figurer

Inlägg av Lurifax »

Supersnyggt. Alltihop.
(Men om man ska vara lite gnällig så tycker jag att yxmannen har lite väl stirrande blick.)

Har du målat med akryl? Det där med våtpalett ska jag testa någon gång men jag har fortfarande inte fattat om man ska måla vått-i-vått med våtpalett eller om det bara handlar om att hålla färgen fuktig medan man målar?

Smart idé med "halvmasken" för heraldiken på svärdsmannen. Den idén ska jag komma ihåg.
holst

CU@C4
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Några figurer

Inlägg av Emil_Juhl »

Tack för berömmet!
Ja lite väl galen blick har han nog. Vi får tänka oss att han försöker stirra ihjäl som motståndare. Om blickar kunde döda och allt det där =)

Båda riddarna är målade med LifeColor uteslutande. Framför allt med hjälp av airbrush.
Karolinen där emot är målad med Vallejo. Omväxling förnöjer.

Våt palett använde jag bara till karolinen. Jag kände helt enkelt inte till det när jag målade riddarna.
Metoden med våt palett har inget med målningstekniken att göra utan precis som du skriver så gör den bara att färgen inte torkar på paletten. Om du täcker över paletten när du målat klart för dagen så är färgen fortfarande bruklig nästa kväll. Detta är definitivt något som jag kommer fortsätta använda mig av.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar