Några figurer

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Några figurer

Inlägg av BGB »

Hejsan,

Kalasfiggar!!!

Boris
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Några figurer

Inlägg av Lurifax »

Emil_Juhl skrev:Tack för berömmet!
Ja lite väl galen blick har han nog. Vi får tänka oss att han försöker stirra ihjäl som motståndare. Om blickar kunde döda och allt det där =)

Båda riddarna är målade med LifeColor uteslutande. Framför allt med hjälp av airbrush.
Karolinen där emot är målad med Vallejo. Omväxling förnöjer.

Våt palett använde jag bara till karolinen. Jag kände helt enkelt inte till det när jag målade riddarna.
Metoden med våt palett har inget med målningstekniken att göra utan precis som du skriver så gör den bara att färgen inte torkar på paletten. Om du täcker över paletten när du målat klart för dagen så är färgen fortfarande bruklig nästa kväll. Detta är definitivt något som jag kommer fortsätta använda mig av.
Tack för info. Känns som en rätt bökig men effektiv metod att måla så små figurer med färgspruta. Men resultatet är lysande.

Apropå den stirrande blicken så lider han av "tvåmila-stirret" eller vad det nu kallas. "Ty han har sett saker som inte lämnar någon oberörd!" eller nåt likande ... :)

Men med det sagt så är blicken bara en mindre detalj i ett i övrigt lysande arbete.
holst

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Några figurer

Inlägg av Robin Nilsson »

Lurifax skrev:Supersnyggt. Alltihop.
(Men om man ska vara lite gnällig så tycker jag att yxmannen har lite väl stirrande blick.)

......
Jag kan nog tänka mig att någon som "Carries an axe with intent" kan ha en något stirrande blick
även om hållningen med yxan över axeln ser lite avslappnad ut. Om han haft yxan framför sig i
tvåhandsgrepp redo för hugg så hade den stirrande blicken varit helt perfekt :-)
/ Robin
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Några figurer

Inlägg av Daniel_A »

Emil_Juhl skrev: Båda riddarna är målade med LifeColor uteslutande. Framför allt med hjälp av airbrush.
En liten undran. Har du några bra tips på hur man kan maska en figur när det ska målas med airbrush? Det är ett av de dilemman som ofta håller mig borta från figurer.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Några figurer

Inlägg av magnusf »

Jag är också nyfiken på mer om ditt airbrushande Emil!

Vad spädde du färgerna med till att börja med?

Hälsningar

Magnus
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Några figurer

Inlägg av Emil_Juhl »

BGB skrev:Hejsan,

Kalasfiggar!!!

Boris
Tack så mycket!
Lurifax skrev:
Tack för info. Känns som en rätt bökig men effektiv metod att måla så små figurer med färgspruta. Men resultatet är lysande.

Apropå den stirrande blicken så lider han av "tvåmila-stirret" eller vad det nu kallas. "Ty han har sett saker som inte lämnar någon oberörd!" eller nåt likande ... :)

Men med det sagt så är blicken bara en mindre detalj i ett i övrigt lysande arbete.
Att måla figurer med airbrush är ytterst smidigt. Ofta handlar det om tre sektioner som får målas var för sig. Huvud+händer, ben, överkropp. Så man får kanske maska två gånger eller så.
Man börjar med att måla den mörkaste skuggan. Den läggs på över hela figuren. Nästa skugga läggs på snett nerifrån och hela vägen upp. Grundtonen läggs rakt framifrån och hela vägen upp. Första highlight läggs på snett uppifrån och upp och slutligen läggs en sista highlight rakt uppifrån. Där efter får man gå in och putsa lite med pensel. Mycket snabbt och smidigt.
Daniel_A skrev:
Emil_Juhl skrev: Båda riddarna är målade med LifeColor uteslutande. Framför allt med hjälp av airbrush.
En liten undran. Har du några bra tips på hur man kan maska en figur när det ska målas med airbrush? Det är ett av de dilemman som ofta håller mig borta från figurer.

/Daniel
Jag använder oftast vanlig Tamiya-tejp eller kanske ny ren häftmassa. Även maskol åker fram ibland men det tillhör undantagen. Tandkräm är dock inte att förakta när det kommer till maskering. Kan vara lite lurigt att få exakt där man vill ha det dock.
Oftast börjar jag med att måla benen eftersom det är lätta att maskera dem senare.
I fallet med riddarna så var det bara Tamiya-tejp som jag använde.
magnusf skrev:Jag är också nyfiken på mer om ditt airbrushande Emil!

Vad spädde du färgerna med till att börja med?

Hälsningar

Magnus
Ja metoden såg du ju säkert här ovan. Väldigt okomplicerad. Många riktiga figurmålare anser säkert att det är både fusk och kätteri att måla på det viset dock =)

Till LifeColor använder jag uteslutande deras egen förtunning. Har testat lite annat också men detta är det enda som jag tycker fungerar bra. Det fungerar till och med riktigt bra.
Mvh
Emil Juhl
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Några figurer

Inlägg av Lerxzt »

Mycket snygga figurer.. Få se dem live på 08??

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Några figurer

Inlägg av Emil_Juhl »

Tack så mycket Micke!
Man vet aldrig. Kanske.
Mvh
Emil Juhl
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Några figurer

Inlägg av Mal_Belford »

Jäklars vad fina figurer, gillar målningen verkligen......

Är själv ny på figurer o lär mig fortfarande......

Finns det en chans o fråga efter en tutorial på IPMS sthlm.
Då du fått tilö fina ansikten m utryck
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Några figurer

Inlägg av Emil_Juhl »

Stort tack för berömmet.
Jag ska ta och funderar på saken. Har inget projekt för tillfället som skulle passa bra in men inget är ju omöjligt.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar