MiG-23MF, Trumpeter 1/48 - Klar! Bilder sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

MiG-23MF, Trumpeter 1/48 - Klar! Bilder sid 2

Inlägg av Björn Fransson »

Medan Monsieur Fridsell i likhet med mig ägnar sig åt småmiggar, passar jag att ge mig på ett julledighetsprojekt i en annan skala som jag egentligen inte bygger. Tror jag. Hursomhelst, den här sköna svängvingen har legat länge nog på hyllan.

Cockpiten ser kanonfin ut innan man börjat bygga, men en närmare titt visar på en hel del förenklingar. Ändå helt okej för mina krav, så vi skippar resinet denna gång. För övrigt är det alltid lika underbart att blanda till denna bisarra interiörkulör. Trumpeter har dessutom den goda smaken att skicka med ett litet etsark med bälten och annat smågodis.

Bild

Instrumentdekalerna kom från arkivet. Resten är som sagt rakt ur boxen. En hel del att måla och få ihop. Eller också är det bara jag som är lite ovan vid skalan efter en tid med 72:or och 144:or.

Bild

En rätt okej motor skickas också med.

Bild

Och så här långt har jag kommit hittills (stolen får vila lite). Nästa steg är att dra lite slang i huvudställsschaktet. Sedan ska det bara vara att plocka ihop resten.

Bild

Skulle tro att det blir en polack av detta. Om jag inte kommer på något annat längs vägen. En bulgar hade varit kul, men jag saknar dekaler och riktigt så angeläget är det inte. Polacken är rätt snygg i sina gröna/grönsvarta nyanser.
Senast redigerad av Björn Fransson den 27 apr 2015, 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Mellandagar är trevliga byggdagar. Så idag blev en hel del gjort. Först lite extra detaljering i hjulhusen. De är fina som de är, men lite slangar skadar inte:

Bild

En märklighet med MiG-23 är att höger och vänster hjulhus skiljer sig en hel del åt. Så på andra sidan blir det andra slangar:

Bild

En märklig detalj: Kan någon förklara för mig varför man ska limma dit en extra del på baksidan av luftintagens baksidor (dvs delen som sedan limmas mot kroppen?) Obegripligt för mig.

Bild

En annan fånig detalj är att Trumpeter nöjt sig med att markera de rätt så iögonfallande landningsstrålkastarna i med cirklar i plasten. Så det blev till att borra upp dem och glasa.

Bild

Sedan var det dags för vingarna. Lite märkligt är att tillverkarna envisas med att göra svängvingar svängbara. Det känns som en kvarleva av den tid då alla hjul och propellrar skulle kunna snurra och alla roder gå att röra. Trumpeters mekanism är dessutom inte särskilt precis, det glappar en del. Lite extra PC gör att den här delen passar bättre mot resten av kroppen.

Bild

Det mesta passar acceptabelt bra. Lite klämmande och tryckande behövdes för att få ihop det, men hittills har inga större skarvar dykt upp. Vingarna ska för övrigt inte göras rörliga, men eftersom jag ska ha dem i utfällt läge, är det praktiskt att kunna fälla in dem när jag strax ska slipa framkanten på den fasta delen av vingen. Däremot innebär leksaksfinessen att kunna fälla in vingarna, att det saknas delar för att täta hålet som uppstår när vingen är i maximalt utfällt läge (vilket finns på originalet). Dumt.

Bild

Men bortsett från smågnället ovan, är det än så länge en mycket behaglig byggupplevelse. Lagom smäckra panellinjer och fin detaljering i övrigt. Trumpeter kan ju vara ett lotteri, men det här verkar vara A-teamet som har varit framme. Dvs inte gänget som tog fram Vampiren...
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Efter att ha byggt en hel del kortseriemodeller och annat komplicerat på sistone är det rätt fantastiskt hur fort det går att bygga en modell som inte kräver långa slip- och spackelsessioner. Lite filler här och var är allt som har behövts hittills. Det mesta är klart nu, strax dags för primer. Vilket i mitt fall brukar vara synonymt med att jag börjar på något nytt och att den här modellen hamnar på hyllan ett par månader. Vi får se hur det blir den här gången.

Bild

Den enda egentliga modifieringen är täckluckor för vingarna i utfällt läge.

Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat!

Ser att du redan hunnit längre en mig på din 23:a. Ska bli kul att se lite färg på den.

Jakob
Jakob Fall
AP
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Henrik R »

Jag hatar verkligen sådana där kugghjulshistorier :-) Fattar ibland inte hur dom tänker.
Hur som helst så ser den så himla ball ut med vingarna ute dock. Följer med intresse.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av easy_company »

Ser bra ut så långt, gillar cockpiten med alla interiörer du fått till så bra :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Jamen då gräver vi väl fram den här ur gömmorna igen. MiG-21:an är klar och väntar på att bli plåtad. I väntan på det är det hög tid att börja måla den här så att den åtminstone har en chans att bli klar till Open. Undersidan är klar och blixten slår ut en hel del nyanser. Nåja. I gengäld är den påbörjade ovansidan mycket mörkare än i verkligheten. Så i genomsnitt är bilderna rätt bra.

Bild

Bild

Vilken nationalitet det ska bli? Det kommer att synas på... (Varning: Göteborg.)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Henrik R »

Skön rysskärra! I sann Franssonmanér, lika ballt varje gång!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Henrik! Efter en dust med häftmassa och maskeringstejp ser rysspolacken ut så här:

Bild

Eller ja, inte riktigt. Färgerna ser lite konstiga ut på min skärm, det mörka är lite för mörkt. Nåja.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av magnusf »

Ser vi resultatet av att Open-paniken sprider sig över Närke :) ? Flitigt Björn!

Magnus
Skriv svar