L-170 - Scratchbygge 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av 103driver »

Ja vad gör man när absitinensen blir för stark? Man kan ju sníffa lite lim, tugga på plasticard eller smeta spackel på händerna, men det hjälper föga. Man vill ju träna dom små cellerna, skapa något... så sagt o gjort. Det blir ett scratchbygge till i väntan på godsakerna till 74:an som brevbäraren förhoppningsvis ska komma kånkande på i veckan.

Nååågon som kan gissa?? Det borde inte vara så svårt, åtminstone inte i detta forumet..... Det blir en Landsverk L-170, eller fm/29 pansarbil. Den gjordes bara i ett exemplar men ett synnerligen intressant fordon som förtjänar att byggas.

Stommen byggs upp av 0.5-0.75 pc, sedan kommer jag att klä de med 0.25 med nitar (som bilden visar exempel på).

Håll tillgodo

Lasse

Bild Bild
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av 103driver »

Såja, nu är stommen till pansarbilen färdig så när som på tornet.. Nu ska diverse öppning slipas upp och sedan ska hela bilen kläs med 0.25 mm pc som nitas (se exempel ovan) och förses med öppningar, luckor och dörrar. Hjulhusen kommer givetvis också att sättas på plats färdignitat. Hjulen kommer jag att gjuta. Färgsättningen är jag lite fundersam på...

Lasse

Bild Bild
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av Öken-Erik »

Härligt med en snygg pansarbil.
Har själv haft funderingar på att bygga denna, ser fram emot att se den färdig.

Öken-Erik

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av Öken-Erik »

En fråga om nitarna, tillverkar du dom genom att pressa något bakifrån på den tunna plastic-carden?
Om så är fallet kan du väl beskriva vilka verktyg/andra prytlar du amnvänder.

Öken-Erik

CU@C4
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av 103driver »

Ja exakt, jag pressar en helt vanlig syl mot baksidan av den tunna plasticarden (0.25 mm). Jag pressar mot ett skärunderlägg med lagom tryck så att sylen inte penetrerar pc'n. Det fungerar utmärkt. Ju vassare pryl/syl desto mindre blir niten, men risken ökar för att du får ett hål istället. Men man får upp den rätta känslan efter några hundra nitar... :)

Lasse
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av 103driver »

Nitarna brukar ligga runt 0.5 mm (motsvarar 17-18 mm för skala 1/35). De går att få 0.4 mm med en vass nål där man kapat yttersta spetsen. Då är det i skala ca 14 mm. Idealet hade varit 0.3 mm. Då är det skalenligt, men svårt att få till det bra utan att göra hål i pc't.

Lasse
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av SvenYoung »

Jättekul att du sätter igång med denna också, Lasse. :-)

Jag tycker att nitmetoden du använder fungerar bra, gjorde likadant på insidan av min vagn.

Du får dock se upp när du limmar, eftersom plastlim (typ Tamiya's flytande lim) kan göra att niten försvinner (dvs smälts bort underifrån). Plasten är enormt tunn där nitarna är när man använder den här metoden.

Bäst att inte använda lim som smälter plasten.

Kul projekt, ser fram emot fortsättningen!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av Robin Nilsson »

SvenYoung skrev:Jättekul att du sätter igång med denna också, Lasse. :-)

Jag tycker att nitmetoden du använder fungerar bra, gjorde likadant på insidan av min vagn.

Du får dock se upp när du limmar, eftersom plastlim (typ Tamiya's flytande lim) kan göra att niten försvinner (dvs smälts bort underifrån). Plasten är enormt tunn där nitarna är när man använder den här metoden.

Bäst att inte använda lim som smälter plasten.

Kul projekt, ser fram emot fortsättningen!
Spackla med epoxi från basksidan så att gropen bakom niten fylls ut med epoxi ????

/ Robin
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av 103driver »

Jag har testat nitarna tidigare genom att kladda på rejält med HUmbrols polycement och de påverkas inte så mycket. Om niten har ett extremt litet hål, inte synligt för blotta ögat, så kan det bli något större, men fortfarande knappt synligt. Nu är det de minsta, 0.4 mm. De större, 0.5 mm, verkar inte påverkas det minsta, så det är nog inget stort problem om man kör med Humbrols lim. Lyckligtvis så är limfogen utanför nitraden i de flesta fall. Men tack för headsupen! Alltid välkommet med tips.

Lasse
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: L-170 - Scratchbygge 2

Inlägg av SvenYoung »

Ett annat alternativ är att använda Archer Transfers "nitar på dekal", men i detta fall kanske de blir för små.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar