J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av kyrkis »

Dom gula rutorna hade en limegul nyans, jämför t ex med dom stora fälten på J32D. Vad du än gör ta inte Airfix rutor. Vet att det är problem med Eurodecals gula rutor, det verkar inte vara någon vit färg i botten i alla fall på 1/48 arket. Jag skar ut mina rutor till min J35B från Specialtrycks solida gula daygloark. Om du inte hittar något som funkar kan du få av mig.

kyrkis

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Henrik R »

Ja det börjar blir riktigt bra den där draken Björn. Du har lyckats få ett fint kammo. Väntar med spänning på dekaleringen!
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Kom av mig lite med den här. Men när jag ändå var igång med Lightningen, blev det lite mer målat här också. Först det metallblanka och sedan en lätt wash som knappt syns på bilderna. Provar lite nya tekniker på den här.

Bild

Bild

Det verkar som om dessa generationskamrater (alltså 35:an och Lightningen) blir färdiga ungefär samtidigt. Målningen är ju faktiskt också från samma tid, första halvan av åttiotalet. En händelse som ser ut som den tanke det inte är. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Eurodecals rutor var mycket riktigt så usla som jag fruktade. :evil: Inget vitt i botten, vilket gör dem värdelösa. Testade att lägga dubbelt (den halva rutan), men det funkade inte heller. Provade de röda också, de är snäppet bättre, men inte bra. Bilden är orättvist fördelaktig, i verkligheten är de ännu mer transparenta än de ser ut att vara. Och då ska vi inte tala om hur de såg ut mot den mörka ovansidan. Suck! Nittiofem bagis rakt i papperskorgen! Så varning alla andra, varken 1/48, eller 1/72-arken är något att ha. Bara att kasta!

Bild

Så det fick bli Airfixrutorna i alla fall. Vet att de inte är rätt i färgen, men de är definitivt mer rätt än Eurodecals i alla fall. Lyckligtvis hade jag ett ark som var riktigt vältryckt - och storleken var överraskande nog rätt! Dessutom är det ju inte så många rutor, så det får duga den här gången. På upploppet nu!

Bild
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av MartinN »

Snyggt! Synd på Eurodecals-arket, det hade varit ännu snyggare med den gulgröna kulören på rutorna. Men den skäms sannerligen inte för sig nu heller.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Henrik R »

Den ser riktigt bra ut Björn! en Drake blir så snygg i "schackrutor" jag tycker dina Airfixrutor blev riktigt bra ju!
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Jättefint målningsarbete Björn. Gillar din palett starkt!

/ Per-Erik
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev:Eurodecals rutor var mycket riktigt så usla som jag fruktade. :evil: Inget vitt i botten, vilket gör dem värdelösa. Testade att lägga dubbelt (den halva rutan), men det funkade inte heller. Provade de röda också, de är snäppet bättre, men inte bra.
Jag hjälpte ju Eurodecals med detta/dessa ark. Men trots att de av mig erhöll prover på den faktiska film som användes lyckades de inte. Men fler än Eurodecals har gått bet på den svenska lysgula färgen. Den verkar vara svår att få till. Glömmer(?) man dessutom vit bottenfärg så.....
Till mitt eget försvar kan jag säga att jag inte fick se något provtryck innan det var för sent.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Johan Elvin »

Emil Lindberg skrev:
Björn Fransson skrev:Eurodecals rutor var mycket riktigt så usla som jag fruktade. :evil: Inget vitt i botten, vilket gör dem värdelösa. Testade att lägga dubbelt (den halva rutan), men det funkade inte heller. Provade de röda också, de är snäppet bättre, men inte bra.
Jag hjälpte ju Eurodecals med detta/dessa ark. Men trots att de av mig erhöll prover på den faktiska film som användes lyckades de inte. Men fler än Eurodecals har gått bet på den svenska lysgula färgen. Den verkar vara svår att få till. Glömmer(?) man dessutom vit bottenfärg så.....
Till mitt eget försvar kan jag säga att jag inte fick se något provtryck innan det var för sent.
Är problemet bara med deras Ö-68 rutor eller gäller det hela deras dekalark?
Sulle det funka att först montera rutorna på ett helvitt dekalark och sen skära ut från det?
Tråkigt att när det är nån som gör dekaler för oss som vill bygga svenskt att det ska bli så fel.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Problemet löst! Ibland är lösningen närmare än man tror. Det visade sig att Airfix gjort ett bra jobb, måtten var nämligen helt rätt (åtminstone samma som Eurodecals). Så det var bara att lägga Eurodecals halvtransparenta rutor ovanpå Airfix - och vips blev nyansen så gott som helt korrekt! Åtminstone betydligt bättre än Airfix alltför gula och Eurodecals (bortsett från avsaknaden av vit bakgrund) alltför limegula.

Kameran lyckas inte helt återge nyanserna, men på bilden nedan syns i alla fall lite av skillnaden mellan enbart Airfix till höger och Airfix + Eurodecals till vänster (den ser misspassad ut - vilket stämmer. Men det är justerat nu).

Bild
Skriv svar