J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Martin! Min hovleverantör av perfekta referensbilder kan man alltid lita på! :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Björn Fransson skrev: Primern köpte jag på Clas Ohlson, det stod akryl och för hobbyändamål på flaskan. Men jag trodde nog inte att den var fullt så blank. Nåja, det spelar ju mindre roll. Finns även som svart och vitt, även matt har jag för mig.
Med facit i hand: Se för f-n upp för denna! :evil: När jag skulle börja måla och maskera, sprack primern som om det vore is på en sjö - men bara på vissa ställen. På andra ställen satt den som berget. Fick slipa rent hela klabbet, in i minsta skrymsle, och börja om. Suck! Och någon akrylfärg var det då rakt inte. I alla fall inte jämfört med det som vi byggare kallar akryl.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av MartinN »

Det slog mig att Kyrkis bild på den delvis dolda 35:an har gula Ö68-rutor och på mitt bidrag är de röda. Likaså tycker jag mig se att rutorna sitter annorlunda bredvid flottiljvapnet på fenan. Om Kyrkis är säker på att det är 35578 har rutorna tydligen bytts, kanske var det vanligt? Min bild publicerades ju 1975 och togs väl i ganska nära anslutning till den tiden. Hur gammal kan Kyrkis bild vara?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Kyrkis bild är troligen betydligt yngre (80-tal?), den har ju t ex den nya Fara-märkningen som väl kom 77-78 någon gång. Du har säkert helt rätt i att rutorna är utbytta, din bild är perfekt referens för hur de borttagna rutorna satt!

Däremot funderar jag på när de mindre kronmärkena i nosen infördes. Borde varit under andra halvan av 80-talet? Eller vad säger vår expert med ett nick som börjar på k? :)
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av kyrkis »

Man ser ju klart resterna av dom röda rutorna på fenan på 578. Den vita märkningen på vingarnas ovansida infördes 1975 och kallades rätt och slätt övningsmärkning m/75.

När fotot är taget vet jag inte men stora siffror på vingarna infördes från 1977-78 så det borde vara innan dess.

Små kronor i nosen kom nog i mitten på 70-talet som Björn skriver. Är faktiskt inte helt 100 på när.

Har ett minne av ett foto här på forumet från en flygdag på F10, som visar, har jag för mig, Team 60 och i bakgrunden syns dessa 35or både dom med gula och dom med röda (569) rutor.
En av kärrorna med röda rutor på rodret F10-33 hade litet kronmärke.

kyrkis
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av MartinN »

Hej igen Kyrkis och andra 35-konnässörer!
Jo visst ser man att det har varit rutor på fenan, jag tänkte att det lika gärna kunde vara gula rutor som tagits bort.

Team 60 på F10? Jag tror mig ha bidragit med en sådan bild på gamla forumet som här kommer i delförstoring. Kanske var det den du mindes? Tyvärr ser jag inte så mycket, kanske du eller någon annan kan läsa ut mer av den? Den längst till vänster (med vitt band är nr 33 och den verkar ha litet kronmärke – återkommer med suddig bild senare) och så ser jag 12 och 47. Resten är oklart.
Bild

Jag har kikat efter mer info om de små kronmärkena (i Kronmärkt) men inte hittat något datum där.

Det är märkligt vad denna forskning (pseudovetenskap?) kan roa mig!

Tråkigt med din primer, Björn. Jag hejar på för att du inte skall ge upp.

Glad Påsk alla!
Senast redigerad av MartinN den 05 apr 2012, 10:42, redigerad totalt 2 gång.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Henrik R »

Ang kronmärke så undrar jag om man bytte ut dessa vid behov eller om när ett flygplan lämnade flottiljerna till en annan och nån störde sig på dem? För på Tullinge fick F1 kärrorna inte litet kronmärke så länge dem vad stationerade där till nedläggningen 1985. Ej heller hade någon annan J35 litet kronmärke på F1 fram till nedläggning 81.
Jag antar att anpassningen till litet kronmärke sker vid ommålning eller så.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av kyrkis »

Tack Martin det var den bilden jag menade. Jag har bra foto på F10-33, den var helt nymålad och verkar vara utdragen direkt efter h-översyn. Det verkar också som F10-38 (kan det vara det?) har litet kronmärke på nosen. Sen kommer F10-68, F10-47, kan det vara F10-31 och F10-12.
Man ser att en del gula rutor fladdrat av på åtminstonne tre av individerna.
F10-47 (35478) har inget F10 vapen på fenan.
yrkis
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant om kronmärkena! Antar att det innebär att 68 ska ha stort märke när den hade gula rutor på rodret.

Nu är kärran målad, vilket var svårt eftersom det var dåligt med referenser. Vet fortfarande inte om jag är helt nöjd.

Bild

Rester av de borttagna röda rutorna:

Bild

Återstår en del småmålande, men annars är det mesta klart. Funderar på vilka dekaler jag ska använda. Eurodecals är ju överlägsna i kvalitet, men var de verkligen så ljust gulgröna, lite typ överstrykningspenna? Alternativet är gamla Airfixrutor som jag - trots alla deras brister - tycker påminner mer om bilderna vad gäller färgen. Eller har jag fel? Har aldrig sett Ö 68-rutor i verkligheten, var de kanske mer gulgröna än jag tror?
Sundelin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2012, 17:31
Namn: Sten Sundelin
Kontakt:

Re: J 35F2 Draken - små kronmärken

Inlägg av Sundelin »

Små kronmärken 450mm finns angivna i märkningsritningen godkänd mars -75, men de genomfördes säkert efterhand som flygplanen togs in för översyn eller målningsbättrades av andra skäl.
/Sten
Skriv svar