Öken Erik's senaste: en britisk 18-pundare

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Öken Erik's senaste: en britisk 18-pundare

Inlägg av Micke A »

Trevligt!

Kanoner kan det aldrig bli för mycket av och det här var ett lite mer ovanligt bygge. Det här vill jag se mer av!

Micke A
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Öken Erik's senaste: en britisk 18-pundare

Inlägg av Öken-Erik »

Så här ligger det till:

Mitt intressa för Britterna i Nordafrika började med SAS Jeepen från Tamiya 1973.
Detta intresse cementerades sedan bla via bokinköp, många av dessa gjorde under en resa till London 1976 (pundet låg i 5:- och svenskarna vallfärdade till London med tomma resväskor), men dom flesta av böckerna fick undertecknad av sin generösa storebror känd här som "Big Brother"!
I en av dessa böcker, utgiven av Airfix, skriven av den legendariske John Sandars fanns ett foto på en 18 Pdr ombyggd med "vanliga" hjul för motor transport. Jag kände väl till pjäsen men då i WW I utförande från Airfix småsoldater (1/76).
Detta är en av dom modeller som genast fördes in på "måste byggas" listan tillsammans med Rolls Royce pansarbilar, Marmon Herrington pansarbilar, Diamond t Strv dragare, Austin Katy ambulans, Bofors 37mm Porte mfl.
På sent sjuttiotal inhandledes en vitmetallmodell från Hichcliffe/Calder Craft av 18 Pdr, då i WW I utförande.
Problemet blev hjulen som jag saknade liksom vettiga ritn på hur lavetten byggts om för att anpassas till motortransport.
Så äntligen nu i vinter kom Resicast med denna modellen och voila, här är den!

Öken-Erik

CU@C4
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Öken Erik's senaste: en britisk 18-pundare

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Öken-Erik skrev: Detta är en av dom modeller som genast fördes in på "måste byggas" listan tillsammans med...

Så äntligen nu i vinter kom Resicast med denna modellen och voila, här är den!

Öken-Erik

CU@C4
Så efter arton år är en modell avbockad från "måste byggas"-listan, vad har hänt med listan under dessa arton år? Och hur många andra modeller har du lyckats bocka av?

Själv tycker jag att en av listorna växer snabbare än den andra.

Förövrigt en mycket snygg pjäs!
/Fredrik
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Öken Erik's senaste: en britisk 18-pundare

Inlägg av Öken-Erik »

Nja, 18 år stämmer väl inte helt, rör sej snarare om 36 år... :-9

Följande har bockats av:

Marmon Herrington Mk II
Diamond T
Rolls Royce 1920 pattern
37mm Bofors Porte
AEC ACV Dorchester
Ford Woddy cutdown
Bantam
2 Pdr
20 mm Breda

Tror det är dom som är klara, sedan ligger en hel del i högen som är inhadlade och som skall byggas. Den senaste som inhandlades är en Morris C9 Armoured Car, även denna från Resicast.

Öken-Erik

CU@C4
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Öken Erik's senaste: en britisk 18-pundare

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag vet inte vad som for i mig där. Jag hade faktiskt räknat ut att det var 36 år. Jag kan väl inte ens påstå att det känns som 18 för jag är betydligt äldre än 21...

En intressant lista dock. Långt ifrån mina flyg som, trots ett stort mått av anglofila drag hos mig, alltid får svarta kors i alla fall.

/Fredrik
Skriv svar