Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid 10

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid 10

Inlägg av Henrik R »

Nu ska jag betätta om mitt bygge jag ska hålla på med nu.
Jag tänker göra ett "tidsdiorama" om ett flygplan. Jag ska förklara mig lite närmare för er! :-)

Den drakenindivid jag gjorde förra veckan som finns i den här tråden: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 8&start=60

35537 som den egentligen heter var stationerad på F1 som 3 div Adam Gul. När F1 lades ned så flyttades 35537 till F10 där den tjänstgjorde och byggdes om till J och som nummer 37 istället för 62 , ända fram till sitt slut..
Därefter är det lite "diffust" om vad som hände med den. MEN av en händelse så hittade jag en bild på 35537 som 2009 stod på F1 Hässlö IGEN! då i vad som synes inte så bra flygskick.Vart den är idag håller jag på forskar i.

Hur som helst så tänkte jag göra ett Diorama om denna individ från att den var stationerad på Hässlö till sitt återvändande till Hässlö 27 år senare.
Tänkte mig något så här:
Bild

Då göra ett diorama som är ca 800-1000 mm långt med första delen 1982, i mitten 1995 och slutet 2009. Är det nån som gillar idén?

Jag kommer då nu göra 2 st 35537 som är grå, en som är normalt vädrad och en är ordentligt vädrad :-) Sen kommer då Dioramaplattan som jag ska hålla på med i helgen.
Såå en ny Draken är på G med en massa ets och godis.
Bild

Det är bara börja direkt! Jag provar en annan teknik med denna, istället för Aires cocke så kör jag Eduards fotoets så original cocke inte är helt kass faktiskt.:-)
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 21 apr 2012, 10:08, redigerad totalt 2 gång.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Janne.S »

Vicket härligt koncept!!!

Kör så det ryker!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Björn Eriksson »

Grymt häftigt koncept Henrik!

Det där diot vill jag se när det är klart, baljan och instrumentbrädan ser ju riktigt bra ut så här långt.

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Tack!

Jag vill ha lite liv i dioramat oxå. så jag tänkte att en Rtgb 4112 kanske skulle passa in? Jag ska börja skratcha gastuber för svetsaggregaten och lite detaljer! Ska bli super skoj att göra det här. Och framför allt grunden till dioplattan. Får jobba med den parallellt med flygplanen!
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Axx »

Kul!
Bo Widfeldts bok om Draken har ett helt kapitel som beskriver ALLA Draken-individer gällande historik med målning , märkning och flottiljtillhörighet genom åren. Finns även haveriplats och orsak , om detta var det olyckliga slutet för just den individen.
Oerhört intressant att t.ex läsa vilka individer som blev uppgraderade till J-standard och vilka som blev gråmålade. Ett fint tips om man vill följa en speciell individ.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av magnusf »

Det här kan bli hur bra som helst, jag följer med intresse!

Hälsningar Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Shit! jag har fått feber i helgen, så man är inte purfärsk om man säger så :-(

Men mellan febertopparna gick det faktiskt att få ihop en stol av hasses egna "följa-med-i-lådan-stol" med en viss modifikation av Eduards PE grejjer!

Bild

Även Kontoret blev roligare med instrument, Den ska vädras mer och det ska in mer detaljer,
Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Janne.S »

Riktigt tjusig kattaplutt det där! Bältena är ju hur maffiga som helst...kanske man skulle ha investerat i ett litet ark, går ju att släng på en Aires stol åsså :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Ja det är kul med omväxling och att man söker olika alternativ. Resin i all ära, Aires går inte av för hackor om man säger så. Det du åstakom med stolen i den gråa du gjorde Janne, så var det hur fint som helst det oxå. Alla sätt är bra utom dom dåliga! :-)
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Björn Eriksson »

Megasnygg stol det där kommer att bli ett riktigt snyggt kontor, har sparat ner bilderna till mitt kommande projekt.

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Skriv svar