Zvezda T-34/85

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders Sköld
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Zvezda T-34/85

Inlägg av Anders Sköld »

Då tänkte jag slänga upp lite bilder på mitt senaste bygge.

En byggsats från zvezda. Fick lite problem med passningen bak. Försökte ficka till det med putty men jag är inget vidare på det.
Iallfall så hag jag gjort en CM med vallejos Russian green som bas en mellan färg sen Duck Green som finnish.
Rost ytan bakom tornet blev inte helt osm jag ville :(
Har testat streaking Grime från AK för första gången. Samt gjort lite dust och mudd med Dust och Mudd från AK. Hade i lite gipps märkte dock att färgen torkade ljusare när man hade de i.

Vad tycker ni? Vad kan jag förbättra ? (Tänkte lägg in lite olja dust lite löv senare med)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Zvezda T-34/85

Inlägg av Hampus »

Tjo!
Efter som jag själv tycker om att få höra vad andra tycker om vad man kan förbättra, förutsatt att det är på ett konstruktivt sätt så.. Kör jag på det :)
Man vill ju alltid bli bättre!
Jag tror du har varit för hård med CM på torn och lite var stans. Jag vet inte vad du blandat med men jag misstänker vit. Om du vill göra highlight på grönt så blanda gult och lite vit till det lilla gröna. Det ser inte så bra ut när du målar på men när det torkar så försvinner en del av den gula tonen.
Sen rosten på ryggen gillar jag faktiskt. Kanske någon oljestänk på? Vädringen överlag tycker jag är mycket bra men precis som du säger, så är den kanske lite ljus på sina ställen imed gipset. Bra att jag får den läxan innan jag provar själv :-) Streaksen är exemplariska!

Jag tycker dina byggen är intressanta att följa Anders, och du verkar vara mycket hungrig på att testa och förbättra din teknik. Jag följer med intresse och anteckningar.

Mvh Hampus
Anders Sköld
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Zvezda T-34/85

Inlägg av Anders Sköld »

Haj haj Hampus.
Bara kom med kritiken så länge den är rätt riktad å inte trycker ner mig så vill jag gärna ha den :D

Ja uppe på tornet blev inte alls bra. Första gången jag gör CM på ett torn som har helt plan yta. Tidiagar har jag mest gjort på torn som mitt på får en lutning. Var CM är mycket enklare.
Funderar på att döja det med något eller helt göra om den ytan.

Någon som har några bra bilder på ett torn med CM på en plan yta så får ni gärna länka.
Trevligt att du gillar streaksen (har fan tränat på dem länge nu och precis börjat få grepp på dem)

Skall se om jag kan jobba lite mer imorgon så får vi se vad som händer med den :D
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Zvezda T-34/85

Inlägg av Stellan »

Paneler kan målas för att bryta upp monotonin på olika sätt. Antingen ljusar man upp de centrala delarna och låter kanter och skarvar vara något mörkare, kan kombineras med preshading. Om du virvlar runt med sprutan och sakta bygger upp en flammig ton så är du inne på cloudpatterntekniken vilken också är ett sätt att undvika enformiga ytor. Eller så låter man en toning gå mot en viss kant och arbetar sedan med den angränsande fast åt andra hållet, ljusa gärna upp vissa paneler helt som tornluckor, mantlar , utstickande föremål (color modulation). Dessa två huvudtekniker kan kombineras med chippningar och washer runt kanter och skarvar och slutresultatet är att stora blaffor undviks och det är lättare att få linjer för ögonen att följa.

Det ser ut som att du använt cm-tekniken på ett lite väl drastiskt sätt, försök att få en nyans som bara aningens ljusnar eller bryter rent färgmässigt så ser det snart bättre ut.Och gör det inte över allt.CM är till för att fästa fokus på ett eller ett par områden och inte en universallösning som ska sockras lika över hela stridsvagnen. Lika är det med lerstänk och rost. Det blir liksom lite för mycket av allt på en gång. Men trots allt detta ser jag att du har något på gång med chippning och smutsränderna. Fortsätt så.

Vad det gäller brytning av grön så tycker jag att du ska försöka med antingen gul, sandfärg eller flesh (hudton) i måttliga mängder. Tillsammans med de övriga vädringsknepen så kan det bli lyckat.

Lycka till!
Stellan Schroeder Englund
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Zvezda T-34/85

Inlägg av Robert A »

Annars är ett bra tips dess filmer om du inte redan sett dem:
http://migproductionswebshop.com/index.php?cPath=21_32
Där går man igenom allt möjligt inom CM. Finns även filmer ifrån AK-Interactive.
De kostar runt 200kr/st men kan vara ett bra alternativ då man steg för steg visar allt på film.
Anders Sköld
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Zvezda T-34/85

Inlägg av Anders Sköld »

Robet A - De filmerna viste jag inte om så tackar för infon.

Stellan - Tackar för din kommentar. Jovisst tar jag i lite väl mycket med min CM (speciellt fräg brytningen, vilket jag gör med villje. Problemet är dock att de inte blir verklighets troligt mmm jag vet. Får lära mig att dra ner på de =) )
Men jag gjorde om taket nu idag och testade lite mjukare färger. Har en bild här. Dock så förstärks de vita på tanken jättemycket på bilderna. Dålig kamera och ljussättning antar jag.

Bild
Skriv svar