Ikv 91 1:87
Ikv 91 1:87
Inspirerad av allt svenskt scratchbygge här på forumet den senast tiden kände jag att det var dags att börja bruka allvar med mitt egna bygge.
Denna gång en Ikv 91. Och precis som med min Pbv 302 så är skalan 1:87.
Förra gången använda jag CNC-fräsning för att tillverka hjulen. Denna gång har jag tagit ett steg till och låtit fräsa hela den grundlägande formen.
Detaljeringen gör jag sedan med fotoets och pc.
Eldröret är gjort av mässingrör och mässingsfolie.
Hoppas att ni gillar den!
CNC-fräst master
För att jag inte ska göra bort mig med masterna så har jag gjutit av de frästa delarna och fortsatt detaljeringen på koipan.
Denna gång en Ikv 91. Och precis som med min Pbv 302 så är skalan 1:87.
Förra gången använda jag CNC-fräsning för att tillverka hjulen. Denna gång har jag tagit ett steg till och låtit fräsa hela den grundlägande formen.
Detaljeringen gör jag sedan med fotoets och pc.
Eldröret är gjort av mässingrör och mässingsfolie.
Hoppas att ni gillar den!
CNC-fräst master
För att jag inte ska göra bort mig med masterna så har jag gjutit av de frästa delarna och fortsatt detaljeringen på koipan.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
Re: Ikv 91 1:87
Snyggt Emil.
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
Re: Ikv 91 1:87
Shit jag imponeras av scratchbyggare! Otroligt arbete! hatten av!
Re: Ikv 91 1:87
Tack Henrik!!
För mig är scratchbygge utan tvekan det roligaste sättet att bygga på.
För mig är scratchbygge utan tvekan det roligaste sättet att bygga på.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
Re: Ikv 91 1:87
Imponerande - ett helt nytt sätt att bygga med CNC-fräsning. hur funkar det egentligen ???
//Thomas
//Thomas
Re: Ikv 91 1:87
Tack Thomas!!
CNC-fräsning börjar såhär:
Alltså med att jag gör en 3D-modell av objektet.
Eftersom jag desvärre har en begränsad budget att arbeta med så är modellen ganska odetaljerad.
Mer detaljer = fler verktygsbyten = mer pengar.
Sen lämnar jag över det till ett företag som har den utrustning som behövs.
Resultatet blir en verklig modell med toleranser ner på iaf 0,01mm.
Ganska coolt
CNC-fräsning börjar såhär:
Alltså med att jag gör en 3D-modell av objektet.
Eftersom jag desvärre har en begränsad budget att arbeta med så är modellen ganska odetaljerad.
Mer detaljer = fler verktygsbyten = mer pengar.
Sen lämnar jag över det till ett företag som har den utrustning som behövs.
Resultatet blir en verklig modell med toleranser ner på iaf 0,01mm.
Ganska coolt
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
Re: Ikv 91 1:87
Kanonfint, Emil! Fantastiskt kul att se etset på plats också, kommer att bli en kanonmodell.
Jag skall ha en när du är klar, bara så du vet
Jag skall ha en när du är klar, bara så du vet
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Ikv 91 1:87
Tack Sven!!
Jag var lite nervös över etset. Har aldrig jobbat med lager på det där viset. Men det fungerade ju ganska bra iaf
Jag skriver upp dig på listan över förhandsbokningar
Men det lär dröja innan den här godingen är klar till försäljning.
Jag var lite nervös över etset. Har aldrig jobbat med lager på det där viset. Men det fungerade ju ganska bra iaf
Jag skriver upp dig på listan över förhandsbokningar
Men det lär dröja innan den här godingen är klar till försäljning.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: Ikv 91 1:87
Jag vill ha!!!!!!!!!
IKV 91:an är den utseendemässigt häftigaste vagnen vi haft! Liknar en sportbil med sina rena linjer.
Skulle du få för dig att gjuta fler 302:or så vill jag ha en sådan också!
Johan i Hok
IKV 91:an är den utseendemässigt häftigaste vagnen vi haft! Liknar en sportbil med sina rena linjer.
Skulle du få för dig att gjuta fler 302:or så vill jag ha en sådan också!
Johan i Hok