Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire XII

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire XII

Inlägg av Daniel_A »

Nu när det börjar mörkna tidigare om kvällarna passar det väl att bygga en nattsvart liten Messerschmitt. Som vanligt beslutar jag mig för att bygga OOB, men glömmer bort detta redan i cockpit.

Här har vi ask och innehåll. En sparsam uppsättning ets följer med samt en glaskupol till nattnavigeringsutrustningen Peil Gerät IV som ska sitta undertill.
Bild

Inte en av Hasegawas bättre gjutningar. Den här kulsprutan åker väck direkt.
Bild

Sporrhjulet som sitter direkt på ena kroppshalvan kommer heller inte hålla genom hela bygget. Bättre att ta bort det kontrollerat.
Bild

Inga vidare roderpedaler för att vara 1/48.
Bild

Jag gör nya i plasticard. Först noggranna nålstick...
Bild

...och sedan lite borrning. Ska skaffa mig stansverktyg så småningom, men det här får duga nu.
Bild

Så här får den sitta. Det ska till en bygel och kanske en liten kant runt pedalen om jag får lust.
Bild

Av de två märkningsalternativen väljer jag den helsvarta. Det förekommer vissa spekulationer på nätet om att en eller flera av bokstäverna/siffrorna G9 JV ska ha varit röda, men åsikterna går isär även hos insatta debattörer så jag håller mig till de grå siffrorna. På de få bilder som finns tycker jag själv det ser ut så.

Nu stänger fabriken för ikväll.

/Daniel
Senast redigerad av Daniel_A den 21 sep 2014, 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygg precisionsborrning!
Det är inte lätt att få till det så där symmetriskt och fint.
Hade det inte varit lättare att borra först och därefter skära ut pedalen ur plastarket?

Uffe
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Snussugen »

Inspirerande scratchbygge minst sagt! De där pedalerna ser förstklassiga ut.
Live & let dry.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av SvenYoung »

Håller med det som har skrivits här ovan, Daniel, mäkta inponerande scratchbygge och borrningen av pedalerna är super.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Daniel_A »

Tack för de glada tillropen!
Hade det inte varit lättare att borra först och därefter skära ut pedalen ur plastarket?

Uffe
Förmodligen, men det gick fort från tanke till aktion och ibland är det som att doppa sig i en kall sjö. Funderar man för mycket låter man kanske bli :-)

Det här är ett mina favoritmoment när jag bygger. Att bara släppa loss i cockpit. Om det tar några dagar extra gör väl inget. Det är ju kvalitetstid :-)
Här kommer lite mer:

En liten miniatyrfläta som ska bli en kedja.
Bild

Här är sidopanelerna. Korgen till syrgasen var helt slät så den fick borras upp. Lite metallfolie får bli en karta till höger.
Bild

Det blev allt för idag. Nu ska jag se hur många som blir mördade i Midsomer. När kommer det ett avsnitt med flygtema egentligen? De har ju avhandlat nästan allt annat och flyget ligger väl britterna varmt om hjärtat. Visst kan man väl bli makabert bragd av livet med ett gammalt flygplan?

/Daniel
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Stellan »

Finns ju någon makaber historia i Forslunds bok om J 11 där en mek står kvar lite för länge och fotar en kärra som kommer startandes emot honom... visst var det så? Så visst kan man ta folk av daga med ett gammalt flygplan.
Stellan Schroeder Englund
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av felle-j »

Mycket snygg cockpit du har fått till!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Henrik R »

Mycket snyggt snickrat!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Finns ju någon makaber historia i Forslunds bok om J 11 där en mek står kvar lite för länge och fotar en kärra som kommer startandes emot honom... visst var det så? Så visst kan man ta folk av daga med ett gammalt flygplan.
Eller så dunkar man in skallen på en springande man någon med hjulet ett flygplan. Sisådär realistiskt kan man tycka :?
Festligt att det handlade just om flygplan igår. Hade inte en aning om det när jag skrev. En fin Spit fick man se och höra samt se några glimtar av en Lancaster.

Ikväll har dock inte bygget störts av några mordfall. Efter sedvanligt tack för peppande kommentarer fortsätter jag här:

Kontrollpanelen på styrbords sida blev jag inte nöjd med så vi sticker små metalltrådsbitar i en borrad plasticardbit...
Bild

...sedan slipar vi lite...
Bild

...och så här blir det ju bättre. Det har även kommit till ett reglage och en mätare på syrgasen samt en liten box.
Bild

Så till sitsen. Här fanns det gjutna bälten som fick tas bort. Sedan måste jag ha en genomgående öppning för etsbältena som ska till senare. En klutt med "kludd" funkar bra som hållare när den fått sitta en stund.
Bild

Här har själva golvet och bakväggen förberetts med lite detaljer.
Bild

Thats all folks!

/Daniel
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat som vanligt. Ser fram emot när du målar utsidan av planet senare, det brukar vara min favoritdel av dina byggen
Jakob Fall
AP
Skriv svar