LCM 3, Operation Torch 1942

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av Stellan »

Bild
Grottar lite vidare med mina landstigningsbåtar. Turen har denna gång kommit till att få en hygglig representation av en av Royal Navys LCM 3:or i 1/72. Hittade en läcker bild på en GMC 2 ½ som kör av en LCM 3. Academy visade sig ha just rätt modell av en tidig GMC med heltäckt plåthytt. Moddade sidorna på motorhuven, tog bort lite plast på sidorna och byggde en... ja jag vet inte, men det sticker ut något rör på sidan och då fick det bli ett sådant rör. Motorn syns nu när inte motorkåpan täcker för allt. Det lilla vertikala vita stycket är en brandsläckare. En snutt koppatråd bättrade på wiren fram.

Bild
Ni som var med på det första månadsmötet för året kanske såg denna LCM 3 ligga med lite annat. Skeddorna fick sig lite bättre detaljering. Nåja, bygget är klar för målning och snart kommer fler bilder.
Stellan Schroeder Englund
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av Bengt Johansson »

Också väldigt smått ;)

Kan röret vara en typ av "snorkel" för luftintaget även om det inte är avsett för någon djupvadning men ändå vattenskydd för luftintaget?

Trevliga byggen
/B
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av Stellan »

Jo, det var lite meckande att få till rören rätt och fixa iordning innanför huven. Det lär knappt synas när allt är klart men ändå :) Tror också att röret är en förlängning av luftintaget. Tack för de värmande orden.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LCM 3, Operation Torch 1942, Varning nymålat!

Inlägg av Stellan »

Bild
Efter sjutton förkylningar, ny färgspruta och avslutad 08 Open så är det dags att komma ut på banan igen. Marko brukar tjata om vitbalansen så jag tog och lade ett par lager vitt på min LCM 3:a i kväll. Eventuellt byts GMC ut mot Morris med Bofors... Fortsättning följer.
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av MiniStuff »

Snygg vitbalans! :D

Kul bygge, trodde på första bilden att det var 1/35 tills jag läste texten :P Snyggt moddande.

Markus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av Joakim Hultman »

Det här blir bra. :D
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av Stellan »

MiniStuff skrev:Snygg vitbalans! :D

Kul bygge, trodde på första bilden att det var 1/35 tills jag läste texten :P Snyggt moddande.

Markus
Tak Marcus! Några grövre saker handlar det inte om men de små pryttlarna jag förändrar gör det lite mer utmanande och annorlunda. Det värsta har nog varit att få till böjen på "luftintaget" eller vad det nu är för något som sticker ut ut motorhuven. De små blocken som sitter på relingskanten och på pinnarna som sticker upp i fören på LCM:aren var jäkligt pilliga att göra...
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LCM 3, Operation Torch 1942

Inlägg av Stellan »

Joakim Hultman skrev:Det här blir bra. :D
Tack Jocke, vi får hoppas på det :)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar