MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.
Efter att ha avslutat ett sju månader långt ambitiöst slagskeppsbygge var det dags att prova nåt annorlunda.
Heinkel He 177 har fascinerat mig ända sedan mellanstadiet i grundskolan, då en polare hade Airfix byggsats, som jag ofta kollade på.
MPMs byggsats är knappast någon höjdare. Passform osv lämnar en del att önska. För en ambitiös flygbyggare finns här ett saftigt detaljeringsobjekt. Jag tänker däremot bygga henne i stort sett rätt ur lådan och lägga krutet på att frihandsspruta ett koolt kammo.
Resinkockpiten och andra resindelar håller rätt hög klass. Klart högre än de injektionsgjutna delarna.
Cockpiten målad och på plats. Jag har målat, washat, torrpenslat, målat detaljer, chippat med färgpenna typ blyerts och limmat dit färdigtryckta etsdelar. Jag har inte lagt ner någon stor möda på att försöka bygga en superdetaljerad cockpit. Jag tror inte det är mödan värt med tanke på alla spröjsar som skymmer sikten.
Stolar och andra detaljer tänker jag vänta med till efter jag limmat ihop kroppshalvorna.
För att få henne att se riktigt tung ut spacklade jag på däcken lite, för att få dem att se ut som nedtyngda ballongdäck.
Tillslipat.
Det visade sig vara lättare att ersätta rören som täcker avgasutsläppen med egentillverkade av styrenrör, än att snygga upp byggsatsens delar.
Går hon in i nya vitrinen?
Svar ja. Med god marginal.
Maraudern övervakar pågående förehavanden.
På återseende,
Uffe
Heinkel He 177 har fascinerat mig ända sedan mellanstadiet i grundskolan, då en polare hade Airfix byggsats, som jag ofta kollade på.
MPMs byggsats är knappast någon höjdare. Passform osv lämnar en del att önska. För en ambitiös flygbyggare finns här ett saftigt detaljeringsobjekt. Jag tänker däremot bygga henne i stort sett rätt ur lådan och lägga krutet på att frihandsspruta ett koolt kammo.
Resinkockpiten och andra resindelar håller rätt hög klass. Klart högre än de injektionsgjutna delarna.
Cockpiten målad och på plats. Jag har målat, washat, torrpenslat, målat detaljer, chippat med färgpenna typ blyerts och limmat dit färdigtryckta etsdelar. Jag har inte lagt ner någon stor möda på att försöka bygga en superdetaljerad cockpit. Jag tror inte det är mödan värt med tanke på alla spröjsar som skymmer sikten.
Stolar och andra detaljer tänker jag vänta med till efter jag limmat ihop kroppshalvorna.
För att få henne att se riktigt tung ut spacklade jag på däcken lite, för att få dem att se ut som nedtyngda ballongdäck.
Tillslipat.
Det visade sig vara lättare att ersätta rören som täcker avgasutsläppen med egentillverkade av styrenrör, än att snygga upp byggsatsens delar.
Går hon in i nya vitrinen?
Svar ja. Med god marginal.
Maraudern övervakar pågående förehavanden.
På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 29 okt 2014, 12:26, redigerad totalt 5 gång.
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
OK, nu är det dags att kolla vattenkvalitén eller något... Först Mr F som bygger pansar i drivor (även om vi inte sett mycket av det) och nu Mr L som helt flippat ur och bygger stora flyg. Väntar med spänning på Mr N som kanske ska börja tävla med sina alster.
För övrigt ser det bra ut, Ulf!
För övrigt ser det bra ut, Ulf!
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Vad får vi se när Mr E flippar ur?
Jag väntar med spänning.
Uffe
Jag väntar med spänning.
Uffe
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Supercoolt, Uffe!
Jag har varit nära att köpa den modellen flera gånger, men skyggat tillbaka på grund av kvalitén. Självinsikten säger att om jag inte får färdigt bra modeller, så ska jag inte köpa dåliga.
Men lägger du upp den på byggbordet är jag helt säker på att den blir färdig, och det är ju som en partiell vinst för oss alla, som har varit sugna! Lycka till med monstret!
Jag har varit nära att köpa den modellen flera gånger, men skyggat tillbaka på grund av kvalitén. Självinsikten säger att om jag inte får färdigt bra modeller, så ska jag inte köpa dåliga.
Men lägger du upp den på byggbordet är jag helt säker på att den blir färdig, och det är ju som en partiell vinst för oss alla, som har varit sugna! Lycka till med monstret!
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Mycket träffande formulering!denstore skrev:Lycka till med monstret!
Tack Magnus,
Uffe
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Trevligt val av modell Uffe. MPM gör ju en del kortserie ubåtar, inte helt kassa men nånstans där i mellan. Hur dom gör flyg vet jag inte
Du får hänga Fritz:en i en vajer under så ser det ut som Fritz:en är på väg till Roma. Fast det var väl en Fritz från en Do-217 som sänkte Roma?
Men skit i det. Det här får jag bara inte missa, alltså Uffe bygger flyg!. Jag följer detta minutiöst och tycker redan du fått till sakerna riktigt bra.
Du får hänga Fritz:en i en vajer under så ser det ut som Fritz:en är på väg till Roma. Fast det var väl en Fritz från en Do-217 som sänkte Roma?
Men skit i det. Det här får jag bara inte missa, alltså Uffe bygger flyg!. Jag följer detta minutiöst och tycker redan du fått till sakerna riktigt bra.
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Nu har jag limmat ihop kroppen och börjat passa till vingarna.
Alla försök att med våld och etylacetat få till en fog som inte behövde spacklas misslyckades å det grövsta.
För att inte sabba mer ytdetaljering än nödvändigt, maskade jag längs sidorna av skarven.
Spackling klar, slipning väntar.
Inpassningen kropp-vingar har med rätta blivit hårt kritiserad. För att styva upp hela paketet, tog jag upp öppningar för en balk genom vingar och kropp. Balken köpte jag 1978 i London när jag som 14-åring var där med polare. Den har hängt med ett antal flyttar men först nu kommit till nytta.
Notera den lilla snedskurna plastbiten, som ser till att balken glappfritt hamnar där den ska när man skjuter in den på plats.
Så här hänger det ihop. När man skjuter in vingarna på plats, blir det stadigt så det räcker. Förvånansvärt nog behövde jag knappt göra något tillpassningsarbete i detta moment.
Bakkanterna på vingarna var mer än lovligt tjocka och efter att ha handslipat och tröttnat, plockade jag fram slipmaskinen. Det funkade.
Etylacetat och våld funkade däremot rätt bra på vingarna. De här skarvarna behöver inte mycket spackel. Det räcker att slipa.
Däremot behövde jag trixa lite med fogen vinge-kropp. I underkanten en remsa PC för att täppa till en glipa.
Nu sätter jag mig och slipar en stund.
På återseende,
Uffe
Alla försök att med våld och etylacetat få till en fog som inte behövde spacklas misslyckades å det grövsta.
För att inte sabba mer ytdetaljering än nödvändigt, maskade jag längs sidorna av skarven.
Spackling klar, slipning väntar.
Inpassningen kropp-vingar har med rätta blivit hårt kritiserad. För att styva upp hela paketet, tog jag upp öppningar för en balk genom vingar och kropp. Balken köpte jag 1978 i London när jag som 14-åring var där med polare. Den har hängt med ett antal flyttar men först nu kommit till nytta.
Notera den lilla snedskurna plastbiten, som ser till att balken glappfritt hamnar där den ska när man skjuter in den på plats.
Så här hänger det ihop. När man skjuter in vingarna på plats, blir det stadigt så det räcker. Förvånansvärt nog behövde jag knappt göra något tillpassningsarbete i detta moment.
Bakkanterna på vingarna var mer än lovligt tjocka och efter att ha handslipat och tröttnat, plockade jag fram slipmaskinen. Det funkade.
Etylacetat och våld funkade däremot rätt bra på vingarna. De här skarvarna behöver inte mycket spackel. Det räcker att slipa.
Däremot behövde jag trixa lite med fogen vinge-kropp. I underkanten en remsa PC för att täppa till en glipa.
Nu sätter jag mig och slipar en stund.
På återseende,
Uffe
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Härligt! Ibland får man ta till det grova maskineriet. Följer bygget med stort intresse.
Re: MPMs Heinkel He 177 1:48
Ser bra ut så långt, Uffe!
Håkan
Håkan