MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

MPMs He 177 1:48. Insnöad och inspärrad! Sid 11.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter att ha avslutat ett sju månader långt ambitiöst slagskeppsbygge var det dags att prova nåt annorlunda.
Heinkel He 177 har fascinerat mig ända sedan mellanstadiet i grundskolan, då en polare hade Airfix byggsats, som jag ofta kollade på.

Bild

MPMs byggsats är knappast någon höjdare. Passform osv lämnar en del att önska. För en ambitiös flygbyggare finns här ett saftigt detaljeringsobjekt. Jag tänker däremot bygga henne i stort sett rätt ur lådan och lägga krutet på att frihandsspruta ett koolt kammo.

Bild

Resinkockpiten och andra resindelar håller rätt hög klass. Klart högre än de injektionsgjutna delarna.

Bild

Cockpiten målad och på plats. Jag har målat, washat, torrpenslat, målat detaljer, chippat med färgpenna typ blyerts och limmat dit färdigtryckta etsdelar. Jag har inte lagt ner någon stor möda på att försöka bygga en superdetaljerad cockpit. Jag tror inte det är mödan värt med tanke på alla spröjsar som skymmer sikten.
Stolar och andra detaljer tänker jag vänta med till efter jag limmat ihop kroppshalvorna.

Bild

För att få henne att se riktigt tung ut spacklade jag på däcken lite, för att få dem att se ut som nedtyngda ballongdäck.

Bild

Tillslipat.

Bild

Det visade sig vara lättare att ersätta rören som täcker avgasutsläppen med egentillverkade av styrenrör, än att snygga upp byggsatsens delar.

Bild

Går hon in i nya vitrinen?
Svar ja. Med god marginal.
Maraudern övervakar pågående förehavanden.

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 29 okt 2014, 12:26, redigerad totalt 5 gång.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Stellan »

OK, nu är det dags att kolla vattenkvalitén eller något... Först Mr F som bygger pansar i drivor (även om vi inte sett mycket av det) och nu Mr L som helt flippat ur och bygger stora flyg. Väntar med spänning på Mr N som kanske ska börja tävla med sina alster.

För övrigt ser det bra ut, Ulf!
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Vad får vi se när Mr E flippar ur?
Jag väntar med spänning.

Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Stellan »

Eh, en figur? Dio?
Stellan Schroeder Englund
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av denstore »

Supercoolt, Uffe!
Jag har varit nära att köpa den modellen flera gånger, men skyggat tillbaka på grund av kvalitén. Självinsikten säger att om jag inte får färdigt bra modeller, så ska jag inte köpa dåliga. :)
Men lägger du upp den på byggbordet är jag helt säker på att den blir färdig, och det är ju som en partiell vinst för oss alla, som har varit sugna! Lycka till med monstret!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Ulf Lundberg »

denstore skrev:Lycka till med monstret!
Mycket träffande formulering!
Tack Magnus,
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Henrik R »

Trevligt val av modell Uffe. MPM gör ju en del kortserie ubåtar, inte helt kassa men nånstans där i mellan. Hur dom gör flyg vet jag inte :-)
Du får hänga Fritz:en i en vajer under så ser det ut som Fritz:en är på väg till Roma. Fast det var väl en Fritz från en Do-217 som sänkte Roma?

Men skit i det. Det här får jag bara inte missa, alltså Uffe bygger flyg!. Jag följer detta minutiöst och tycker redan du fått till sakerna riktigt bra.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Nu har jag limmat ihop kroppen och börjat passa till vingarna.

Bild

Alla försök att med våld och etylacetat få till en fog som inte behövde spacklas misslyckades å det grövsta.
För att inte sabba mer ytdetaljering än nödvändigt, maskade jag längs sidorna av skarven.

Bild

Spackling klar, slipning väntar.

Bild

Inpassningen kropp-vingar har med rätta blivit hårt kritiserad. För att styva upp hela paketet, tog jag upp öppningar för en balk genom vingar och kropp. Balken köpte jag 1978 i London när jag som 14-åring var där med polare. Den har hängt med ett antal flyttar men först nu kommit till nytta.

Bild

Notera den lilla snedskurna plastbiten, som ser till att balken glappfritt hamnar där den ska när man skjuter in den på plats.

Bild

Så här hänger det ihop. När man skjuter in vingarna på plats, blir det stadigt så det räcker. Förvånansvärt nog behövde jag knappt göra något tillpassningsarbete i detta moment.

Bild

Bakkanterna på vingarna var mer än lovligt tjocka och efter att ha handslipat och tröttnat, plockade jag fram slipmaskinen. Det funkade.

Bild

Etylacetat och våld funkade däremot rätt bra på vingarna. De här skarvarna behöver inte mycket spackel. Det räcker att slipa.

Bild

Däremot behövde jag trixa lite med fogen vinge-kropp. I underkanten en remsa PC för att täppa till en glipa.

Nu sätter jag mig och slipar en stund.
På återseende,
Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt! Ibland får man ta till det grova maskineriet. Följer bygget med stort intresse.
Azgaron
Inlägg: 102
Blev medlem: 07 dec 2013, 17:19
Namn: Håkan Ekberg
Ort: Halmstad

Re: MPMs Heinkel He 177 1:48

Inlägg av Azgaron »

Ser bra ut så långt, Uffe!

Håkan
Skriv svar