JAS 39C Gripen 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Dags att dra igång nästa projekt.

Kitty Hawks JAS 39C Gripen.

Den obligatoriska boxartbilden :roll:

Bild


Och en hel drös med behövliga tillbehör
Aires cockpit, hjulhus, utblås
CMK vapenbalkar och roder
fotoets från Eduard (vet inte hur mycket jag kommer använda av denna)
SAC landställ
Bild

Mera godis
Extratankar från en tjeckisk firma som heter model-cz
Spaningskapsel SPK-39 från maestro
Iris-T och Litening pod från Dr Pepper Resin
Master pitotrör
Bild

Ytterligare godis är beställt i form av BOL/BOP motmedel

Jag tänker vara annorlunda och följa Jannes exempel med att göra en från Libyen insatsen :)


En första provpassning och ihoptejpning av dom större bitarna verkar ganska lovande.
Det ser inte ut att bli några större skarvar att behöva oroa sig för

Bild


Sen förbereddes framkroppen för att ta emot resincockpiten

Bild

En sak jag upptäckte som Kitty Hawk missat är dom luftintag som ska finnas i basen för motorns luftintag (denna detalj fick faktiskt Italeri rätt på sin modell)
Så jag kopierade Italeris lösning rakt upp å ner

en grov placering ritades dit
Bild

som sen kapades upp med dremeln
Bild

En bit plast limmades dit på insidan för att täcka igen hålet in till kroppen.
Bild


Sen preppades Aires cockpit och främre landställsbalja
Det är väldigt stora resinpluggar att kapa bort på dessa.

Bild

Bild


Och med förvånansvärt lite inverkan på plasten så är bägge delarna på plats. Det behövdes bara några drag med filen längs ovankanten så passar allt som handen i handsken. Absolut bästa resincockpit från Aires jag jobbat med vad det gäller passform.

Bild

Bild

Även hjulhuset passar klockrent. Dock behövdes det slipas ner en del i taket för att inte sticka ut.

Bild

Bild

/Johan
Senast redigerad av Johan Elvin den 18 jul 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Oh hjälp! Den beryktade Hello kitty gripen. Med all den där resin och etsen måste den kostat 5 papp! :-)
Skämt och sido, Jag kommer givetvis att följa detta Johan. Var så säker!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Janne.S »

Strålande! Min Grip har gått i stå, skönt att du fick en mrd bra passform. Kul att se aires grejerna...de är ljusår bättre än cmk pryttlarna jag slösade bort pengar på.
bol/bop lät intressant...vem vad vilka vart?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Frågan om vilka JAS 39-individer som deltog i Flyginsats Libyen (FL 01/02) / Karakal / operation Unified Protector lär väl dyka upp förr eller senare. Så här kommer en överblick.

De ursprungliga åtta flygplanen var:
39227, 39247, 39249, 39261, 39262, 39263, 39269 och 39270

Av olika anledningar kom flygplan att bytas ut:
39282 ersatte 39227.
39256 ersatte 39270.
39274 och 39276 ersatte 39256 och 39263.
39256 och 39279 ersatte 39261 och 39269.
I slutet av juni var de åtta JAS 39-individerna på Sigonella-basen:
39247, 39249, 39256, 39262, 39274, 39276, 39279 och 39282.

I slutet av FL 01:s period skickades 39247, 39249 och 39276 hem till Sverige, men 39248 och 39263 skickades ner. I början/mitten på juli fanns således följande på plats på Sigonella-basen:
39248, 39256, 39262, 39263, 39274, 39279 och 39282.

Sedan orkade jag inte hålla koll längre…

Notera att beväpning och yttre last kom att variera en aning över tiden. T.ex till en början bar man RB 99 i balk 2. Men eftersom lufthotet var ringa/obefintligt slutade man med detta. Dock fortsatte man bära de lavetter (NMML/MML) som RB 99 bars i eftersom man ville ha med sig den remsfällare (BOL 539) som satt monterad i aktern på dessa lavetter.

Lycka till med bygget!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar.
Janne, så här långt verkar Aires ha fått till det bra, har dock inte detaljgranskat det så noga men det ser ut som dom fått till det mest på rätt ställen.

Till BOL som sitter på utskjutningsskenorna tänker jag använda mig av denna:
Bild
http://store.spruebrothers.com/product_p/sba48019.htm

Får kapa bort den bakre biten och montera den på rätt lavett för Rb 99 (LAU-128) antingen från lådan eller köpa nya från wolfpack.
Själva Natobalken med BOP/B får väl scratchas, men det hittade jag bra bilder på från tidigare gripen byggen på ARC gjorda av Erik G
http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... &p=2319628

För facklorna i bakkroppen tänkte jag köra med dessa
http://www.ebay.com/itm/261196429543?ss ... 1423.l2649

Hoppas det ska funka.

Emil, jag hade hoppats på att du skulle hitta hit med bra information.
Jag har dina suveräna artiklar i SFT som referenser så jag har hyfsad koll på vilka individer det rör sig om (det blir nog nån av dom första individerna med Rb 99 och Rb 98.
Om du har mer info/bilder på BOL/BOP installationen och nato balkarna så är ju alltid det välkommet.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan Elvin skrev: Till BOL som sitter på utskjutningsskenorna tänker jag använda mig av denna:
Bild
http://store.spruebrothers.com/product_p/sba48019.htm
Kapa bort lumparna i främre änden av själva fällaren (de bakre klumparna ska vara kvar)
Jämför med http://static.progressivemediagroup.com ... %20BOL.JPG
Johan Elvin skrev: Får kapa bort den bakre biten och montera den på rätt lavett för Rb 99 (LAU-128) antingen från lådan eller köpa nya från wolfpack.
Fast jag har bestämt för mig att man nyttjade NATO Multi Mission Launcher (NMML, passar endast NATO-balkar) eller Multi Mission Launcher (MML) under FL 01/02. Dessa är tillverkade av Flight Refueling/Cobham och ser inte likadana ut som lavett RB 99 (LAU-128)
Johan Elvin skrev: För facklorna i bakkroppen tänkte jag köra med dessa
http://www.ebay.com/itm/261196429543?ss ... 1423.l2649
Kan funka men beror ju på hur stora (bredd/”höjd”) de blir. En aning för små eller stora kan ju göra att de ser konstiga ut. Tänk också på att de ska vara fyllda med fackel- och/eller remspatroner, som ligger i jämhöjd med ”gallret”/mellanväggarna i magasinet. Därför känns lösningen du föreslog onödigt dyr och krånglig. Borde kunna lösas med plastarksbitar varpå man ristar in detaljer och sedan målar dit patronerna, eller om man kan hitta någon färdig dekal för detta.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Janne.S »

Pill!!!!
Erik Gustafsson, nu tar du och 3d printar dina bol/bop och balkar som en snäll liten pojke och ser till så maestro gjuter upp dom!
Vi kan inte hålla på med sådant här....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Emil Lindberg skrev: Kapa bort lumparna i främre änden av själva fällaren (de bakre klumparna ska vara kvar)
Jämför med http://static.progressivemediagroup.com ... %20BOL.JPG
Japp, det var vad jag hade tänkt mig.
Emil Lindberg skrev: Fast jag har bestämt för mig att man nyttjade NATO Multi Mission Launcher (NMML, passar endast NATO-balkar) eller Multi Mission Launcher (MML) under FL 01/02. Dessa är tillverkade av Flight Refueling/Cobham och ser inte likadana ut som lavett RB 99 (LAU-128)
Aha, trodde det var samma sak, har du koll på om det skiljer mycket i utseende/mått?
Emil Lindberg skrev: Kan funka men beror ju på hur stora (bredd/”höjd”) de blir. En aning för små eller stora kan ju göra att de ser konstiga ut. Tänk också på att de ska vara fyllda med fackel- och/eller remspatroner, som ligger i jämhöjd med ”gallret”/mellanväggarna i magasinet. Därför känns lösningen du föreslog onödigt dyr och krånglig. Borde kunna lösas med plastarksbitar varpå man ristar in detaljer och sedan målar dit patronerna, eller om man kan hitta någon färdig dekal för detta.
Det var väl en tanke jag hade också. Eduard har gjort nåt i ets, men bara i 1/32 vad jag kan hitta.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Janne.S skrev:Pill!!!!
Erik Gustafsson, nu tar du och 3d printar dina bol/bop och balkar som en snäll liten pojke och ser till så maestro gjuter upp dom!
Vi kan inte hålla på med sådant här....
Jag håller med dig.
Dom bitarna verkar ingen detaljtillverkare ha koll på.

Ska vi starta en en övertalningskampanj :D
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Hittade detta pdf-dokument från Cobham
Där ser det ut som att BOL-en sitter offset till vänster på MML-en, är det bara en synvilla eller är det så?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar