JAS 39C Gripen 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Engholm
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 okt 2014, 11:03
Namn: Joakim Engholm

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Joakim Engholm »

Tjusigt!
Jag håller precis på med ställen till min Grip, liknande detaljering, går sakta framåt dock......
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Jocke.
Trevligt att höra att det är fler som brottas med gripenbyggen.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av ecafrze »

En dum fråga kanske..? Men är inte de främre luckorna för landningsställen stängda på marken? Jag erkänner att jag själv har lite dålig koll, men jag har för mig att de där schabraken till luckor skulle skapa väldigt mycket luftmotstånd?

En grymt fin modell för övrigt!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Fredrik.

Ingen dum fråga alls.
Luckorna är stängda under landning å start. Dom öppnas när ställen cyklas och stängs sen igen. Men på backen med motor avstängd är dom öppna.

Det är väl liknande funktion på huvudluckorna på viggen, fast dom är stängda på backen?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av ecafrze »

Johan, just eftersom Viggen har stängda luckor på backen så undrade jag. Men då vet jag! Ser fram emot det färdiga resultatet!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Inser att det var ett tag sen senast

Jobbet med grejerna som ska hänga under har tagit bra mycket längre tid än vad jag vågat hoppats på.
Det är fördelen med lite längre julledighet, man får en hel del tid vid byggbordet.

LDP med balk 4 från CMK. Monterade ett par metallpinnar så att LDP'n sitter ordentligt.
Bild

Även balk 5 för spaningskapseln tog jag från CMK.

Däremot använde jag vingbalkarna (balk 2 & 3) från kitty hawk, bara för att man inte får med nån NATO balk från CMK.
Men passformen är sisådär, krävs lite jobb här...tur att jag ändå ska modda den en del.
Bild

en liten försmak på hur det kommer att se ut..
Bild

Sen fick jag beslutsproblem..vilken IRIS-T / Rb 98 ska man välja?
Bild

Uppifrån och ner:
Maestro Models
Dr Pepper Resin
Kitty Hawk

Valet föll till slut på Maestros.


Sen prajmades och målades alla delar (förutom NATO balken som kräver lite mer jobb)
Bild


Och med lite dekaler på det ser det rätt bra ut

Bild

SPK 39. Dekalerna är överblivna dekaler från tidigare byggen som jag pusslat ihop.
Bild

Bild

LDP. Laservarningsdekalerna är egna försök att försöka få till nåt, resten får man med från Dr Pepper Resin.
Bild

Bild

Rb 98 IRIS-T med dekaler från Kitty Hawk
Bild


Sen har jag gjort en del jobb på NATO Balken och MML utskutningsskenan, som är det stora anledningen till att allt detta tagit sån lång tid.

Kapade bort den bakre biten av balken samt breddade underdelen en del. För att göra en BOP/B limmade en bit överblivet resin dit som slipades till rätt form .
MML'en gör jag från kitty hawks amramskena som förlängs och höjs lite med plasticard och resin samt slipas till en del.

Bild

NATO balken med prajmer och MML'en har justerats en del
Bild

Bild

Bild

Anledning till att dessa inte är färdiga än är att den BOL som ska sitta i änden av MML'en som jag har från Steel beach inte höll måttet, så nya från wolfpack har beställts som inte kommit hem än.

Tanken är att gjuta upp dessa i resin när dom är klara, så jag slipper göra jobbet två gånger.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Som vanligt, en underbart utförd detaljering /Lennart
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Now we´re talking! Ett stridsflygplan utan vapen eller sensorer är ju bara ett flygplan.

Du valde rätt RB 98! Kitty Hawks har för korta vingar, vilket resulterar i för stort avstånd mellan dessa och rodren.
Men om det är skarpa du avser göra bör det dit ett gult band ungefär halvvägs mellan vingarna och nosspetsen (egentligen ska det bruna bandet sitta precis framför vingarna). Dock går inget av banden över den kabelränna som löper på utsidan av roboten (riktad utåt sidorna när roboten hänger på balk 1, riktad neråt när roboten hänger på balk 2/3)

Gör nu inte misstaget att skita ner robotarna (som man ibland ser att folk gör). Saker som används sällan och flygs lite hinner knappast bli så pass skitiga att det bör synas i skala 1/48 eller 1/72. Dock kan de ha ”liggsår” (märken) efter diverse stöd i sitt emballage eller förrådsvagn.

Fälltankarna och SPK 39 ser ut att ha olika nyans av grå. I verkligheten är de målade i samma. Dock, med olika grad av nedsmutsning och slitage kan de anta olika nyanser. Dock är märkningen/texterna på SPK 39 i verkligheten målad i för mörk nyans, så dina svarta/mörkgrå texter stämmer rätt bra.

Urtagen i balk 3 (de som fälltankarna ska hänga i) bör du fylla igen. Visst finns där små urtag även i verkligheten, men inte så där markerade. Dessutom finns där, i verkligheten, en lastkrok innanför skalplåten som ”fyller upp” urtaget.

Snyggt arbete med BOP/B/BOY 402! Jag förstår inte varför ingen tillverkare ännu givit ut dessa, med tanke på att de är rätt vanligt förekommande (och förekom även på finska J 35:or).
Glöm nu inte att fylla ”patronlägena” med något, antingen skarpa patroner (metallfärgade ändlock) eller tomhylsor (som order säger, tomma hylsor). Patronlägena får nämligen inte vara tomma under flygning
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar Emil.
Riktigt bra och informativ..ähh..information. :D

Precis sån typ av feedback man (jag) vill ha, vilket är en anledning till att jag lägger ut mina byggen på forum som detta.

Urtagen i balk 3 är igenfyllda efter att den bilden togs.
Vad det gäller det gula bandet hade jag inte koll på det, har inte sett några bilder på det, det ska fixas till.

Är patronerna på BOP/B (BOY 402) flush med bakkanten när dom är laddade?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan Elvin skrev:Är patronerna på BOP/B (BOY 402) flush med bakkanten när dom är laddade?
De sticker ut några millimeter, oavsett om ändlocket är på plats (oskjuten patron) eller inte (skjuten patron/tomhylsa). Se bilden nedan, som förvisso är på en finsk J 35 och där fällaren är laddad med blinda patroner (gröna)
Bild
Skriv svar