J35B "Viggen" Drake,1/48 Hasegawa med gotta massabilder sid6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Janne.S »

Heh, Tack Björn :D

Man kan väl inte bygga för snabbt? :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Urban Gardini »

När Janne bygger undrar alla andra vad som hände...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev:När Janne bygger undrar alla andra vad som hände...
LOL :lol:
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Janne.S »

Maskinen bakom masken...

Dags att maska igen :P



Denna gången ska det detaljmålas...vingarnas framkanter och luftintagen.

Bild




Luftintagen är ju gjorda av glasfiber och har en lite speciell grön-gul nyans.... JAg började med att lägga Alclad White Aluminium som grund.

Bild



Sedan blandade jag zinkchromate med ljusgrönt och dammade på den ytterst tunnt så att metallglansen från grunden fanns kvar.

Bild



VIngarnas framkanter målade jag först med Alclads blanka svarta och sedan med White Aluminium.

Bild




åter till luftintagen... Jag förseglade den känsliga färgen med johnson och maskade sedan för det nästan svarta på luftintag kanterna :D

Bild




Demaskering! Det ser OK ut...blir bättre med lite vädring :D

Bild



Jag avvaktar med målandet av noskonen tills efter vädring och mattlack...hatar att maska samma ställe två gånger :P

Härnäst blir det dekaler då...jag har lite dekaler men jag beställde stenciler från rebellen, lär dyka upp inom kort :D


LImma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Fantastiskt bygge det här och lika kul att följa som den tidigare tråden även om byggtakten är skrämmande hög - fast det gör ju också att det alltid finns något att se när man kollar in... :)

Får jag ställa ett par frågor?
1) Du visade ju upp flaskan med Johnson i den andra tråden, men spär du den eller något när du använder den?
2) Ungefär samma fråga fast angående Lifecolor, vad spär du med och ungefär hur mycket? Efter att ha sett dina fina resultat måste jag bara prova Lifecolor.

Okej, jag skrev ett par, men det blev tre
3) Vad använder du för mattlack? För mig är det där med mattlack ungefär som att söka efter den heliga graal.

/Fredrik
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Janne.S »

FredrikAlmlöf skrev:Fantastiskt bygge det här och lika kul att följa som den tidigare tråden även om byggtakten är skrämmande hög - fast det gör ju också att det alltid finns något att se när man kollar in... :)

Får jag ställa ett par frågor?
1) Du visade ju upp flaskan med Johnson i den andra tråden, men spär du den eller något när du använder den?
2) Ungefär samma fråga fast angående Lifecolor, vad spär du med och ungefär hur mycket? Efter att ha sett dina fina resultat måste jag bara prova Lifecolor.

Okej, jag skrev ett par, men det blev tre
3) Vad använder du för mattlack? För mig är det där med mattlack ungefär som att söka efter den heliga graal.

/Fredrik
NU ska vi se...

1) Nej, jag häller den som den är i sprutan....vissa säger att man kan ha några droppar fönsterputs i för att det ska lägga sig jämnare, inget jag har provat dock.

2) Jag har ett par varianter på spädning av den faktiskt...
a) DAX 70% återfuktande handsprit + vatten 50/50 , handspriten innheåller denaturiserad etanol och den återfuktande egenskapen fungerar som retarder faktiskt :P Fråga mig int ehur jag kom på det :P
b) SE fönsterputs plus akryl retarder, jag brukar blanda ganska tunnt ca 70% lösningsmedel och 30 % färg...det är farligt nära att det separerar men man får väldigt fina ytor om man är varsam.
(jag testade SE för det var så billigt..9 spänn för en liter och det funkade riktigt bra...se upp för fönsterputs med ammoniak i bara)

3) Mitt favvo mattlack och det enda som jag har provar som jag tycket duger är Modelmasters/Testor mattlack...jag blandar ut den med lacknafta.

Är det någe mer du undrar så är det bara att fråga på :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Ohh... Du svarar lika snabbt som du bygger! :)

Tack för svaren. Jag ska genast, dvs. inom de närmsta månaderna, testa dina recept. Kanske framför allt det där med mattlacken. Jag skulle verkligen vilja hitta något som jag vet kommer att fungera på samma sätt varje gång och måste det bli något med lacknafta så får det väl bli så...

Ser fram emot fler bilder och lärdomar från dina byggen!

Mvh
/Fredrik
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Björn Fransson »

Janne.S skrev:Heh, Tack Björn :D

Man kan väl inte bygga för snabbt? :P
Är rädd att det är så... Datorn som jag har bilderna på (trodde jag hade dem på fler ställen, men icke!), är på reparation och jag får inte tillbaka den förrän i början av nästa vecka... Så jag är rädd att jag inte hinner få fram dem innan du är klar. Men jag minns som sagt att jag stod intill och tittade noga, utan att se något. Dessutom minns jag att luftintagen var rätt mörka, de kan ha varit gråmålade.

MEN! Den är som sagt dammig som tusan! Så det är definitivt inte säkert.

Dessutom, här är en bild som Henrik Bergman lade ut på SFF:s forum för något år sedan som är i stort sett samma som de jag har. På den första ser man knappast om det är märkning på luftintagens ovansida eller inte, men den kanske kan vara till hjälp ändå. Obs att fenan är ditsatt i efterhand. Av någon anledning hamnade den på flygplatsen i Örebro där den målades vit och placerades vid entrén. Den är numera återförd och ommålad (och Örebro har fått en annan drakfena). Men jag är osäker på om den målades helt korrekt.

Bild

...och en till som heller inte säger så jättemycket. Men jag kan nog tycka att "Trampa ej här" borde åtminstone skymtat en aning, jämför med kronmärkena på bilden ovan. Men det är definitivt inte säkert, dammet döljer ju det mesta rätt så effektivt.

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Janne.S »

Dammig å go :D
JAg är rätt säker på att den hade de gamla skyltarna uppe på luftintagen..de kan anas på en bild som jag har som är från när det begav sig :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: J35B "Viggen" Drake, 1/48 Hasegawa med gotta.

Inlägg av Janne.S »

Nu står den på egna ben!

Ställen är på!

Bild




Sedan var det dags att ta itu med huven....


Limmade in lite plasticardremsor för att få lite soliditet i den flimsiga vacuhuven.

Bild




Ser ut som det är någon sorts kudde i taket på huven...antagligen för att det ska göra mindre ont i pilotens huvud när han skjuts ut :P

Bild





Lite speglar för spakapan :D

Bild



Det är någon sorts silvrig försegling frunt fönstren...ska försöka göra lite sådant


Började med lite dekalfilm som jag blåste alclad white aluminium på.

Bild




Och sedan skar det i tunna remsor..

Bild



Sedan slängde jag på dom på huven som vanliga dekaler.

Bild


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar