Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av olindau »

Battle of Britain temat fortsätter. Idag bjuds det en Matchbox Dornier Do-17Z med dekaler från Xtradecals.
Det går att bygga mycket tyskt från Battle of Britain med Matchboxmodeller, nåt brittiskt som passar finns knappt alls.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jaha, imorgon får det väl bli nåt slags uppsamlingsheat för de som jag inte hunnit lägga ut än.
Limma noga, limma Matchbox
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans Matchbox, nr 14 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Stellan »

Bananas va fint. Gillar de vita märkningarna på alla BoBflygplanen. Du kommer att få ihop en hel MBBoBLWSIG på egen hand.
Stellan Schroeder Englund
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Göran NS »

Men det är väl ingen "sann" Matchbox eller? Kan det vara Monograms eller om Revell hade en egen som de gav ut i Matchbox låda?
Jaja, oavsett så är det ett snyggt och stilrent bygge!
Do17 var väl den stackarn som var lättaste byttet av de tre Luftwaffe bombplanen under Slaget om England, tycker jag att jag läst. Brottsligt långsamt tydligen men besättningen satt alla fall i knät på varann så de kunde trösta varandra...
Göran Nilsson Söderholm
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Björn Fransson »

Fast Matchbox gav väl aldrig ut annat än sina egna skapelser? Men oavsett det, stilig sak! Ännu en klassiker!
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Urban Gardini »

Det slank med några Otaki mot slutet innan Revell tog över.

Riktigt läcker flygande penna...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av olindau »

Göran NS skrev:Men det är väl ingen "sann" Matchbox eller? Kan det vara Monograms eller om Revell hade en egen som de gav ut i Matchbox låda?
Jaja, oavsett så är det ett snyggt och stilrent bygge!
Do17 var väl den stackarn som var lättaste byttet av de tre Luftwaffe bombplanen under Slaget om England, tycker jag att jag läst. Brottsligt långsamt tydligen men besättningen satt alla fall i knät på varann så de kunde trösta varandra...
Nej, nån "sann" dvs Lesneyproducerad modell är det inte.
Revell gav ut den under Matchboxlabel under 92-95. Det påstås vara den gamla Frogformen
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Lennart

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Lennart »

Uja,riktigt läcker.Härlig finish du fått till i färgerna /Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Björn Fransson »

Där ser man! Fast nittiotalet var inte direkt mitt modellbyggarårtionde. Man lär sig något nytt varje dag! Men hur är det då med krondikena???
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Göran NS »

olindau skrev:
Göran NS skrev:Men det är väl ingen "sann" Matchbox eller? Kan det vara Monograms eller om Revell hade en egen som de gav ut i Matchbox låda?
Jaja, oavsett så är det ett snyggt och stilrent bygge!
Do17 var väl den stackarn som var lättaste byttet av de tre Luftwaffe bombplanen under Slaget om England, tycker jag att jag läst. Brottsligt långsamt tydligen men besättningen satt alla fall i knät på varann så de kunde trösta varandra...
Nej, nån "sann" dvs Lesneyproducerad modell är det inte.
Revell gav ut den under Matchboxlabel under 92-95. Det påstås vara den gamla Frogformen

Jo, man har väl koll på grejorna d.v.s. original Matchbox :) Skämt osido, Revell gav väl även ut sin Fiat Cr42, som ju är välbekant för oss medelålders som byggt svenska FV, i Matchboxlåda, hade en själv.
Nu när du säger/skriver det Olle så stämmer det att det var en Frog, Revell tog ju över alla formarna för Tyska WWII flygplan eftersom Ryska Novo inte ville befatta sig med dem, av politiska skäl utan tvekan. Det är väl bara Frog och Monogram som gett ut en 17Z, alltså versionen från Slaget om England. Vad jag läst så påstår många att Monograms är den bättre av dem, men det är som sagt "hörsägen".

Trevligt att disskutera lite byggsatshistoria :D
Göran Nilsson Söderholm
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Veckans Matchbox, nr 15 ( Dornier Do-17Z )

Inlägg av Stefan S »

Det gavs t o m ut några gamla Renvall stridsfordon under Matchbox namn.....

Stefan
Skriv svar