Rodens Fokker D.VII 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av MartinN »

Jag tillhör kategorin modellbyggare som sällan får något klart men då och då köper på mig sådant som verkar kul. När jag hittade ett par exemplar av Rodens Fokker D.VII i Hobbycenter i Göteborg för endast 59 kr/styck tyckte jag att det verkade vara en bra affär och slog till.
Bild

Det var ett tag sedan och när jag plockade fram en av dem i vintras och började snoka runt lite på nätet insåg jag att det kanske inte var så bra i alla fall. Det visade sig nämligen att det fanns en korrektionssats från "Loon Models" att köpa och den ville Hannansts ha dryg 12£ för – alltså ungefär dubbelt så mycket som jag gett för mina Fokkrar. Snål som jag är beslöt jag att testa utan den och satte igång.

Det började bra. Jag hittade inga dekaler för det tyska kamouflaget men duttade dit lite fläckar på insidan som nog skulle duga om någon ville kika in när den var klar. Sedan fortsatte det ungefär som vanligt. Motorn var verkligen fin men svårplacerad.
Bild

Men sedan började det! Här ser man (ber om ursäkt för bildkvalitén, förresten) en av mig isärsågad undre vinge och hur den ser ut i original under. Redan nu kan jag avslöja att Loon Models har fått en ny kund och det kan vara värt att återge hur de formulerar sig i instruktionerna till korrektionssatsen. "Just for kicks, cut the fuselage halves off the sprues, clem ´em up a bit and tape them together. Now cut the lower wing from the sprue and clean it up a bit too. Now try and fit them together...(hee,hee!)."
Bild

Men det här var innan jag gett upp. Så jag sågade alltså isär vingen, karvade bort plast där kroppen skulle ned mot vingen undersida och förstärkte med plastbitar, en bit metalltråd och lite epoxilim. Gick hyfsat men inte mer.
Bild

När jag sedan insåg att också stabben led av allvarliga anpassningsproblem blev det en beställning av Loon Models sats i några ex för att kunna få ihop mina återstående D.VII:or.
Bild

Det gick hyfsat bra att skära av en bit av stabben och placera dit en bit plastcard på varje sida. Det som ser ut som ett trimroder på höjdrodret är bara ett bevis för att jag viftar lite för mycket med min sidavbitare ibland.
Bild

Tja, nu är den ihopmonterad och om jag får till det kommer lite fler bilder framöver. Om ni inte redan visste det så kan jag berätta att Rodens dekaltillverkare antagligen tillverkar smörgåspapper till vardags, det var inga höjdare.
Bild

Men det är roligt att kunna dela med sig av något på den här sidan! Det är himla kul att bygga små flygplan!!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av magnusf »

Kul att se att du som nog är mest känd som "fotografen" häromkring bygger lite också!

Det är inte alla uppgraderingssatser som är motiverade men i det här fallet så verkar det rätt solklart... Och så är det kul med lite humor i instruktionerna!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Hang in there, som det heter. Ser ju bra ut hitills. :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Andre B. »

Uhh...

Ett tips, köp Revll's utgåva istället. Den är gammal men går att sätta ihop. Och lozengedekalerna fungerar!

Håller på med samma modell som du då och då. Har under samma tid byggt tre Revell och en gammal Esci Fokker D.VII.

Frågan är om man inte skall ta Roden's finare delar till Revell'en?

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av MartinN »

Tack för påhejandet!
Ditt förslag om Revell är nog inte så dumt, Andre, och faktum är att det ligger en här någonstans. Men nu hade jag ju köpt Rodens och vill försöka fullfölja den idén. Jag har nu fått ur ett par bilder till ur kameran (nåja, telefonen) och så här ser det ut just nu. Jag är glad att jag kommit så här långt och hoppas förstås att kunna överträffa mig vid nästa Roden-bygge och få till roderlinor och annat smått och gott. Jag ser att jag nog for lite med osanning tidigare om att jag monterade på en extra bit på stabben. Den försvann nog innan jag påbörjade målningen. Det är lika bra att Fokkern är svart för det finns en hel del skavanker men skam den som ger sig. Nästa gång blir det lite bättre. Jag kan också nämna att jag tog det tyska camouflaget till undersidan från ett gammalt Pegasus-ark som i alla fall var bättre än Rodens original.
Bild

Det återstår en del småsaker och att bättra målning här och var. Här står den på betongplattan utanför min 1/72-fabrik.
Bild
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Robert A »

Jag har Eduard D.VII i samlingen vet dock inte om det är deras egna eller rebox. Vet dock att lozengedekalerna är feltryckta på den, de har placerat färgfälten fel.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där Martin! Skall du börja riggningen nu? *ler'

Jag har fått dit den undre vingen på min Fokker och grundmålat den. Men just nu står "arbetet" stilla på grund av dåliga lozenge-dekaler från Roden. Vad jag gillar med Roden's modeller är deras detaljer. Jag gillade deras Junker skarpt och det var nog den enda modell som blev "nästan färdig" förra året. Jag använde dock Airfix dekaler från deras Hannover istället för Roden's dekaler som jag inte förstår hur någon lyckas använda...

Har ett par Revell Dr.! som är väldigt fina och väl så bra som Eduard's utgåvor om inte bättre. När det gäller Revell's D.VII så gillar jag dekalarket där. Den har ju lozenge mönstret men man får måla fälten själv! *s*

Har ett dekalark för en svensk D.VII men tyvärr i 1/48. Men har märkt att en del dekaler går att använda även till en modell i 1/72. Fast heöst hade jag bytt 1/48 arket mot ett 1/72 ark.

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av MartinN »

Hej igen!
Andre: Jag har fått dit vajrarna vid stället och så mycket mer riggning är det ju inte att tala om. Jag tänker ge mig på dem på stabben också men roderlinor och länkar/vajrar som går upp från kroppen till övervingen och vidare till skevrodret får nog vara den här gången. De syns ju knappt ändå mot det svarta. Revells lösning på dekalark verkar väl tufft för mig – jag tar nog genvägen över dekaler, bara lite färskare nästa gång tror jag. Jag trodde faktiskt att det fanns svenska dekaler i 1/72 till D VII:an men det var kanske fel. Görings vita Fokker finns ju hos Roden men då med tysk märkning. Rodens D VII:or i 48 är ju rätt fina också, har ett par stycken liggande. DR I:or det dåligt med, någon enstaka Revell bara.
Robert: Eduards har jag bara i 1/48 men den verkar fin och samma gäller väl säkert i 1/72 gissar jag..?

Jag har köpt boken Fokker D.VII The lethal weapon från Kagero (http://www.shop.kagero.pl/en/subskrypcj ... eapon.html) och den ökar verkligen lusten att detaljera Fokkrar.



/Martin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Andre B. »

Hej Martin,

Lite som med Revell's DR.I så finns ju möjligheten som du skriver att även fixa styrwire till roder. För dem som inte byggt någon av nämnda modeller finns det små "upphöjningar" och även genomföringar på många ställen på modellen för det. Titta lite på stabilatorn på Martin's modell till exempel.

Det borde finnas svenska deklar i 1/72 till D.VII. Det blir ju en rätt snygg sivermålad maskin. Det finns ju rätt många "färgglada" varianter på D.VII. det jag tycker är lite synd är att de flesta har kantiga "kors". Har alltid tyckt att korsen på Albatrossen och Dr.I är snyggare.

Märkning till Görings vita fokker finns till Revell med. Denna modell hade faktiskt tre märkningsalternativ när den kom ut. Dagen Revell utgåva har väl bara märkning till Görings maskin och den röd/blå på boxarten om jag inte minns fel.

Det är synd att det inte finns fler "lozenge-dekalark" lätttillgängliga. Det går knappt att bygga en D.VII utan det...

Med vänlig hälsning. / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Daniel_A »

Hej Martin. Har själv trilskats med Rodens vingar/kropp-problem och det är nog inte bara den här byggsatsen. I den jag byggde (inte samma låda och förebild) tror jag att kroppen var gjuten i en annan plastfärg. Kanske hade de gjutit om kroppen, för jag hade inte riktigt så stor diff som på din.
edit: Jag ser nu att dina kroppshalvor också är i annan plast. Glömde också tillägga att det blev snyggt med den lilla extradetaljeringen och målningen på sidorna i sittbrunnen. Lite extra kreativitet gör så mycket för slutresultatet.
Andre B. skrev:Det borde finnas svenska deklar i 1/72 till D.VII. Det blir ju en rätt snygg sivermålad maskin.
Ja det finns. Har inte riktigt koll på tillverkaren eftersom jag fick den med boxen och köpte den inte separat. Har en bit kvar av arket så det kan jag kolla när jag kommer hem ikväll.
Sedan kan jag bjuda på en titt på den färdiga kärran och det är en Roden i 1:72 http://avkopplingilitenskala.blogspot.s ... roden.html

/Daniel
Skriv svar