Strv 74 - scratchbygge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av SvenYoung »

Vilken fantastisk byggtakt du har, Lasse.! Jättekul att följa.

Du har då inget att be om ursäkt för, att det finns lite klickar av grått och gult bland det vita gör det bara mer spännande.

Jag ser fram emot varje uppdatering, du har valt en svår vagn att bygga och du gör det med bravur.!

Jag tackar för kommentaren om m/37:an, mycket uppskattat! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Dennis
Inlägg: 110
Blev medlem: 27 jan 2012, 21:26

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Dennis »

Mycket snyggt.

Kul att se att du får ihop allt detta av en hög med plastbitar.

Avundsjuk :-)

//Dennis
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Tack Sven och Dennis! Scratchbygge är betydligt roligare än att bygga en byggsats, men det kräver ett bra underlag (ritning och massor av bilder). Ett bra sätt att bli av med avundsjukan är att sätta igång och scratchbygga.. :)

Lasse
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Idag kom tracksen till 74:an. 87 st höger och 87 st vänster, plus drivkugghjul. Kugghjulet kan man ju använda för att få rätt på kuggarna till 74:ans hjul. Det skiljer tyvärr för mycket mellan hjulen, så de som följer med går förmodligen inte att använda.

Lasse

Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Erik_G »

Oj, här går det undan!
Ser bra ut!

/E
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Ja, då var det dags för 74:an... lite förberedelser och tester med galler på motorluckan. Testade att lägga gallret direkt på luckan/pc't men det blev inte bra, så jag skar ut ett hål och satt i gallret istället och limmade på tunn pc längs kanterna. Hmmmm... finns det tunnare pc än 0.25? Ser lite tjockt ut. Skulle vilja ha 0.10 istället. Nu är ju de pålimmade listerna hemskt ojämna eftersom det bara är ett test.. Frågan är om jag ska ha ett grovare galler, 60 eller 80 trådar per tum.... Får kanske beställa oavsett, kan ju vara bra o ha.

Lasse

Bild
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Erik Liljegren »

Snyggt.

Det finns tunnare plasticard, jag har 0,13 mm plasticard från Evergreen. Men jag tycker det är svårt att använda. Just här skulle jag nog använda strips i tjocklek 0,25 mm.

Ett litet tips när du ska göra detaljer som ditt motordäck med stora fyrkantiga hål är att bygga upp det med plasticardremsor, tex 1x1 eller 1x2 mm. Det blir lättare att få raka kanter på hålen då. Det viktiga här är ju att de fyrkantiga hålen och plåten mellan hålen får rätt dimensioner. Det utanför kan man slipa till i efterhand.
Jag använder rätt mycket Evergreen-strips i olika storlekar och tjocklekar, det är väldigt bra att ha när man scratchbygger.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Tack Erik! Ja, det ser faktiskt ganska bra ut med 0.25. Nu är i och för sig listerna väldigt tunna på 74:an, men jag tror nog att det fungerar. Men jag ska nog köpa hem ett par ark 0.13. Kan ju vara bra att ha... :)

Lasse
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Sådärja... då satt alla gallren på plats. Nu ska bara listerna limmas dit också. Än mer pilljobb. Tyvärr har jag inga stripes, så det får bli att manuellt karva till ett antal som passar.

Lasse

Bild Bild Bild
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Det händer ganska lite nu med 74:an. Jag väntar fortfarande på prylar från England... Två paket som skickades samtidigt, det ena (med larvbanden dök upp förra tisdagen), men paket två lyser fortfarande med sin frånvaro, så jag misstänker att det "försvunnit" på vägen. Jag har beställt en laddning till av det som är mest kritiskt om utifallatt paket 2 skulle vara spårlöst borta. Enl. Ebays regler så ska man vänta ganska länge innan man får refund... och så länge har jag inte tid att vänta.... Ingen skugga ska dock falla på säljaren. Han är erkänt hederlig och snabb.
Men tornet har fått prismor, en lådda till och chassit har fått motorluckor...

Lasse

Bild
Skriv svar