Strv 74 - scratchbygge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Tack för tipset! Det är värdefullt. Jag ska köpa in lite för framtida bruk, vilket jag kommer att behöva med fler svenska vagnar i byggkön ;)

Lasse
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Plasticbattle »

Hej Lasse. Having never attempted a scratch build of this magnitude, what you´ve done so far is fantastic in my eyes. Will be following this with interest. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Medan tornet vilar och torkar, så har jag satt igång med att tillverka en master (gjut-) till hjulen. Pilligt och smått. Jag använde en cirkelmall för att få rätt storlek. Sedan fick jag slipa ner en plastdistansring till 5 mm och slutligen slipa till ekrarna och få dom på plats. Kvar är bara "navkapseln". Jag gör hjulen lite förenklade eftersom originalen vida överstiger min färdighet.

Frank, håll inne applåderna tills den är färdig... det är långt kvar :)

Håll tillgodo

Lasse

BildBildBild
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Jag får ställa undan 74:an pga av att ritningar och de bilder jag har (från nätet) är undermåliga. Det går överhuvudtaget inte att bygga vidare på vagnen utan att ta egna bilder på den (Hässleholms Museum). Ta nu inte detta som att jag ger upp. Jag byggde vagnen efter ritningen och såg ganska snabbt att den i princip inte går att bygga efter. Möjligen kan man använda den för att få rätt storlek och proportioner. Så det blir till att vänta tills museet öppnar i maj/juni. Då ska jag ta ordentliga walkaround-bilder.

Lasse
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Thord Wedman »

Jag har lite bilder på Prime portal.
Du kan kanske få lite hjälp av dom:
http://www.primeportal.net/tanks/thord_wedman/strv_74/

/Thord
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Jo jag har tittat på dom bilderna och dom är bra när det gäller detaljer, men inte så hjälpsamma för mera övergripande konstruktion. De är mest lutningar, vinklar som är nästan höpplöst att beräkna om bilderna inte är tagna just för att visa detta. Nu har jag faktiskt fått lite oväntad hjälp, så kanske jag kan återuppta i alla fall vissa delar av vagnen. Tänkt så snabbt man kan få hjälp via nätet.... :) Men det återstår en del viktiga data för att kunna fortsätta med full maskin. Men det löser sig säkert.... Om inte annat så har jag en 102:a som väntar... :) (dock byggsats).

Lasse
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Ett litet steg till mot det hägrande målet, även om det verkar vara mycket avlägset... Men man kanske kan se att det så småningom ska bli en 74 av detta. Kanonröret och pjäsplattan är bara för show. Pjäsplattan pillade jag ihop just för att se om det gick att tillverka den av pc och sedan vika ihop (som jag gjort med pappret). Men det lutar nog åt att karva ut den ur ett helt stycke balsa foam (2) eller chemiwood. Tornet ska slipas och putsas, Bakre delen med motorluckan är den delen som har gett mig mest huvudbry. Det känns lite som att formen där inte riktigt stämmer överrens med verkligheten.

Håll tillgodo

Bild
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Kjell.S »

103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Tackar för tipset, men jag har nog dammsugit nätet på bilder av 74:an vid det här laget :) så tyvärr tillför dessa sidor inget nytt. De flesta bilder är tagna i "lite fel vinkel", i alla fall för en scratchbyggare.

Lasse
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Lite nytt, förvaringslådorna på sidorna av tornet och rev bort lite på bakvagnen som inte stämde. Nu väntar jag bara på lite Milliput, så ska det ta fart med motorluckan och bakvagnen. Jag tycker mest att det ser ut som skit, men det brukar det ofta göra med scratchbygge, i alla fall mina, innan det kommit på lite primer/färg. Det är sannerligen ingen lätt vagn att bygga, men å andra sidan ska den inte tävla med alla de andra modellerna som finns i forumet. Då lär jag komma sist... :)

Men håll tillgodo

Lasse

Bild
Skriv svar