Tre små tyska vagnar i 1:100

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Emil_Juhl »

På sista tiden har jag haft lite få många stora projekt på gång och det var dags att slappna av med ett betydligt mindre seriöst projekt men låg ribba.
Och eftersom jag är ganska förtjust i skala 1:100 så var valet lätt.
Företaget Plastic Soldier Company tillverkar ganska fina modeller i 1:100 för figurspel typ Flames of War.
Jag tog hem deras Panzer III, Panzer IV, StugIII och Panther. Samtliga i 5-pack. Och på förra byggmötet kom jag över Zvezdas Panzer II i samma skala.

Över lag måste jag säga att detaljeringen på både PSC's modeller och Zvezdas är helt ok med tanke på hur små vagnarna faktiskt är. PSC's modeller lider av klumpigt placerade utstötningsmärken och Zvezdas svaghet ligger i den mjuka plasten som är lite svår att berarbeta. Men förutom det är jag nöjd med båda tillverkarna.

Tanken är att med tiden få ihop en liten samling som på ett tydligt sätt visar en del av panserevolutionen under kriget.

Här kommer några smakprov. Självfallet med den obligatoriska 5-kronan =)
Ingen av vagnarna är helt färdig men det börjar likna något i alla fall.
Hoppas att ni gillar dem.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av SvenYoung »

Jasså, det var du som tog min femkrona.. Jag som letat hela dagen efter den ;-)

Jättetrevliga vagnar, Emil, gillar iden med fordonens evolution.

Snyggt målat i vanlig ordning.

Otroligt vad liten en Panzer II är i jämförelse med de andra.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Emil_Juhl »

Attans! Jag visste att jag borde tagit en annan femma! =) Klart att du skulle känna igen den.

Ja Panzer II'an är verkligen pytteliten. Lite väl svårbyggd byggasats bara tycker jag. Totalt fem delar och allt håller ihop utan lim om man så önskar.

Kul att du gillar dem!!! Tack!
Mvh
Emil Juhl
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Hampus »

De var väldigt snyggt gjorda :)
Jag tycker kvalitén på de små futtiga modellerna var höga. Bra detalj osv.

Mvh Hampus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Stellan »

Är det en Panther med Pzkw IV-torn i mitten?
Stellan Schroeder Englund
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Emil_Juhl »

@ Hampus
Stort tack!!
Jag ser fram emot deras framtida släpp. PSC är ett ganska nytt företag och man märker hur de lär sig av sina misstag för varje ny modell. Jag önska bara att de kunde komma på ett smartare ställe att placera utstötningsmärken på än mitt på banden. Syns inte så mycket på bilderna men hälften av tänderna på banden är borta.

@Stellan
Det stämmer!
Jag satt och läste om panthern på Achtung Panzer och fick syn på denna lite udda skapelse. Eftersom alla delar fanns till hands så....

http://www.achtungpanzer.com/panzerkamp ... fz-171.htm
Rulla ner lite så ser du bilden.
Mvh
Emil Juhl
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Andreas Grewin »

Kul med lite annorlunda projekt som kan variera ens byggande. Snygga!!! Panthern hade riktigt krispigt kammo med fina färger. GIllar att du lyckats färgmodulera också i en så liten skala hehe.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Tre små tyska vagnar i 1:100

Inlägg av Emil_Juhl »

Tack Andreas!!

Jag har testat lite olika tekniker på varje vagn.
Inte helt lätt att få till färgmoduleringen. Men jag har 17 vagnar kvar att öva på =)

Pantern maskerades med Maskol. Men vilket helsicke det var att få av maskolen =)
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar