Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tamiya P-51B

Inlägg av Daniel_A »

Henrik R skrev:Mycket intressant med "riggningen" Det blev riktigt bra det där med nya masten. Funderar på om du kanske kan köra med en annan sorts "lina", är det äkta tråd? alltså nylon eller textil?
Den är nog varken eller. Någon slags elastiskt gummiliknande material som jag köpt av SBS-Model på C4 . Den är väldigt bra bortsett från att den inte är riktigt rund utan mer platt. Effekten blir då att den ser tvinnad ut om man inte spänner den ordentligt men då blir det istället problem med hållbarheten på masten. Nu har jag istället använt en svart väldigt tunn nylontråd som jag köpte vid samma tillfälle. Den funkar bättre och med en lätt mattning med färgsprutan blev den perfekt.
Den har alltså kommit på plats ikväll och dessutom tillverkade jag de små "pinnarna" under vingarna som syns på min referensbild. Jag har forskat lite och tror inte längre att de är antenner för radio SCR-515 även om placeringen är snarlik. Nej det här är nog istället slangdelar som sitter kvar i vingen efter fällda bränsletankar. Det verkar ju troligt att piloten Posey hade och fällde sådana eftersom eskortuppdragets mål var Poznan och han fick nödlanda i Sverige pga bränslebrist. För den intresserade blev Eldon E Posey nedskjuten två gånger under kriget. En gång i Nordafrika med en tvådagars promenad i öknen som följd och efter Sverigeäventyret kraschade han under "Battle of the Bulge" och krossade en fotled. Han blev sedemera matematikprofessor vid universitetet i North Carolina och dog 2008 - 87 år gammal.
Här kan man läsa om honom: http://www.uncg.edu/mat/retired/posey/EEPosey.html

Nu är alltså bygget klart och nu ska jag försöka rigga lite lampor och fota så gott jag kan. Tillsvidare får ni titta på de här bilderna:

Antennenmasten blev stadig och bra fastän den är riktigt tunn, sedd framifrån.
Bild

Här syns de två slangarna strax framför vapenbalkarna.
Bild

/Daniel
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Tamiya P-51B

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat, ytterligare ett mästerverk färdigställt. Gillar speciellt chippningen och de handmålade z-hub märkningen såklart.
Jakob
Jakob Fall
AP
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Daniel_A »

Så har jag brottats med kameran halva kvällen. Här kommer nu slutbilder på mitt lilla projekt. Här kommer ett urval.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vill ni se fler och högupplösta bilder så finns de här: http://avkopplingilitenskala.blogspot.s ... amiya.html

/Daniel
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Håkan F »

Mycket snygg. Du tar med den på söndag?

Håkan F
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Daniel_A »

Håkan F skrev:Mycket snygg. Du tar med den på söndag?

Håkan F
Jo, tack. Hubbe och jag kommer :)
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Göran NS »

Kanonsnygg!!
Göran Nilsson Söderholm
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Rickard Malmborg »

Underbar P-51:a, snyggt byggd och riktigt bra målad.
Jag gillar hur du fått till huven, inget kladd utan rent o snyggt gjort och fint målat. Kul att delar av karmen är omålad också. Härlig chippning o snygg vädring, jäkligt bra helt enkelt. :-)

/Rickard
VolshebNik
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 aug 2012, 12:50
Namn: Nikolaj
Ort: Riga, Latvia

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av VolshebNik »

Excellent job, Daniel! I like the paintjob a lot! Well done with masks. Also I would use plotter to cut so thin detailed masks :)
Great chipping, color modulation and weathering!
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Väldigt fint byggt och målat, Daniel!
Du har fått till många fina detaljer med målning såväl som märkning och inte minst vädringen.
Sen måste jag säga att de diskreta nitarna verkligen lyfter hela modellen ett snäpp ytterligare. :)
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tamiya P-51B (klar på sid 3)

Inlägg av Daniel_A »

Tack alla för de fina kommentarerna! Att bygga ett så specifikt objekt, med en sådan historia är väldigt inspirerande. Att det sedan är en sliten kärra är ju också skoj för en vädringsdiggare som mig, även om jag nog har överdrivit lite.

Kul att höra att du gillar huven Rickard, jag hade en del besvär med den pga lossad maskeringstejp. Fick dessutom lossa och montera om den ena "bakrutan" efter primning. Den ofärgade ramen är faktiskt ett resultat av idogt studerande av referensbilder.

I'm glad you like it Nikolaj. I've actually considered a plotter. I worked with plotters when I was younger and are used to vectorized graphics, bleed etc. so it is on the wish list for sure. But for now I will have to cut manually.

/Daniel
Skriv svar