Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48 är klar sida 7!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Henrik R »

Men nu börjar jag bli lite orolig!
Någon som vet om det finns en tillverkare som gör draken serienummer? Det ska ju vara ett serienummer på flygkroppen, och den version jag ska göra finns ju naturligtvis inte med i original dekalark av förklariga skäl. Men det känns ju sådär att sätta fas ett annat serienummer på en F1 kärra. ah..ska man vara tvungen att gå "halva vägen" och fubba med serienummret eler finns det dekal ark med små små gula bokstäver som jag inte kan tänka mig är större än 2-2.5mm . :-(
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Janne.S »

Ett förslag är att du skriver ut själv på dekalfilm.....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Henrik R »

ja det lutar åt det..ska bara få tag på typsnittet....hmm.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:Det blev Airframe Aluminium. Jag tyckte stainless var aldelles för "vit". Kanten ska ju målas med en mörkare typ som Burnt metal, men jag kör nog på gun metal för kanten.
En riktig skönhet!!! Följer med spänning! Fantastiskt att få ihop ett sådant snyggt bygge på så kort tid!

En liten detalj bara: Luftintagen var tillverkade i en sorts glasfiberliknande material, så metallfärger är kanske inte riktigt det bästa alternativet. De var ofta lite grådassiga, ibland kunde t o m den grönaktiga färg materialet hade, lysa igenom.

Här en bild:

Bild

En till. Just den här visar i och för sig en A med korta luftintag, men känslan är densamma som på ovan, dvs D- till J-versionerna med de långa intagen:

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Henrik R »

Gah Och det säger du nu Björn :-)! Nu är det ju försent, men jag skyller på att jag följde ritningen som Hasse-gawa ville att jag skulle göra. Det är ju ingen "show-stopper" direkt så det får vara som det är.

Bygget står helt still nu av olika orsaker. Men det största orsaken är att jag saknar dekaler till Vingarna och på fenan. Jag har inte bestämt mig än för om jag ska göra nr 17 eller 44:a Så svårt. Inga problem med IR sökaren, den är små potatis att fixa dit.
Alltså jag har blåst internet på olika ställen jag skulle vilja veta vilka Drakar som var stationerade på F1. Jag vet att det finns arkiv och grejjer men tänkte om det fanns nån lista på alla olika flottiljer typ.

Landställen ska på senare ivkäll. Sen ska grundvädringen göras klar, När jag sen mattlackar den så blir det slutgiltig vädring.
Bild

Lite "ljus" i luckan! föde på lite mer detaljer!
Bild

Här får man inte trampa! KOM IHÅG DET!
Bild


Ja, Det borde inte förgå omärkt vilken flottilj jag gillar!! F1 Varmt om hjärtat!
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt men du har ju missat att sätta dit 2:an framför 1:an...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Henrik R »

haha, ja men då behövde jag måla frost på den ;-)!
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Hehe...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av Janne.S »

Mycket tjusigt! Megaläckert till och med :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Hasegawa J35F F1 Hässlö 1/48

Inlägg av kyrkis »

Hej Henrik!

Det var ju en hel del kärror baserade på F1, om du kan få tag På Bo Widfeldts bok om Draken så har du en hyffsad förteckning med serienr och stationering gällandes alla typer av 35an.
Den boken rekommenderas varmt! Kolla med Hobbybokhandeln vet jag, dom har den säkert.

Trevlig Helg!
kyrkis
Skriv svar