98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck) [Färdig!]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck) [Färdig!]

Inlägg av molgam »

Hej allihopa,

dags för ett nytt bygge! Minns ni bilderna från hamnen i Murmansk där hela den ryska flottan låg på botten och rostade efter Sovjetunionens sönderfall? Det måste ha varit någon gång på -90 som bilderna visades i tv. Inspirerad av dessa bilder och lite andra jag hittade på nätet så kom detta bygge till.

Bild
Inspirationsbild på hur jag vill ha känslan/färgtonen.

Utgångspunkten är en Bronco Sovremmeniy jagare i skala 1/200 som jag fick i något sammanhang. En gigantisk modell som måste sågas för att passa i en bokhylla (nästan 1 m lång). Jag har kompletterad med lite lastbilar i lämplig skala, figurer i Z-skala samt en hamnkran från Kibri i Z-skala (1:220). Lite järnvägsspår i skala 1/450 ger känsla av smalspårig industrijärnväg. Sådärja, bara att börja.....
Målbilden är alltså en rysk jagare på botten i Murmansk. Det är vinter och hela fartyget är fastfruset i isen. För att få lite liv och rörelse håller lite lokala skojare på att montera ner henne för att sälja skrotet. Spontan återvinning: USSR recycling!

Bild
Komposition 1:

Bild
Komposition 2:


Bild

Bild

Bild
Ets, ets, ets, plast, plast, plast, såga, såga, plast och ets.

Bild
Grundmålning med lite olika grå toner + hårsrpay.

Bild

Bild

Bild

Bild
Målning, rostning och detaljering.

Bild
Dioramat just nu.
Kommentarer, ideer?

Jonas
Senast redigerad av molgam den 16 feb 2014, 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härligt Jonas!
Kreativt på alla plan. Vad göra med för stor modell? Osv..

Att döma av fotona från Murmansk kan du dra på med ännu mer vädring. Rostränder uppstår snabbt....
Sönderslagna fönsterrutor och glassplitter på däck är en annan idé.

Uffe
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av Knajd »

Kungligt!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av Henrik R »

Åhh, vad ballt! Sånt här diggar jag skarpt. Snyggt!

Detta får mig att direkt tänka på slagkryssaren Murmansk som ligger i Norge för nedmontering!

http://simotron.files.wordpress.com/2012/10/5.jpg
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av jfall »

Hur kommer de sig att de sjönk? Borrades de i sank eller var det bara dåligt underhåll, båtar brukar ju flyta ett bra tag innan de sjunker. Snyggt jobbat också!

Jakob
Jakob Fall
AP
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Flera ryska fartyg lär ha sjunkit vid kaj eftersom bottenventilerna, som innehöll mässing, stals.

Uffe
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av molgam »

Hej,

tack för kommentarerna!

Slagkryssaren Murmansk var ursprunglig plan att använda faktiskt men hittade ingen bra modell av den i skala 1/700.

Att båtarna sjönk p g a stulen bottenventil känns ju som en bra fond för detta diorama. Kul, det var mer än jag visste!

Här kommer mer bilder med mer rost.....

Bild

Bild

Bild

Bild

Jonas
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av TuveB »

Annars är det så att fartyg ofta läcker vatten vid propellerhylsan, vanligtvis inget problem då länspumparna sköter detta, men ligger fartyget i hamn med allt avstängt, ja då slutar det med bottenkänning.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av Ulf Lundberg »

molgam skrev:Hej,

tack för kommentarerna!

Slagkryssaren Murmansk var ursprunglig plan att använda faktiskt men hittade ingen bra modell av den i skala 1/700.

Att båtarna sjönk p g a stulen bottenventil känns ju som en bra fond för detta diorama. Kul, det var mer än jag visste!

Här kommer mer bilder med mer rost.....

Jonas
Huvaligen.....
Uffe
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck)

Inlägg av Robin Nilsson »

Klart besvärligt att stjäla bottenventiler när havet trycker på från utsidan. Det lär bli blött om fötterna innan man fått loss den helt och hållet. Prova att skruva bort armaturen från handfatet utan att stänga av vattenledningen .....
Skriv svar