Tillverka luftintag skydd

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Tillverka luftintag skydd

Inlägg av bosnafly »

Hej

Nån som kan tipsa mig hur jag kan göra en luft intags skydd för F-16??
Det finns 2 varianter ett som man stoppar in i luft intaget och den andra är en typ som man täcker över luft intaget,men hur göra den sista??Plastic card är lite jobbig att böja runt hela intaget,tyg,kan det funka??
Sani
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av Per K »

Skala?
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av Knajd »

Använder de pressenningar för att täcka över intaget på F-16? I såfall kan man få fint resultat av tunn latex. Gamla handskar från airbrushing funkar bra. Kondomer skulle väl vara slöseri (och de har glidmedel på sig).
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

2-komponentsspackel som milliput borde funka. En klump som du trycker in i luftintaget och sedan forma med tex tandpetare/fingrar/skalpell så att det ser ut som pressening. Latexhandskar funkar också bra som Knajd tipsade om, sett en F/A-18E i 1/48 med såna fod-covers. Latex limmat med superlim.

/ Per-Erik
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av Robert A »

Som ovan så verkar de köra med ett överdrag för luftintaget. Jag skulle köra med t.ex. milliput eller magic sculpt, kavla ut en tunn deg (använd talk för att minska klibbandet). Överdraget består av två delar som är ihopsydda så jag skulle ta en bit tamiya tejp och göra mall av intaget och delen som ska gå runt luftintaget, först fästa främre delen och sedan delen som går runt intaget.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av bosnafly »

Hej

Skala 1/48 är det o kondom ja du då skulle frugan tro att jag bedrar henne med en F16 ;)..
Latex handskar har man ju o ska även prova det andra metoden.
tack fl era tips.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av Anders_Isaksson »

Om inte annat har Steel Beach ett gäng FOD-skydd för F-16, några av dessa torde vara av den sistnämnda typen som du behöver.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Tillverka luftintag skydd

Inlägg av bosnafly »

Vilken bra sida tack ;)
Skriv svar