Invigning av "ny" fotokub

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Fredrik_B »

Hej,

Efter fyra år i ett skåp så har jag nu fått ändan ur och monterat upp fotokuben och diverse lampor. Det är kuben som har varit i skåpet och inte jag.
Arangemanget ser ut på nedanstående sätt

Bild



Jag måste säga att det är väldigt trevligt att kunna fotografera snabbt och smidigt när nu behov uppstår. En sdkfz 223 fick agera testobjekt för fotokuben. Den blev även testobjekt för diverse grafiska utsvängningar i paint shop. Tänk vad man hinner med under ett par dagar hemma från jobbet

223:an är extrautrustad med ny ksp-pipa och några dekaler från Archer. Packningen bak är gjord av papper som blöttes med vitlim, sedan gick det åt en del plastic card och kaviartub för diverse detaljering.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är förebilden till 223:an om än i något sämre skick.
Bild


/Tack för uppmärksamheten
Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Stellan »

Kul liten sak det där. Snyggt fotat och byggt!
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av MiniStuff »

Mycket najs Fredrik! De är söta dessa 223:or
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Henrik R »

Fotoboxen var nice faktiskt, du tar riktigt giftiga bilder måste jag säga, önskar jag kunde ta riktigt bra bilder.

Modellen ja, Behöver väl knappast säga mer än att den är ett mästerverk!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack för bra "avmystifierare".
En enkel fotobox, några vanliga bordslampor, ett stativ och att göra sig den lilla mödan att lära sig lite fotografiska grundkunskaper, räcker för att man ska kunna ta bra mycket bättre bilder.

Uffe
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Fredrik_B »

Tack för era kommentarer.
Jag är relativt nöjd med bilderna men hade velat ha mer kontrast för att framhäva exempelvis chippningen, min misstanke är att bättre starkare ljuskällor kan vara en lösning.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Robin Nilsson »

mer ljus så kan du använda mindre bländare -> större skärpedjup
alternativet är längre exponeringstid för att få mindre bländare och det borde inte vara något problem om du kan placera kameran stadigt (stadigt stativ och stadigt bord).
Självutlösare eller fjärrutlösare kan eventuellt behövas för att inte ruska på kameran när man trycker på knappen ....
/ Robin
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Fredrik_B »

Det är med fotografering är lite komplicerat när det blir många variabler.

Lång slutartid ger större skärpedjup och ljusare bild? Jag får känslan av att när ljuset skapas med hjälp av slutartiden så minskar kontrasten, kan det stämma?

Bländaren vet jag inte hur jag justerar med min kamera, Nikon d50, Det får jag googla på.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Robin Nilsson »

Kombinationen slutartid och bländare ska ställas in för att ge rätt mängd av ljus till sensorn eller (den analoga/kemiska) filmrutan.
Om man ökar den ena så blir det mer eller för mycket ljus, minskar man den ena så blir det för lite ljus. För att få rätt mängd ljus så får man öka den ena och minska den andra så att ändringarna balanserar ut sig.

Större skärpedjup fås på två sätt:
1. Mindre bländare
2. Byta objektiv till ett som har större skärpedjup för samma bländare.

Mindre bländare kräver mer ljus som fås på två olika sätt:
1. Mer belysning (lampor eller vänta tills det blir sommar och sol ute ..)
2. Ökad slutartid (samma mängd ljus per sekund x fler sekunder)

Kontrast beror av rätt exponering:
Överexponering ger en "grå" bild, det blir "bara ljust" överallt
Underexponering ger en bild som består av olika mörka skuggor.
Förr överexponerade man ett steg eller två på svartvita bilder och
underexponerade lite på färgfilm för att få "trevligare" bilder.

Beroende på filmen/sensorn så kan man i vissa fall "rädda" bilde efteråt genom att dra isär ett visst "ljushets"-område så att ögat kan se kontrasterna (ögats dynamiska omfång).
/ Robin
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Invigning av "ny" fotokub

Inlägg av Andreas Grewin »

Snygg modell!!

Kör bara så hög bländare du kan, över 20 om det går sen ställer du in en matchande slutartid. Dina bilder ser fina ut men en aning mörka bara.

Något som hjälper väldigt mycket är om du kan fota i RAW och sedan öppnar i bilderna i Photoshop eller Lightroom. Där kan du sen ställa in vitbalans, exponering och ljusa upp skuggor också där du belysningen inte kommit åt.
Skriv svar