Roma. Äntligen klar! Sid 9.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Roma. Äntligen klar! Sid 9.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter att i tre veckor ha byggt i skala 1:1 i lägenheten, blev det äntligen dags att dra igång bygget av Trumpeters Roma igen.

Bild

Jag började med den oundvikliga brottningsmatchen med vattenlinjeskarven.
Genom att hålla skarven aningen öppen, pensla i rikligt med Etylacetat och sedan pressa ihop fogen, trycks en valk av smält plast fram.

Bild

När jag limmat hela fogen, gick jag över den ett varv till med EA, i förhoppningen att eventuella kvarvarande små håligheter ska fyllas med plast.
Alltihop får stå och härda till imorgon, då slipningsjobbet börjar.

Bild

Sen satte jag igång att skära loss ventilatorerna ifrån fördäck. Dels för att underlätta inför maskeringen av det polkagrisrandiga fördäcket, dels för att ventilatorerna egentligen såg ut som svampar, med en smalare fot under ett huvud.

Bild

Huvudet på ventilatorn slipades rent på undersidan och en fot av 0,75mm rundstav limmades dit. Motsvarande hål borrades i däcket för att säkra riktig placering senare.

Bild

Tio ventilatorer klara.

Bild

Sen ställde jag upp det nylimmade skrovet på mässingsstolparna, för att beundra linjerna och boosta bygglusten.
Visst är hon snygg!

Mer rapporter kommer. Med tanke på allt jag vill förbättra på henne måste jag ligga i som en iller för att få henne klar till 08-OPEN.

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 07 jul 2014, 15:37, redigerad totalt 10 gång.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Henrik R »

Härligt Uffe! Roma är vacker helt klart! Gillar din metod att ta bort "bottenskarven".

Jag har för mig att det inte var så länge sen man hittade vraket av henne på runt 1000m djup. Det var en del stora skador,vilket talar för att Fritzen var farliga.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Skrovet färdigbyggt och slipat. (Tror jag i alla fall...)

Bild

Försöket att limma så bra att spackling inte skulle behövas misslyckades. Det blev till att plocka fram spackeltuben...

Bild

..och våtslippappret.

Bild

Mellan spacklings och slipningsomgångarna fortsatte jag att skära loss ventilatorer från däcket och förse dem med fötter.
Det blev ett 70-tal stycken.

Bild

Sidorodrens placering visade sig vara felaktig. Dessutom var de för stora. Jag sågade ned dem, spacklade igen fördjupningarna där det var meningen att de skulle sitta och limmade dem på rätt plats.

Bild

Bild

Medan lim och spackel torkade passade jag på att skära ut bryggornas fönsteröppningar.

Klart för idag.På återseende,
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Henrik R »

knäppt att rodren satt så himla fel, en ganska så fet kontruktionsmiss. Det där med att skära loss ventilerna verkar vara en höjdare för tristessen. Men jag antar att man måste skära loss dem även om man ordnade ett eftermarknads däck. Vid närmare eftertanke har väl Roma ståldäck va? Bra jobbat!!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Att skära loss ventilerna är inte direkt nödvändigt, men det gör som sagt att jag klarar att maska polkagrisränderna på fördäck. Dessutom blir det mycket snyggare, skapar rumskänsla, om de står på smala fötter istället för att vara klumpar på däck.
Akterdäcket var av trä och det finns säkert väl passande trädäck att beställa, men jag gillar dem inte. Jag tycker de ser för färska ut.

Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Henrik R »

Precis som jag också tycker. eftermarknads däck se otroligt "nya" ut och det är svårt att få däcket att se slitet ut på ett naturligt sätt.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Janne Nilsson »

Undrar om dessa kan vara av intresse för dig?
http://www.modellbau-koenig.de/Suche/ch ... _vl=chisel

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Björn B »

Roma. Vad kul att du också bygger ett Gotländskt fartyg.
Men polkagrisränder? Såldes det till Gränna, hur fick dom in den i Vättern?

Jag var faktiskt lite sugen på en Italienare medan det bara var Tauros 1/400 båtar som fanns att tillgå just på grund av polkagrisarna.
Ska bli kul att följa bygget.
Hardcore
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2013, 18:00

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Hardcore »

Hm, om man skulle bygga en Do 217...
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Roma. Äntligen igång igen!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bra idé!
Bygg en Friz X bomb också. Eller två...
Sen ställer vi ut alltihopa i samlingsklassen nästa år.
Ballast vore om du byggde dem i 1:350, men det är kanske lite mycket begärt....
Uffe
Skriv svar