Husdiorama

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Husdiorama

Inlägg av Anders.Edblad »

Vis av erfarenhet köpte jag en byggsats. Förebilden brukar vara typ Sixtinska Kapellet men slutresultatet brukar i bästa fall påminna om en fallfärdig lada!
Antal delar 10st + nonstopp. Skala ca 1/25.
Referens litteratur: Hans och Greta.

Bild

Lim kokas av socker blir väldigt varmt lätt att bränna sig under bygget.

Bild

Viktigt att vinklar och undersida blir rakt därför använder jag en härdad glasskiva och en stor vinkelhake.

Bild

Gjutningen är inte den bästa, inte alls som Tamiya, Dragon...... en del kanter måste putsas med en stor kniv.

Bild

Kristyr kokas av Florsocker, äggvita och ättika. Mönstret påminner om Panther "waffle", på alla refernsbilder jag sett verkar variationen på mönstret varit stort.

Bild

Jag placerade huset i ett lämpligt diorama. Ganska nöjd med resultatet.

Bild

Anders E
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Husdiorama

Inlägg av revonn88 »

haha ett härligt gott skratt man fick ^^
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Husdiorama

Inlägg av Henrik R »

Det är tur att detta inte är med i en tävling och jag är dommare...Då hade jag ju ätit upp dioramat! :-)
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: Husdiorama

Inlägg av revonn88 »

är det där en tågräls på golvet ? O_o
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Husdiorama

Inlägg av Anders.Edblad »

Hur sjutton såg du det?
Julgranen är en bra ursäkt för att montera ihop min Märklin 1.
1 är "tågspråk" och betyder skala 1/32.

Bild
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Husdiorama

Inlägg av VagnC »

Stiligt värre! ;)
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Husdiorama

Inlägg av Stellan »

Hur farao gjorde du för att få mönstret på taket så jämt, mall? Snyggt som tusan, får vi se det på 08 Open i april 2014?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Husdiorama

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack! Ingen mall, Jag limmade dit nonstop godiset först efter det gjorde jag mönstret.
Kan det vara med i Afrika temat?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Husdiorama

Inlägg av Stellan »

Kan du bara få till afrika-kopplingen så är det nog inget problem... Om Lars fixar till kartan igen, vilken flagga ska symbolisera huset? Active Anti-RPG Ginger Cracker Building.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Husdiorama

Inlägg av Robin Nilsson »

Anders ! Ett litet tips: Om tåget får gå åt samma håll i cirkeln för länge så kan du få problem med ojämnt slitage av delar i drivningen så vänd gärna på tåget emellanåt.
En bekant hade fixat en slinga (Märklin H0) åt en urmakarbutik, tåget gick-å-gick-å-gick i några veckor, sen var det nåt trassel och polarn tog av tåget för lite rengöring och pyssel och sen ville det aldrig gå igen, nånting i kugghjulen hade nötts snett och sen var det färdigkört ....
/ Robin
Skriv svar