Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Ulf Lundberg »

När jag såg henne på OPEN satte jag mig på huk så att ögonen låg i höjd med den tänkta vattenytan. Jag föreställde mig att jag satt i min kajak.
Känslan var:
-Här kommer hon!
Mäktigt!

Uffe
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Robert A »

Snyggt bygge och imponerad av all ets som du lagt till. En Yamato i samma skala skulle se grym ut!
Trumpeter borde inte ha några problem att klona tamiyas sats.. kineserna brukar inte ha problem med kopior :)
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av robertlundin »

Ett suveränt bygge, precis sådan pjäs man vill ha i vardagsrummet, helt i klass med diverse museibyggen! :ugeek:
/Robert Lundin
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det händer saker om man förstorar från 1/350 (?? Tamiya) till 1/200.
Det finns tillräckligt med underlag för att kunna göra en "korrekt" Yamato utan att behöva mäta en annan plastmodell ...
Klona Nichimos 1/200 är absolut inget alternativ ....
/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av SvenYoung »

Tänk vad kineser ständigt stämplas som kopierare i alla sammanhang. Jag köper det i vissa fall...

Men...

Trumpeter har väl passerat "kopieringastadiet" sedan många år tillbaka, och är nu en av världens främsta modelltillverkare.

Faktum är att många av topp-tillverkarna kommer just från Kina (Bronco, Meng, Tacom, Hobbyboss mfl) utan att ha haft något behov som helst att kopiera någon annans modeller.

Detta med att Kineser bara kopierar andra's grejor hör mer och mer till en passerad tid, i allafall när det gäller modeller.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Instämmer med Sven!
Trumpeter har för mig en hedersplats bland tillverkarna, eftersom de gett ut så många fartyg som ingen tidigare fått ändan ur vagnen och gett ut.
Bronco och Hobbyboss ger också ut fartyg, som ingen annan kommit på tanken att ge ut.

Uffe
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Mahatma G »

För mig är det snarare moderna (i synnerhet ryska) fordon som gör Trumpeter intressant - äntligen har vi t.ex. fått en bra BTR-60/70/80-serie, T-72-, T-80- och T-90-varianter, några adekvata T-62 samt BTR-50P, vilken tidigare inte funnits i plast - fast med tanke på formen på den senare så kanske den kan klassas som båt..? ;)

Dock, flertalet av dessa tillverkare är väl baserade i Hong Kong och om jag inte missminner mig så har väl den förra kronkolonin fortfarande en särställning i såväl politiskt som ekonomiskt hänseende? Vi bör kanske fortfarande skilja mellan Hong Kong och övriga delar av mittens rike.

Att kopiera är heller inget nytt. Academy började med dåliga kopior av Tamiya m.fl. och dessa började i sin tur med att kopiera på 50-/60-talen, innan den japanska industrin blev världsledande. Sedan kom Sydkorea och nu tycks Kina vara på väg att upprepa den bedriften. Vem kommer sedan? Indien? Brasilien? Är det läge för att sätta ny text till Tom Lehrers gamla Who's next? :)
/G
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Henrik R »

Hey!
Nu finns det lite bilder på Missouri på hemsidan att titta på. Jag bjuder på en bild tillsammans med Uffe och hans "minifartyg".
The "Riga dude" Nik Volsheb i bakrunden håller INTE på att demontera Missouri :-)

http://www.ipmsstockholm.se/home/shots-of-missouri/

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Henrik R »

Jag laddade upp fler bilder att kolla på.

http://www.ipmsstockholm.se/home/shots-of-missouri/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Missouri BB-63 1/200 klar!

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt fin modell och likaså din prestation / Lennart
Skriv svar