Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 9040C

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 9040C

Inlägg av Erik_G »

Bild

Jag kunde naturligtvis inte hålla mig, utan påbörjade Hobby Boss Strf 9040C så fort lådan dök upp. Först skrev jag dock en alldeles för lång recension som ni som får tidningen PANSAR snart kan plågas er igenom.
Men när det var klart var ju modellen nästan klar, om än ihopmonterad med tamiyatape istället för lim.

Bild

Så jag tänkte att jag gör ett out of the box-projekt till 08-Open, det borde ju inte vara några problem. Har alltid velat bygga en skitig liberiavagn, och dekaler finns med i lådan..
..men tyvärr saknar byggsatsen några delar för att för det första, bli en komplett Strf 9040C, dels för att bli en komplett liberia-vagn.

Det lättaste är nog att bygga bottenpansaret. Hobby Boss har missat det extrapansar som Caesar-versionen har undertill. Antagligen så blundar man för det för att få en gemensam underdel med den Bertil-version de ska släppa senare.

Bild
En plasticardbit, 1mm tjock fick bli extrapansar. Man kan nog snåla in en millimeter på längden jämfört med måtten ovan. Fick karva lite för att få ändbitarna att passa.

Bild

Bild
Plåten avslutades fram och bak med en vinklad bit plasticard.

Betydligt knepigare var det att bygga lavetten för den externt monterade kulsprutan. På Caesar har man bytt ut den internt monterade ksp m/39 mot en ksp 58 monterad i en lavett på taket. Det har ju pratats om huruvida den är lik lavetten på strv 103 eller ej. Nu har jag inte detaljstuderat lavetten till 103an, men jag tror att detta är något helt nytt tyvärr.

Bild

Bild
Inte perfekt på något sätt, men good enough för ett out of the box-projekt, eller hur var det..

Funderade länge på om jag skulle ha låda eller säck i stället för skidstället bak. Tycker att säcken ser lite mer udda ut, så jag var inne på en sån, men så hittade jag lite ref. bilder på en liberiavagn jag tänkte bygga, och den hade låda - så det blev en låda baktill.

Bild

Nu är det, som man brukar säga, bara resten kvar. Förutom de detaljer från byggsatsen som är kvar att montera så måste jag scratchbygga extraljusen fram samt en flaggstång med vad jag tror är belysning, att sätta på tornet. Har dock inga bra bilder på denna grej, men jag kan säkert svänga ihop nåt som ser OK ut. Sen har vi de där länk-för-länk banden att pilla med också. Kommer nog inte hinna bli klar med denna till 80-open dessvärre.

Här kommer lite bilder på hur vagnen såg ut när jag lämnade den i morse:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Recension av byggsatsen kommer så småningom på http://www.plasticwarfare.se
Hade tänkt få med hela bygget först bara.

/E
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av Hampus »

Very nice! Bottenpansar kanske har en förklaring men att missa ksp 58:an är där ju inte någon vettig förklaring till. Skäms HB! Mycket snyggt "OOB" Erik :)

Hampus
Lennart

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av Lennart »

Fint pc pyssel /Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av SvenYoung »

Uj, detta blev riktigt snyggt, Erik! Inte ett dugg misslyckat :-)

Gillar speciellt lavetten och ammunitonslådan - kanonsnyggt. Kan du inte gjuta upp resinkopior på den? Kanske för sent nu?

Annars kanske du har lite anteckningar på mått och form på denna? Likaså för lådan bak.?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av Erik_G »

Det kommer "ritningar" sen. Har gjort en skiss för lavetten. Kommer göra en för lådan med.

Inför nästa 90-projekt (Afghanistan) funderar jag faktiskt på att ta fram en fotoetsad lavett istället - om ingen annan hunnit före förstås.

/E
Senast redigerad av Erik_G den 05 mar 2012, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av SvenYoung »

Underbart! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av Stellan »

Ökar du till halvfart hinner du klart till Open!
Stellan Schroeder Englund
MatsH
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 nov 2012, 21:23
Namn: Mats Hjorter

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av MatsH »

Lyfter fram denna i ljuset igen. Jag tycker att det ser fint ut, känner igen mig. :-)

Två småsaker som lite hjälp:
- Boxen under västra antennfästet har nog varit med de tre inkopplingspluttarna åt höger (kl 3) på de vagnar jag betjänat - men de saknas i och för sig helt på min nygjorda box. :-(

- Plåtarna ovanför dragöglorna fram var oftast avlägsnade i Liberia men satt på i Afghanistan.

Kan tillägga att ksp-lavetten ser lite annorlunda ut på Afghanistan-vagnarna. Nu överförs höjdrikten genom ett länkage som går från lavetten till inspektionsluckan (genom duken ovanpå vapenvaggan). Jag kan visa på bild om det finns intresse. Även svalbädden (eller fästet för pipa 2) är annorlunda, nu är pipan i en avlång låda där handtaget sticker ut. Tyvärr har jag ingen bild på den.

Jag har precis kommit till stadiet att börja jobba med kulsprutan själv. Erik, har du ritningar att dela med dig av?

/Mats - LA&FS
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett totalt misslyckat out of the box-projekt -HB Strf 90

Inlägg av VagnC »

Erik_G skrev:Det kommer "ritningar" sen. Har gjort en skiss för lavetten. Kommer göra en för lådan med.

Inför nästa 90-projekt (Afghanistan) funderar jag faktiskt på att ta fram en fotoetsad lavett istället - om ingen annan hunnit före förstås.

/E
Kanonfin lavett som tidigare poängterat! :) Vore även jag intresserad av dina "ritningar" om du är villig att dela med dig?
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Skriv svar