Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av kallenordlund »

Henrik R skrev:
Lennart skrev:Gillar verkligen det där diot,hela upplägget är udda och häftigt gjort.Dessutom snyggt målat. Full pott Henke/Lennart
Tack Lennart! Det är kul att bygga dioraman ibland. Egentligen så borde man göra det till allt, men man orkar ju inte. Det är oxå kul när man tänker efter vad det kostar i material.
Detta diorama har jag använt bara material som jag haft hemma i hemmet, dvs inget fancy stuff grejjer. Kreativitet! :-)
kallenordlund skrev:Underbart dio Henke! Detta har du verkligen lyckats med. Condor har ju en ny (tror jag) V-2 , dock i 1/72. De har även släppt andra tyska flygande vapen som Fritz-X, BV-246 och HS-293a.
Tack kalle att du gillar det. Ja jag är ju 48 eller 32 byggare helst och det lutar år en MPM V1:a och en V2 Pegasus snap together raketen! Fritzen verkar intressant är det i 48:a? eller är Condors alla i 72?
Tyvärr är Condors prylar i 1/72. Är själv 48 och 32 byggare så det är lite tråkigt.
Lennart

Re: Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av Lennart »

Lite intressant i sammanhanget är att tyskarna var tidigt ute med tester av ubåtsbaserade missiler.1941 så avfyrade U-511 IXC en förbättrade version av V1:an frän fartyget.Man hade även konstruerat en multiavfyrninsramp ,där man i tester avfyrade flera mindre missiler. 1944 så pågick ett projekt som gick under namnet Prufstand från en XII ubåt ,där tanken var att skjuta en robot mot New York.den roboten var en förbättrade version av V :2.Projektet lades ner pg.a att vindarna för lille Adolf" vände.Det hela hamnade så i Amerikanernas och Ryssarnas ägo efter kriget.Och det var bl.a det här kunskaperna som utvecklade det ländernas robot bestyckade ubåtar under tidigt 50 tal/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av Henrik R »

Japp, tyskarna går inte att slå på fingrarna när det gäller teknologi i krigsföring av robotmissiler under kriget. Och utan tyskarna hade vi heller inte landat på månen 69.Har sett bilder på nått Amerikank ytfartyg som hade en V1 variant på däck för utprovning av robotavfyrning. Nu kom jag inte ihåg vad sjömålsroboten hette som dom flitigt använde på condor FW200, inte så användbar men väl en robot. Vad ser man sen på Lansen 15-20 år senare?
Lika med Nattern egentligen. Vad jag har läst blev ju Lothar den förste att bryta ljudvallen och han var först långt innan Yuri Gagarin gjorde mänsklighetens första vertikala avfärd. Visserligen dog han pga att en av styrraketerna inte lossnade men endå. Det är rätt tragiskt att läsa om den händelsen.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av Joakim Hultman »

Det här blev riktigt coolt! Synd att du inte tar med den till Open.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av Henrik R »

Tack Joakim, Vi får se om jag ändrar mig i sista minut eller inte! :-)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av Lars Befring »

ändra dig :D!!! du är välkommen att ställa ut oxå! det vore kul att se dina alster irl!!!!

/l
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar