Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Lars Befring »

Ojo!!!! nog sköt dom från stolpe alltid ge mig lite tid vid scannern så kommer bevis

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Lars Befring »

Test från stolpe:

Bild

produktionsstolpe:

Bild

mobil stolpe:
Bild

Färger på prototyper:
Bild
Bild

Källa och inspiration:
Bild

Eftersom det inte var ett Luftwaffe projekt satte man inga tyska kors eller hakkors på kärran, men jag antar att ett gäng HJ fanatiker skulle ha passat på att pryda sina himlavagnar med något inspirerande. Annars var man nog mest rädd för bekämpning när man stog på backen så inte för mycke luftkammo...

tror jag

:D
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Väl Värd läsning Lars! Tackar för att du bringa ut ljus över frågan.
Och fina målningsalternativ finns ju som sagt. En grej till bara! Frågan är om själva ramp-pinnen är fastskruvad i en betongstomme eller om den bara är plintad i marken och stålställningen som motlut fungerar som stabilisator när man gör denna uppskjutning i sk. Blitzmode? :roll:

Förövrig har det varit en förvånadsvärt lugn dag. har baara slipat nattern klar för lack och donat med lite hjälpraketer och så.
Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Lars Befring »

=)

fan va det går undan!!!

Pinnen satt i en roterande "sko" så hela ställningen kunde vridas 360 grader, jag antar att det hade med typ vinden att göra. Det fanns någon slags ring runt pinnen som stålställningen stödde sig mot... jag ska se om jag kan hitta några bilder...

T eller om det var S "stoffet" som man tankade med var ju väldigt korrosivt, Me 163 piloterna hade dykardräkts liknande unifomer, så eventuell tankningspersonal ska nog ha skyddskläder. Till skillnad från kometpiloterna som satt med läckande bränsletankar på tre sidor hade ju Natter piloten sitt bränsle långt (flera centimeter) bakom sittsen så han var nog mest intresserad av att skärmen var rätt packad.

=)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Lars Befring »

Jag kan inte hitta någon bild på den yttre ringen... kan ha kommit ihåg fel :oops: men man kan se en inre ring/dike och något jag tolkar som en betongplatta...

Bild
Bild
Bild

tankning:
Bild

Lycka till :D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik Bergman »

Jamen, se där.
Så det blev några stolpskott :lol:
Alltid lär man sig något nytt, Tack Lars.

Imponerande att se bygget.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av magnusf »

Den gula med blå ränder ser ju ut som rena uppvisningsmaskinen! Jag vet att den inte "flugit" i FV men i rent underhållningssyfte så vore det ju kul att se Affe i en sådan på sommarens uppvisningar. Henrik B. , kanske något för SwAFHF?

Nu fick jag precis en sådan där bra idé som bara dyker upp några gånger i veckan när det gäller modellbygge, jag blev precis sugen på att bygga Luftwaffes 40-talsmotsvarighet till Red Arrows: die roten Pfeile. Nio röda Natter på var sin pinne...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:Den gula med blå ränder ser ju ut som rena uppvisningsmaskinen! Jag vet att den inte "flugit" i FV men i rent underhållningssyfte så vore det ju kul att se Affe i en sådan på sommarens uppvisningar. Henrik B. , kanske något för SwAFHF?

Nu fick jag precis en sådan där bra idé som bara dyker upp några gånger i veckan när det gäller modellbygge, jag blev precis sugen på att bygga Luftwaffes 40-talsmotsvarighet till Red Arrows: die roten Pfeile. Nio röda Natter på var sin pinne...

Hälsningar

Magnus
Die Schwartze grafsteinern kanske vore ett bättre namn. Nio gravstenar i flankformation....
Stellan Schroeder Englund
magnusf

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av magnusf »

Nu ska vi inte vara så pessimistiska Stellan!

Grande finale på deras uppvisning är en Frecce Triccolori-liknande grej där de kommer in från var sitt håll på snorlägsta över fältet, korsar varandras vägar (på olika höjd, för att skilja sig från FT...), tar upp och drar hela raketbatteriet rakt upp i himlen. Därefter avslutas uppvisningen med synkat fallskärmshopp och landing i en markerad cirkel framför publiken. Det här kan ju bli hur bra som helst!

Man skulle kanske göra den här som RC så man kunde köra uppvisningen på riktigt...

/M
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Stellan »

Det vore ju ascool med en radiostyrd Natter! Var det inte en radiostyrd sjömålsrobot på G också?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar