Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Ba 349 Natter Dioramat Klart nu!!

Inlägg av Henrik R »

Tjo!
Tänkte börja med ett Diorama, av Tyskt manér den här gången. Ett diorama bestående av en Ba 349 avfyrning med staffpersonal. Tror ni det kan bli något?
Har mig sett några uländska dioraman på Temat Ba 349 men inget Svenskt dio vad jag vet. Just en Bachem Natter måste man göra ett diorama på, den ser så torr ut att bara göra själva flygplanet..eller dödsraketen kanske vore lämpligare :-)

Själva "masten" för rampen är målad och en del "påhäng".
Bild

Jag tänkte mig något så här. En pilot på G att få det lyckliga uppdraget.
Bild

Några högst engangerade tyskar Har läget unter kontroll!!
Bild

Lite helhets bild...Tänkte göra själva plattan rund av betong som de launchpaddarna som finns kvar i skogarna idag.
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 08 mar 2012, 20:05, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag tycker att upplägget är intressant. Verkar lovande. :)
Lennart

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Lennart »

Intressant och udda ide, det ser bra ut/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Tack ja det här ska väl bli skoj..för omväxlings skull!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Lars Befring »

Coolt!

Liten, elak och tungt beväpnad :D

Nattern var ett av Himmlers skötebarn, han ville bygga många och bemanna dom med Hitler Jugend i en helt egen organisation utanför Luftwaffe (dom fega jaktpiloterna hade ju visat klar brist på offervilja när det gällde att attackera Jänkarnas bombplan)

Nattern hade oxå en autopilot som skulle klara start och grovinriktning (den enda testpiloten kopplade ur den och dog) och det enda piloten skulle göra var att finrikta, skjuta sina 20+ rakter mot ETT flygplan och sedan hoppa innan kärran dalade ner till marken i fallskärm. Jag tror nog att många Me 163 piloter skulle ha föredragit fallskärmen framför att landa med den totalt livsfarliga raketmotron.

Bild

Nosen och främre delan av CP kopplade man ju loss för att kunna stiga ur bekvämt och den återanvändes inte medans resten med raketmotor, autopilot och bränsletankar kunde återanvändas (om det inte smällde vid landning) så en sliten återanvänd kropp med en sprillans CP vore kanske en ide?

Bild

ser fram mot fortsättningen!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av kallenordlund »

Mycket spännande diorama! Inte så ofta man ser denna "självmordspjäs" byggd. Vilken skala? 1/32?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Lars Befring skrev:Coolt!

Liten, elak och tungt beväpnad :D

Nattern var ett av Himmlers skötebarn, han ville bygga många och bemanna dom med Hitler Jugend i en helt egen organisation utanför Luftwaffe (dom fega jaktpiloterna hade ju visat klar brist på offervilja när det gällde att attackera Jänkarnas bombplan)

Nattern hade oxå en autopilot som skulle klara start och grovinriktning (den enda testpiloten kopplade ur den och dog) och det enda piloten skulle göra var att finrikta, skjuta sina 20+ rakter mot ETT flygplan och sedan hoppa innan kärran dalade ner till marken i fallskärm. Jag tror nog att många Me 163 piloter skulle ha föredragit fallskärmen framför att landa med den totalt livsfarliga raketmotron.


Nosen och främre delan av CP kopplade man ju loss för att kunna stiga ur bekvämt och den återanvändes inte medans resten med raketmotor, autopilot och bränsletankar kunde återanvändas (om det inte smällde vid landning) så en sliten återanvänd kropp med en sprillans CP vore kanske en ide?


ser fram mot fortsättningen!

/L
Tack Lars, Nattern gick rätt bra att styra i högre farter har jag för mig, men den blev väl lite instabil i farter under 160 mph? :-)

Jo det där med sliten bakdel är inte så dumt, jag tror jag kör med det faktiskt. Det ska bli en utmaning med personalen men tro mig veta hur det ska se ut.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik R »

kallenordlund skrev:Mycket spännande diorama! Inte så ofta man ser denna "självmordspjäs" byggd. Vilken skala? 1/32?
Dioramat är i 1/48 faktiskt. Nej precis, det finns några stycken man kan kolla på av denna dödsraket!
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej Henrik!

Kul att se ditt Natter bygge. Det här skall bli spännande att följa.
Har samma modell liggandes i hyllan, men vet inte om/när den kommer att byggas.
Jag är dock lite osäker på om man verkligen gjorde några uppskjutningar ifrån någon stolpe. Någon som vet?
Fältmässigt är deti alla fall.

Jo, det finns ett Natter bygge till i Sverige. Skalan är 1/32.
Du kan läsa mer här:
http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... r-fly-1-32
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ba 349 Natter Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Det var kul att se ditt Natter 1/32 bygge. Väldigt intressant och själva ba349 raketen blev mycket bra.

Jag skulle med all säkerhet säga att det inte förekom några provuppskjutningar med "pinne". Men om man ska vara realist så var nog tanken så att pinne skulle användas vid stor serieproduktion. Vi alla vet att tyskarna gick på knäna vid 44-45 och metall för att bygga massor med ställningar fanns ju inte att tillgå. Dom byggde ju ba349 helt i trä med tunna plåtkläder.
Det jag funderar över nu är vilken målning jag ska göra på Nattern?! andingen den gröna cammon eller RLM grå. hmm vetetusan asså?
Skriv svar