Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Inlägg av SvenYoung »

Nu var det läääääänge sedan jag lade upp bilder på ett pågående bygge, antagligen för att det inte har pågått så mycket byggande det senaste året..

Vad är det man säger om beroenden - att man kan ha svårt att skaka av dem?

Så är ju fallet med mitt intresse för Kongo (inte för att jag har försökt att skaka av det på något vis, men det var ju ett tag sedan ett Kongo-fordon byggdes).

Den här har legat på hyllan i över ett år, och förra veckan fick jag ett plötsligt inspirations-ryck. Byggbordet rensades, och den här modellen fick lite kärlek igen.

För den som vill se lite historia, kan jag hänvisa till den här länken:

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... kongo+m113

Jag väljer att starta en ny tråd, för att på något sätt markera att bygget är igång på nytt, och denna gång hoppas jag att inspirationen skall räcka hela vägen i mål - kanske tom till Afrika-extravaganzan på 08 Open i april! :-)

Nu är interiören nästan klar, som ni ser har jag målat om lite sedan sist och den hårda chippningen har tonats ner en hel del. Sedan har detaljmålning i princip slutförts, dekaler börjar falla på plats (en del kvar dock), och sedan skall en del andra detaljer komma på plats också (tex radio, bänkar och stolar, värmeaggregat, packning osv).

Givetvis skall det blir en del nedsmutsning och vädring också, innan locket sätts på.

Nåja, dags för bilder.!

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 30 sep 2018, 20:01, redigerad totalt 31 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Björn B »

Kul att den är på gång igen. Jag började undra var den tagit vägen. Nu får du se till att få den klar så att jag har en till att kopiera i 1/72.
En M3 och en M8 ligger redan framme för att påbörjas.

Hälsar en copycat utan egna idéer,
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt byggt målat och vädrat.
Läckra dekaler!

Uffe
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av denstore »

Tredje gången jag blir lurad! Tror alltid att jag är på väg att se slagkryssaren Kongo stäva fram i en ny byggtråd. Men icke!
Inte för att jag är otröstligt besviken. Det är ju nästan lika kul att kolla dina pansarbyggen! :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack, killar, roligt att det gillas!

Björn, jag skulle aldrig förknippa orden "utan egna idéer" med dig, du har alltid en massa intressanta projekt på gång. Bara roligt om du vill kopiera, och ännu roligare att du har 3st Kongo-fordon i planerna ! :-)

Hej Uffe. Dekalerna är från Archer, de är riktigt fina. Mycket bättre och mer tydliga än de som följer med i byggsatsen.

Magnus, ledsen att det inte blev kryssaren denna gången heller. Kanske i framtiden, vem vet? Måste bara bygga alla pansarmodellerna jag har på hyllan först :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Anders_Isaksson »

Otroligt bra byggt och väl avvägd målning/vädring.

Hur var det, detta är Tamiyas kit eller?
Den eviga frågan är ju vilken som är bäst (vad det nu innebär), Tamiya eller Academy.
Jag tycker nog att Tamiyas vinner i längden, trots åldern.

Och nog för att befintliga kits är ganska ok men en annan fråga är ju när vi egentligen ska få en ny ny M113... :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Anders!

Själva skrovet är Tamiya's, inga Tamiya eller Academy delar invändigt. Scratchbygge + Verlinden interiört, och sedan skall princip allt på utsidan bytas ut mot Miliminis (numera Iron Division) resindelar. Bara hjulen och yttre skrovet + eventuellt lite verktyg är Tamiya.

Academy eller Tamiya är en bra fråga, jag tror att Academy's är stra't vassare, men Tamiya's är lättare att bygga.

Det var min förhoppning/önskan om att en ny M113 skulle komma som ledde till att denna hamnade på hyllan, men det verkar inte ske än på ett tag, så bestämde mig för att ta tag i saken och (förhoppningsvis) göra klart.

Hoppas att någon tillverkare gör en ny M113. Fattar inte varför ingen ger sig på den, en av de mest använda militärfordonen i världen. Måste ju finnas en glasklar marknad för en ny modell.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Stellan »

AFV Club borde väl nästan ha det på sin lista tycker man då de gjort så många Vietnamanknutna fordon tidigare.
Stellan Schroeder Englund
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Emil_Juhl »

Jättesnyggt Sven!

Roligt att du tagit upp den här igen. Jobba på!
Mvh
Emil Juhl
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kongo återfall - gammalt projekt, nya tag 2013

Inlägg av Henrik R »

Ser ut som hemma hos mig..alltså det är lika fint städat och vädringen är den samma. Kalas snyggt!
Skriv svar