Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - interiörskomponenter klara s.4

Inlägg av SvenYoung »

Tack för vänligheten och skön kommentar, Ulf! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Kongo M113 - interiörskomponenter klara s.4

Inlägg av Mahatma G »

Radion (ra 422 som vi kallar den) ser i mitt tycke lite för vädrad ut. Ge den lite blanklack, färgen är även efter många år ganska blank och väldigt slitstark. De vita texter som indikerar reglagen, frekvenser och frekvensband m.m. är också ganska framträdande i verkligheten. Gärna också lite gulorange på den lilla lampan i övre vänstra hörnet. Den indikerar sändning och kör man i högeffektläge (c:a 45 W om jag minns rätt) blir det ett j-a liv när fläkten i radion drar igång!
Här finns några bilder som visar det ovan nämnda:
http://www.smhs.eu/gallery_255.html

Jo, jag tillbringade en del tid med den radion (och dess nära släkting ra 421) förr i tiden... ;)
/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - interiörskomponenter klara s.4

Inlägg av SvenYoung »

Hej Göran!

Stort tack för alla inputs, mycket bra!

Jag har en bild på en sådan radio (monterad i en M113) som jag har använt för målningen. Det syns inte i bild, men radion är ganska blank redan (och dessutom mörkare i verkligheten, bilderna är lite ljusare än de borde vara).
Lampan har också fått en rödaktig färg, men syns inte i bilderna så bra.

De vita texterna under alla reglage kommer att vara så pyttesmå, så jag tror jag skippar dem. Grejen är ju den dessutom, att radion knappt syns där den står i vagnen. Det går inte ens att se den rakt framifrån, inte ens med alla luckorna öppna.

Jag skall spara dina kommentarer, för någon gång blir det säkert en radio sittandes på ett fordon där den faktiskt syns :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av SvenYoung »

Hej på er!

Ja, eftersom jag tappade helt suget att bygga på min Mk.IV (i allafall tillsvidare) så letade jag fram ett gammalt kärleksprojekt från WIP-hyllan, dvs min M113, för att återfå lite glädje igen.

Jag konstaterar så här: Det finns ingen modell jag hellre skulle vilja se i ny tappning än just en M113, så det är lika bra att jag bygger klart den här någon gång så att någon släpper en helt ny!

Ni kan tacka mig senare ;-)

Ni lägger märke till i dessa bilder att interiören är betydligt grönare än i mina tidigare foton i den här tråden. Jag har nu äntligen lyckats fånga färgen som den egentligen är, tror att jag överexponerade lite för mycket i mina tidigare foton.

Nu sitter alla interiörskomponenter på plats, ditlimmade och klara för sista vädringen, och sedan skall lite packning sättas på plats också (dock med viss försiktighet, vill inte täcka precis alla ytor med ryggsäckar och grejor).

Kan också avslöja att det blir belysning i den här vagnen, växlingsbart rött och vitt ljus precis som förebilden. Dock blir det mer av en effekt än att det faktiskt lyser upp interiören.
LED:erna är redan kopplade (sitter i taket, ej i bild) så snart, snart kan taket sättas på och exteriörsarbetet kan påbörjas.

Vågar jag tro att jag kan bli klar med denna i år? Tja, inte omöjligt..!

Tacksam som alltid för titten!
Sven

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 23 apr 2014, 11:32, redigerad totalt 3 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av magnusf »

Kan man få scratchbyggeföreläsningen på C4 istället Sven? Bättre reklam än detta blir det inte! Hur snyggt som helst.

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av SvenYoung »

Hej Magnus,

Tack för vänliga kommentaren, verkligen super roligt att det gillas!

Kan inte svara på frågan gällande föredrag på C4, har inte blivit tillfrågad, men samtidigt tror jag att eftersom MIG troligtvis även kommer till C4 att det är bättre att han får föredragstiderna.

Av erfarenhet från 08, så behöver han all tid han kan få.

Men, du kan ju alltid lägga in en request till C4-styrelsen ;-)

(Glöm dock inte att min kommitment till 08 står sig, ni har föredraget tillgodo till nästa Open, eller om det finns ett annat tillfälle som fungerar bättre så hör bara av er!)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av Mahatma G »

Du får gärna skriva (och visa) specifikt hur du löser belysningen, samt även vilken sorts LED (artikelnr o.s.v.) du använder, koppling och annat elektriskt. Jag har själv funderat på liknande effekter och jag förmodar att jag inte är ensam om de tankarna.
/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av SvenYoung »

Hej Göran!

Inga problem, självklart kan jag visa hur jag har gjort i ett senare inlägg.

Jag har gjort det så enkelt som möjligt, inga resistorer eller elektronik, bara LEDerns kopplade till ett 3V knappbatteri (via trömbrytare givetvis).

LEDerna köpte jag på DCC Concepts i Australien, de heter "nano-LEDs" och lever upp till sitt namn, verkligen pyttesmå - eltrådarna är som hårstrån, dvs jättelätta att gömma.

De lyser dock inte tillräckligt starkt för att belysa interiören så alla detaljer syns, men de ger en fin effekt.

Eftersom jag inte vill att LEDerna skall synas, kan jag inte hänga dem mitt i taket, utan de är gömda bakom och under andra detaljer - därmed är inte ljusspridningen den bästa.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av Robin Nilsson »

Eftersom jag blev nyfiken på lysdioderna så sökte jag på nätet:
http://www.dccconcepts.com/index_files/ ... MTLEDs.htm
Ser intressanta ut !
/ Robin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Kongo M113 - interiör klar (90%) -s5

Inlägg av Henrik R »

Fan Sven!..Förlåt språket, men det är svårt att skilja på verklighet och modell. Det är mycket svårt att på bilderna avgöra skalan.
Skriv svar