Dra panel linjer

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Dra panel linjer

Inlägg av bosnafly »

Hej

Att dra panel linjer nya då är inget så svårt om ytan är plan eller rak,men hur sjutton gör man när det går över kroppen själva böjen,har försökt med olika tejp men ingen tejp ger samma linje så att säga,nån som kan tipsa mig hur jag ska lyckas med detta??Det är precis bakom cockpiten på en Bf109 jag ska dra om lite linjer.
Sani
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Dra panel linjer

Inlägg av Jens Tornblad »

Försök få tag i band till Dymo märkapparater. Ett sånt band är självhäftande och man kan ha det som linjal på böjda ytor. De börjar bli svåra att få tag i men affärer med kontorsmateriel kan ha kvar. Om det kniper så kan jag skicka över en bit till dej då jag köpte på mej en del för ett tag sen.
En obyggd modell är också en modell...
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Dra panel linjer

Inlägg av bosnafly »

Jag har den tejpen men får inte en rak linje över ryggen så att säga...
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Dra panel linjer

Inlägg av Daniel_A »

Jag kan glädja med att Clas Ohlsson har den gamla sorten i sitt ordinarie sortiment: http://www.clasohlson.com/se/M%C3%A4rkb ... r364145000

edit: Du skrev visst nu att du hade den, men jag petar in detta ändå som info för andra.

/Daniel
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Dra panel linjer

Inlägg av Daniel_A »

bosnafly skrev:Jag har den tejpen men får inte en rak linje över ryggen så att säga...
Vad händer om du skär en tunnare remsa av den då så den inte är så styv i sidled? Den borde sitta sämre då men om man ristar riktigt löst och flera gånger...

Jag har också svårt för det där :(
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Dra panel linjer

Inlägg av bosnafly »

Jag har inte provat har spacklat nu igen,fick tips om detta verktyg hos Max på Rebell,ska kolla nu efter den.
Tack för tipset o jag tar gärna emot fler tips
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Dra panel linjer

Inlägg av jfall »

Vad är det för verktyg du anväder? Jag har Tamiyas rits och använder nästan alltid en synål i ett borrskaft för att förbereda och sen kör jag med ritsen efteråt för att göra den djupare och mera definerad

Jakob
Jakob Fall
AP
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Dra panel linjer

Inlägg av bosnafly »

Jag använder mig av Tamiyas och trumpeter rits verktyg,men ska prova det där med nålen.
Sani
VolshebNik
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 aug 2012, 12:50
Namn: Nikolaj
Ort: Riga, Latvia

Re: Dra panel linjer

Inlägg av VolshebNik »

I agree with everyone. Needle is best tool to scribe. Start lightly, with no pressure and then make it deeper.
Recently I found needles for leather. They looks a bit different and works better then regular needles.
(and yes, I have other scribing tools like Tamiya or RB, but needle works the best!)

For tape I use 3M tape, which I cut into more narrow lines to use for curved surfaces. But problem with 3M is that it is too sticky and can cut away paint. Therefore sometimes I use narrow line of Tamiya tape and then put 3M on top of that.
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: Dra panel linjer

Inlägg av bosnafly »

Ok thank you,I am going to buy a needle ;)
Sani
Skriv svar