Monogram P-38M Night Lightning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av magnusf »

OK, Phantomerna har kört fast kraftigt, Vampiren väntar på en ny huv och hela modellbygget står för tillfället miserabelt stilla... Då kan jag ju lika gärna ge mig på något annat! Uffes Monogram-utmaning ska vara färdig till Open 2014 och med min byggtakt är det lika bra att börja nu. På en gång...

Jag bygger inte 1/48 men Uffes utmaning kändes för kul för att jag skulle kunna låta bli. För de flesta så verkar listan ha toppats av Monograms B-17 och B-24, för mig så var det P-38:an som var drömmodellen. En kompis hade den som han fått från någon som varit i USA och haft med den hem, jag minns att jag satt och dreglade över instruktionerna som visade hur man kunde karva lite här och där och passa in nya bitar och på det sättet bygga den ena varianten coolare än den andra...

Den här gången får det bli en nattjaktmaskin, triggat av att det finns dekaler att få tag på och det faktum att jag absolut inte har lust att göra en metallren maskin! Vad gäller dekalerna så borde man kanske egentligen använda Monograms original men någon måtta på masochismen får det ändå vara...

Bild
Lådan, från 1973! Tog hem tre sådana här från King Kit, lagom mögeldoftande. En till mig, en till Anders och den med finast låda till Rickard!

Bild
Lite bitar... Den är rätt mycket större än vad jag är van vid. Och jag fattar precis varför Hasegawa blev så poppis när de kom med sin på 90-talet. Innan dess så var det den här som gällde och även om den är väl detaljerad och fin, speciellt för en modell som kom 1966, så har den en del svagheter också... Notera den lösa delen som ska passas in och bli bakre cockpit efter lite karvande i övervingen!

Bild
Piloter - i likhet med skala 1/48 så befattar jag mig vanligtvis inte med dessa heller... Den här gången blir det dock ett undantag, om inte annat för att fylla ut den helt tomma bakre cockpiten!

Det här blir inget bygge med höga ambitioner, jag kommer att lämna nitar och paneler som de är och koncentrera mig på att bygga noggrant och prydligt och måla snyggt för att få fram något som fyller sin plats i lineupen på Open 2014!

Hälsningar

Magnus
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av denstore »

Trevligt att se!
Min farsa byggde ihop den här en sommar när jag var kanske 8-9 år gammal. Jag förundrades då hur det kunde ta flera veckor för honom att bli färdig. Under tiden byggde jag en Canadair Sabre, och ett par tre Matchbox. Och Sabre:n han byta skrud till vintercamo under tiden också. Mina modeller försvann inom något år, men pappas P-38 fanns ståendes på TV :n på sommarstället i många år.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av Anders_Isaksson »

Så där ja! :)
Ska lyfta på locket till min låda snart...
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av Ulf Lundberg »

Allt rätt hittills Magnus!
1. Timing. Jag började just fundera på vad jag skulle göra för att få igång Monogram-byggena.
2.Ambitionsnivå. Se till att få den klar. Inget onödigt finlir.


Bygg och var glad:-)
Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av magnusf »

Att man kunde bli så poppis av att ge sig på en 50 år gammal byggsats, jag måste ha missat något väsentligt här :-) !

Bild
Hann faktiskt med lite fix till ikväll, här var det sågat! Hoppas det är OK att fuska med lite plasticard för att få bättre limytor, det borde varit tillgängligt även 1966 väl?

Bild
Det var inte helt enkelt att karva men det blev rätt OK till slut! Perforerade snittet med en borr, sågade med rakbladssåg och tog till sist det sista med skalpell och fil.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av Björn Fransson »

Den är ju en riktig goding den där! Byggde en på åttiotalet och klassade den länge som den bästa modell jag någonsin byggt. Följer med stort intresse!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av magnusf »

Jag har åkt ur "stian" för att släppa in målarna (de som sätter tapeter på väggarna alltså, modellmålandet sköter jag alldeles själv...) men erbjöds ett korttidskontrakt på ovanvåningen istället under några veckor så nu är jag igång igen!

Bild
Uppsnyggning av kanterna på bomkylarna samt lite plasticard för att blockera utsikten genom dem.

Bild
Såhär ser det ut från insidan. Själva kylaren som sitter mitt i utrymmet är helt enkelt en blobb av Tamiya-spackel, efter lite svart färg kommer ingen att se!

Bild
Jag har filat bort kanintänderna.

Bild
Mera skott för att slippa se igenom!

Bild
Ett litet trick jag snodde från någon annans bygge på nätet. Genom att fila upp landställsfästet till ett "C" så kan man få dit stället sist istället för att vara tvungen att sandwicha det mellan bomhalvorna.

Bild
Paint it black...

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av Ulf Lundberg »

Smart idé det där med att fila upp landställsfästet.
Går att utveckla och tillämpa i liknande situationer.
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av Henrik R »

Fint Magnus! Följer ditt monogrambygge med stort intresse. kör hårt!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Monogram P-38M Night Lightning

Inlägg av magnusf »

Så var det då dags igen för en update, den här känns lite jobbig faktiskt...

Bild
Det här borde jag inte visa i offentlighetens ljus men om jag stänger huven om dem så kan jag kanske komma undan med dem... Nästan... Figurmålning är inte lätt!

Bild
Här är jag på säker mark i alla fall: peta in bly i bommarna. Observera den vackra stackningen...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar