Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nu med sikte, dvs klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nu med sikte, dvs klar

Inlägg av Anders_Isaksson »

Här kommer några bilder på ett snabbygge i form av Tarangus senaste alster.

Bild

Modellen är byggd nästan direkt ur lådan, enda tilläggen är bälten från Eduard och pitotrör från Master plus en gnutta scratch.

Bild

Stolens bälten är inte 100% överensstämmande med förebilden men nära nog för min del.
Några detaljer på hyllan bakom stolen scratchades.

Bild

Nu är den nästan klar, det enda som återstår är att montera siktet ovanpå instrumentpanelen.
Jag är ingen expert på Tunnan men tycker att den ser helt ok ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Detta var en modell med både höjdpunkter och svackor. Måste dock säga att jag gillade den mer och mer ju längre in i bygget jag kom.
Speciellt vill jag nämna dekalerna, som nog faktiskt var de bästa jag någonsin har använt. Väldigt lättarbetade och smidiga. :)

En artikel om bygget kommer i nr 7 av Allt Om Hobby.
Hmm, var har jag nu lagt siktet nånstans... ;)
Senast redigerad av Anders_Isaksson den 18 sep 2013, 12:19, redigerad totalt 2 gång.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nästan klar

Inlägg av SvenYoung »

Ser mycket trevlig ut, Anders.!

Snygg finish på den!

Som fan av allting Kongo, borde man kanske bygga en Tunna nå'n gång, fast den här är fel version för Kongo om jag har förstått det rätt?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nästan klar

Inlägg av Mahatma G »

Nejdå, den funkar bra och F22-märkning är med i lådan. Jag räknar med att ha med min Kongotunna till C4 och och vem vet - det kanske kan bli någon liten tjuvtitt här vad det lider... :mrgreen:
/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nästan klar

Inlägg av SvenYoung »

Tack Göran,

Där ser man, bra att veta! :-)

Du får gärna lägga upp en liten bild när du har byggt klart din, eftersom jag inte får möjlighet att se den live i höst.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nästan klar

Inlägg av Stellan »

Riktigt fin Tunna! Härliga paneltoningar. Något speciellt att tänka på när man bygger en sådandäringa?

Har en känsla av att det kommer bli ytterligare en tid med Tunnor framöver :)
Stellan Schroeder Englund
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nästan klar

Inlägg av Rickard B »

Väldigt fin tunna! Håller med Stellan om paneltoningarna. Nice!
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nästan klar

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tack ska ni ha! Kul att den gillas. :)

Detta var som sagt ett lite snabbare bygge så några av de obligatoriska självmålen under byggets gång har jag inte lagt all tid i världen på att fixa.
När allt var sagt och gjort tycker jag ändå att den blev över förväntan, och Tarangus modell ser i mina ögon ut som en Tunna.

Nu har i alla fall siktet kommit dit, vilket skedde utan större dramatik trots lite ont om manöverutrymme eftersom huven redan satt på plats.

Bild

Hmm, svårt hitta en bra vinkel som visar siktet... :?

Bild

Nåt jag fortfarande undrar är om öppningarna för tomhylsor ska vara just öppningar eller om det satt någon slags lucka över?
Jag gjorde dem mörka, men de bilder jag har sett visar inga tydliga öppningar. Det kan ju vara så att öppningarna har täckts över, åtminstone på de maskiner som finns kvar idag.
Stellan skrev: ...
Något speciellt att tänka på när man bygger en sådandäringa?
...
Inget speciellt att tänka på tycker jag, förutom att ta sig lite extra tid med torrpassning.
Cockpit kan behöva lite trixande för att hamna rätt mellan kroppshalvorna. Det gäller att vara noggrann så att de separata hjulschakten hamnar i nivå med varandra - både i höjd- och längsled.
Detta eftersom deras position i sin tur bestämmer längd och vinkel på vardera ben för huvudstället. Ask me how I know... ;)

Vore kul om Tarangus släpper flera versioner framöver, men med tanke på RB Studios kommande dekaler för A/B blir man ju onekligen sugen på att bygga en till redan nu!
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nu med sikte, dvs klar

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kan ju passa på att fråga, ser inte bilderna ut att vara lite väl komprimerade?
Tror att Photobucket ställer till det på nåt sätt...
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tarangus 1/72 J 29 Tunnan - nu med sikte, dvs klar

Inlägg av Henrik R »

Mycket snygg tunna Anders, Det är nog som du säger att photobucket har lite hård komprimering. Men det gör inte så mycket, tunnan är hur snygg som helst endå!
Skriv svar