Re: Bf 109G-2 i 1/32...KLAR sida 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Johan C skrev:Grymt snyggt bygge det här! Jag är djupt imponerad av hur du lyckats med målning och märkning. Har själv bara använt masker för nationalitetsbeteckningar en gång och tyckte det var rätt knepigt. Vilket fabrikat är det på maskerna och var hittade du dom?

Har också en fråga angående chippningen som även den är grymt bra. Hur applicerade du hårsprayen på alcladen så du fick den på rätt ställe?

Hälsningar, Johan
Hej Johan!

Maskerna kommer från ett företag som heter Scale Precision Paint Masks http://scaleprecision.com/index.html Firman ligger i Colorado, USA men det är lätt att beställa därifrån. Maskerna är gjorda i vinyl och man måste vara försiktig att man inte sträcker ut dem vid applicering.
VAd gäller hårsprayen så lade jag bara på ett par puffar på utvalda ställen och lät det torka. Jobbade sedan fram önskad yta med en hård borste och tandpetare.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Johan C »

Hej Johan!

Maskerna kommer från ett företag som heter Scale Precision Paint Masks http://scaleprecision.com/index.html Firman ligger i Colorado, USA men det är lätt att beställa därifrån. Maskerna är gjorda i vinyl och man måste vara försiktig att man inte sträcker ut dem vid applicering.
VAd gäller hårsprayen så lade jag bara på ett par puffar på utvalda ställen och lät det torka. Jobbade sedan fram önskad yta med en hård borste och tandpetare.
Tack Kalle! Scale Precision Masks skall jag kolla in, har bara använt Montex Masks innan och dom var lite svårjobbade tyckte jag. Hårspraysmetoden har jag aldrig provat men det skall jag nog göra framöver.

Vilket fabrikat av färger använder du förresten? Ytan är väldigt tunn och fin men färgen verkar täcka bra ändå.

/Johan C
Johan Carlbom
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Johan C skrev:
Hej Johan!

Maskerna kommer från ett företag som heter Scale Precision Paint Masks http://scaleprecision.com/index.html Firman ligger i Colorado, USA men det är lätt att beställa därifrån. Maskerna är gjorda i vinyl och man måste vara försiktig att man inte sträcker ut dem vid applicering.
VAd gäller hårsprayen så lade jag bara på ett par puffar på utvalda ställen och lät det torka. Jobbade sedan fram önskad yta med en hård borste och tandpetare.
Tack Kalle! Scale Precision Masks skall jag kolla in, har bara använt Montex Masks innan och dom var lite svårjobbade tyckte jag. Hårspraysmetoden har jag aldrig provat men det skall jag nog göra framöver.

Vilket fabrikat av färger använder du förresten? Ytan är väldigt tunn och fin men färgen verkar täcka bra ändå.

/Johan C
Hej!

Vad gäller färger så använder jag mest Gunze Mr.Hobby samt Tamiya. Jag förtunnar ganska kraftigt och målar flera lager istället för att försöka få en täckande effekt direkt.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Johan C »

kallenordlund skrev:
Vad gäller färger så använder jag mest Gunze Mr.Hobby samt Tamiya. Jag förtunnar ganska kraftigt och målar flera lager istället för att försöka få en täckande effekt direkt.
Tack Kalle! Använder mig också av Gunze ibland men oftast av Xtracolor, det är bara så tråkigt att torktiden där är så lång.

Ska bli kul att följa resten av ditt bygge!

/Johan C
Johan Carlbom
Dennis
Inlägg: 110
Blev medlem: 27 jan 2012, 21:26

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Dennis »

Mycket snyggt bygge, härligt camo och snygg märkning.

//Dennis
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Tack Dennis!

Sista uppdateringen för idag :D Allt utom det röda i centrum av gruppemblemet är klart.
Bild
Bild
Bild
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Nu är alla märkningar målade och jag har fortsatt vädringen med AB:n för att bl.a. tona ned den skarpa vita färgen och lägga till lite smutsränder o.dyl. Har även gått fram med silverpennan på några ställen. Nu har hon fått ett lager av Alclads Gloss Kote och så småningom är det dags för stenciler och lite washer.

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Janne.S »

Tjusigt!!

Funkar bra med Alclad gloss koat? Jag upplever den som kladdig, känns som den blir kladdig av fingervärmen oavsett hur länge den fått härda...
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Henrik R »

Underbart arbete!
Skriv svar