Re: Bf 109G-2 i 1/32...KLAR sida 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Stellan »

Oh, akta sporrstället när du hanterar den där!! Lätt att fastna i med en tröjärm eller handen som hamnar tokigt. :cry:
Stellan Schroeder Englund
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Henrik R skrev:Tragiskt sånt där. Jag brukar få frispel när nåt inte går som det ska :-) Dock har jag samlat mig ibland och reparerat skadan.
det gjorde du galant, Det ser riktigt bra ut ,även om jag gillade det gamla kammon mer så är det där riktigt bra räddat.

Jag tror den där blir supergrym när den blir klar! Följer med intresse denna tråd!!
Tack Henke! Kan meddela att jag fick ett smärre frispel och funderade på hur långt den kunde flyga UTAN motor :D Nåja, vad kan man göra. Det är bara att skylla sig själv då man är för nyfiken. Som sagt så har jag absolut inget tålamod då det gäller att vänta på saker såsom leveranser, torkande färg m.m. :lol:

Hade vart kul att ta med denna till 08-open om resultatet blir bra men tyvärr kommer tiden att rinna ut. Det börjde som ett helt vanligt bygge med målsättningarna har utökats med byggets gång och så även tidsåtgången.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Stellan skrev:Oh, akta sporrstället när du hanterar den där!! Lätt att fastna i med en tröjärm eller handen som hamnar tokigt. :cry:
Ja, man måste vara uberförsiktig med det. Har inte riktigt förstått iden med att man måste pina dit sporrstället samtidigt som kroppshalvorna limmas ihop. Som gjort för att det ska gå av.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Stellan »

kallenordlund skrev:
Henrik R skrev:Tragiskt sånt där. Jag brukar få frispel när nåt inte går som det ska :-) Dock har jag samlat mig ibland och reparerat skadan.
det gjorde du galant, Det ser riktigt bra ut ,även om jag gillade det gamla kammon mer så är det där riktigt bra räddat.

Jag tror den där blir supergrym när den blir klar! Följer med intresse denna tråd!!
Tack Henke! Kan meddela att jag fick ett smärre frispel och funderade på hur långt den kunde flyga UTAN motor :D Nåja, vad kan man göra. Det är bara att skylla sig själv då man är för nyfiken. Som sagt så har jag absolut inget tålamod då det gäller att vänta på saker såsom leveranser, torkande färg m.m. :lol:

Hade vart kul att ta med denna till 08-open om resultatet blir bra men tyvärr kommer tiden att rinna ut. Det börjde som ett helt vanligt bygge med målsättningarna har utökats med byggets gång och så även tidsåtgången.
Släng upp den på Open utom tävlan, kan ju vara kul att se som ITW.
Stellan Schroeder Englund
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Dåså! Nu har mina målningsmasker äntligen anlänt från USA. Superb service av Joe som killen heter. Det blev raka vägen till "grottan" då jag såg kuvertet på köksbordet. Har börjat maskering och målning och maskerna fungerar riktigt bra, man måste tänka efter lite dock :D
Har målat hakkorset vitt eftersom nästa mask som ska på är lite mindre och färgen blir då svart. Detta ger en yttre vit kantlinje när allt är klart. Även emblemet Geschwader-loggan brevid motorhuven ska målas och den svarta basen är på plats. Korsen på flygkroppens sidor blir vita, precis som de är och på vingarnas undersida har jag lagt den svarta basen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tack för titten!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt jobbat.
Jag gillar verkligen hur du lyckats framhäva ytdetaljeringen på bakkroppen.
Uffe
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Tack Uffe! Alltid uppmuntrande med lite värmande ord :)

Målandet går in i nästa fas. Hakkorsen ska bli svarta och likaså ska gruppe-emblemet få sig en omgång vitt. Har även målat dit nr.13 och den slingrande "korven" bakom korset. Dessa ska bägge två bli svarta vid nästa omgång färg. Undersidan är färdigmålad och jag tycker resultatet blev riktigt bra. Ser på fotot att jag har glömt en del av målningsmasken :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jeje
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 jan 2012, 15:16

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Jeje »

Bravo! Ser riktigt bra ut.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Johan C »

Grymt snyggt bygge det här! Jag är djupt imponerad av hur du lyckats med målning och märkning. Har själv bara använt masker för nationalitetsbeteckningar en gång och tyckte det var rätt knepigt. Vilket fabrikat är det på maskerna och var hittade du dom?

Har också en fråga angående chippningen som även den är grymt bra. Hur applicerade du hårsprayen på alcladen så du fick den på rätt ställe?

Hälsningar, Johan
Johan Carlbom
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Tack ska ni ha! :)
Skriv svar