Re: Bf 109G-2 i 1/32...KLAR sida 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Henrik R »

Mycket snyggt målat. Klar fördel med stora modeller, att korsen faktiskt bör målas för att se autentisk ut!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt maskat och förstklassigt etsjobb.
Uffe
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Tack för uppmuntrande kommentarer! Det sporrar en i byggandet/målandet. :D

Vi tar väl en liten uppdatering när vi ändå är på G. Ovansidans balkenkreuz är målade samt hakkorsen på stjärtfenan. Har några märkningar kvar som har runda former samt vit ytterlinje. Dessa är för svåra att få till med skalpell så jag får anlita proffshjälp :D Tur att man är på god fot med svärmor som är skyltmakare. Hon kan säkerligen sno ihop ett par målningsmasker åt mig på datorn (hoppas jag iaf.)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lennart

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Lennart »

Oj,det där blev riktigt bra /Lennart
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Lars Befring »

Riktigt riktigt snyggt!

Klart snyggare än det man har sett på en del bilder ur verkligheten, många märkningar penselmålades med en lite blankare färg än den man använde till resten av flygplanet... det såg ofta ut som en slarvig dekal :D

Jag gillar balansen i färger/märkning och vädring

/L

dokumenterad 109:e nörd
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Ja jisses vilken resa det har varit. Jag som inte ens orkar vänta på att CA-lim ska torka med kicker kunde så klart inte hålla mig ifrån att testa hemmagjorda schabloner för det svåra märkningarna dvs. de med runda former...det sket sig kapitalt. Bara att ta fram slipkuddar och börja om.

Kontentan av det hela är att det blir en ny individ fast samma pilot. Jag kommer att göra "Svart 13" istället för "Svart 2". Har beställt målningsmasker från USA och de borde anlända på fredag med lite tur.
Ett nytt camo är lagt och denna gång är det betydligt rörigare. RLM 74,75 och 76 i en salig blandning, toppat med en liten puff RLM 81 på ryggen. När allt ändå skulle göras om så blev det lite Alclad Alu och frugans dyra hårspray för lite chipping. De vita korsen på vingarna syns fortfarande bra men de ska målas vita på nytt bara maskerna kommer.


Själva katastrofen under bearbetning
Bild

De nya maskerna
Bild

Den nya individen
Bild

Nya camot
Bild
Bild
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Ulf Lundberg »

Visst blir det bättre när man maskar själv än när man använder dekaler.
Hatten av för snyggt maskeringsjobb.
Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Stellan »

Usch, när du kommit så långt och det blev så snyggt så får du... ja, jag är inne på samma sak just nu (nä, ingen Schmitt) men du har fått till det bra mycket snyggare.
Stellan Schroeder Englund
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av kallenordlund »

Tack för det!

Nu börjar det ta sig igen. Har gjort ett par justeringar i camot, målat de gula områdena samt målat dit korsen på vingarna igen. Ska be frugan gömma modellen för mig så inte klåfingrarna hittar dit innan målningsmaskerna kommer :D

Bild
Bild
Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Bf 109G-2 i 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tragiskt sånt där. Jag brukar få frispel när nåt inte går som det ska :-) Dock har jag samlat mig ibland och reparerat skadan.
det gjorde du galant, Det ser riktigt bra ut ,även om jag gillade det gamla kammon mer så är det där riktigt bra räddat.

Jag tror den där blir supergrym när den blir klar! Följer med intresse denna tråd!!
Skriv svar